شتاب فاو بسترن B50F

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در این قسمت از برنامه شتاب، به سراغ شتاب فاو بسترن B50F رفته ایم.

فاو بسترن B50 در سال ۱۳۹۲ با پیشرانه ۱٫۶ لیتری وارد بازار ایران شد. اما بعد از گذشت مدتی، گروه بهمن و شرکت بهمن موتور برای تقویت بازار فروششان، نسخه فیس لیفت و قویتر این خودرو را با موتور ۱٫۸ لیتری ۱۴۲ اسب بخار و گشتاور ۱۷۲ نیوتون متر به بازار عرضه کردند. نمونه های اولیه فاو بسترن B50 فیس لیفت که به آسا و یا بسترن B50F معروف است، با مدل های ۱۳۹۳ به بازار آمدند. اما در نهایت بعد از گذشت حدود سه سال، تولید فاو بسترن B50F در سال ۱۳۹۶ به پایان رسید و گروه بهمن بسترن B30 را وارد خط تولید خود کرد.
امروز اگر بخواهید که فاو بسترن B50F را در نسخه های کارکرده خریداری کنید، با توجه به کارکرد، مدل و سلامت فنی و بدنه ای با قیمت هایی حدود ۷۰ تا ۱۲۵ میلیون تومان رو به روی می شوید. این خودرو در آن سال ها به خاطر پشتوانه گروه بهمن، برخی امکانات ایمنی و رفاهی و از طرفی ظاهر تا حدی اسپرت توانست فروش چند هزار دستگاهی را در بازار ایران تجربه کند.
حال در این قسمت برنامه شتاب به سراغ شتاب فاو بسترن B50F رفته ایم. خودرویی که تا حدی در میان جوانان و علاقه مندان به خودروهای چینی محبوبیت دارد و تا حدی عملکرد فنی و کیفیت نسبی اش بوده که رضایت مشتریان را به دنبال داشته است.
از نگاه مالکان فاو بسترن B50F پیشرانه فنی و عملکرد قابل قبول است و می توان روی شتاب این خودرو حساب باز کرد. اما واقعیت این است که شاید فاو بسترن B50F بیشتر در بحث شتاب ثانویه و یا شتاب لحظه ای حین حرکت بتواند عملکرد خوبی را داشته باشد و رسیدن به حداکثر سرعت حدود ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت، از نقاط قوت آن به حساب آید. اما نباید هیچگاه توقع شتاب عجیب را از بسترن B50F داشته باشید. با اینکه اکثر کمپانی های چینی اطلاعات دقیقی از شتاب خودروهای خود منتشر نمی کنند، اما برخی نمایندگی های FAW در نقاط مختلف دنیا، شتاب نسخه ۱٫۸ لیتری بسترن B50 را در شرایط آزمایشگاهی و استاندارد ۱۰٫۵ ثانیه اعلام می کنند. این در حالی است که در کشورهایی با شرایط مشابه به شرایط استاندارد، این خودرو توانسته شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در محدوده ۱۲ ثانیه ثبت کند. حال در برنامه شتاب اسب بخار هم می بینید که در شرایط یکسان میان همه خودروها، فاو بسترن B50F در کجای جدول ما قرار می گیرد؟
در قسمت های گذشته برنامه شتاب، بسیاری از مخاطبان در خصوص نحوه شتابگیری سوال هایی را داشتند و به واسطه برخی اطلاعاتی که داشتند، فکر می کردند که معیار صفحه کیلومتر در این برنامه استفاده می شود. اما لازم به ذکر است که در تمام بررسی های شتاب، برای قابل استناد بودن اطلاعات همیشه از دستگاه های جانبی برای این کار استفاده می شود. برخی از شتاب سنج های جی پی اسی و برخی از خروجی داده های ECU برای این کار استفاده می نمایند. اما در برنامه شتاب با شرایطی که در اسب بخار فراهم شده است، با استفاده از خروجی های کامپیوترهای خودرو بر روی قطعه ELM و تطبیق آن ها با سیگنال های ماهواره ای، از چهار خروجی مختلف اطلاعات لازم برای برنامه شتاب استخراج می شود.
از این پس هم در کنار اطلاعات عادی برنامه شتاب، جزئیات بیشتری از خروجی های این تست ها به مخاطبان داده می شود.
به عنوان مثال فاو بسترن B50F در شتاب گیری تا سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، ۶۰٫۳ اسب بخار را در دور موتور ۵۱۴۸rpm استفاده کرده است. همچنین فشارهای متناوب بر پیشرانه خودرو باعث تغییرات دمای ۳ درجه ای سامانه خنک کاری خودرو می شد. در حال عادی دمای مورد قبول برای فاو بسترن B50F، حدود ۹۳٫۲ درجه سانتی گراد است. در بخشی دیگر از این اطلاعات می توان به این نکته اشاره کرد که فاو بسترن B30 می تواند ۰٫۲۵ مایل ( ۰٫۴۰۲ کیلومتر ) را در ۱۷٫۴۵۴ ثانیه طی نماید در لحظه رد شدن سرعتی بیش از ۱۱۳ کیلومتر را داشته باشد.

همچنین برای اطلاع از جدول رتبه بندی برنامه شتاب می توانید بر روی بنر زیر کلیک نمایید.

جدول رده بندی شتاب صفر تا صد خودروها
۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.