سدان چینی صفر بخریم یا کارکرده غیر چینی؟

سدان چینی
سدان چینی

هنگام پاسخ‌گویی به مشاوره های سایت خودروچی، با پرسش هایی روبه‌رو می شویم که حاکی از دودلی خریداران نسبت به انتخاب سدان چینی صفر کیلومتر و یا سدان کارکرده غیرچینی است. بنابراین نیاز است به این پرسش پاسخ داده شود تا بسیاری از مردم با توجه به معیارهای خود، راحت تر بتوانند میان این دو گزینه انتخاب کنند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

با توجه به بازار حال حاضر ایران که انحصاراً در دست چینی ها افتاده است، متأسفانه گزینه خاصی برای رقابت با خودروهای مونتاژی چینی وجود ندارد، از این رو، اگر کسی بخواهد با بودجه ای که برای خرید خودرو در نظر گرفته است یک گزینه غیرچینی انتخاب کند، حتماً باید به سراغ خودروهای کارکرده برود.

مدیران 777 مدیران 777

در غیر این صورت نیز اگر خودروهای صفر کیلومتر غیرچینی مانند ژاپنی ها، کره ای ها و آلمانی ها هم در بازار ایران حضور داشتند، باز هم اختلاف قیمت شدیدی با صفرهای چینی پیدا می کردند و به این ترتیب می توان گفت، در اصل ماجرا فرقی به وجود نمی آمد.

بنابراین، هم اگر واردات خودروهای غیرچینی آزاد شود و هم اگر خودروی غیرچینی جدیدی به بازار ایران نیاید، باز هم صفر کیلومترهای چینی با کارکرده های غیرچینی رقابت می کنند و متقاضی خودرو باید میان این دو گزینه یکی را برگزیند.

البته چالش اصلی این متن رقابت بین سدان هاست، زیرا همان طور که می دانیم تعداد سدان های چینی در مقایسه با کراس اوورهای مونتاژی چینی بسیار کمتر هستند و این موضوع موجب می شود خریدار گزینه های محدودتری در بین چینی ها داشته باشد و از طرفی دیگر، بتواند از میان تعداد زیادی از سدان های کارکرده کره ای، ژاپنی، فرانسوی و آلمانی یکی را برگزیند.

خودروهای سدان صفر کیلومتر چینی کدام اند؟

همان طور که می دانید، علاقه بیش تر مردم دنیا به سمت خودروهایی با کلاس بدنه کراس اوور رفته است و ایرانی ها هم مانند بقیه دنیا از کراس اوورهای چینی استقبال بیش تری کردند. به همین دلیل، تنوع سدان های چینی در بازار ایران بسیار کم شده است و با گزینه های محدودتری برای انتخاب روبه‌رو هستیم.

۱. جک J4 (محدوده قیمتی بین ۷۳۰ تا ۷۵۰ میلیون)

یکی از ارزان ترین خودروهای اتوماتیک موجود در بازار، که ارزان ترین سدان چینی نیز است، جک جی ۴ است که اخیراً با آپشن ها و امکانات رفاهی جدیدتری توسط کرمان موتور عرضه شده است. موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی این خودرو به سیستم VVT مجهز است و می تواند ۱۰۳ اسب بخار توان و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور تولید کند. از طرفی، J4 توسط یک گیربکس CVT با ۶ دنده مصنوعی و حالت های برفی و اسپرت، توان و گشتاور تولیدی موتور را به چرخ های جلو منتقل می کند که همین گیربکس CVT یکی از نکات منفی این خودروست.

اما جدا از کم قدرت بودن، همان طور که گفته شد، این خودرو اخیراً با آپشن های بیش تری در حال تحویل است. به طور کلی، جک J4 جدید به فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، TPMS، دی لایت، سنسور نور، رینگ آلومینیومی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل پایداری، تریم داخلی چرم مصنوعی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، جلو آمپر (کلاستر) جدید، مولتی مدیای اندروید و سنسور پارک عقب مجهز است.

۲. آریزو ۵ جدید (محدوده قیمتی بین ۱ میلیارد تا ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون)

دومین سدان چینی صفر کیلومتر، که مدت زیادی است توسط مدیران خودرو مونتاژ می شود، آریزو ۵ است که در ابتدا به صورت تنفس طبیعی عرضه می شد، اما مدتی بعد نسخه توربوشده آن نیز به بازار آمد و با استقبال خوبی هم روبه‌رو شد. مدل ۱۴۰۱ این خودرو تغییر قابل توجهی داشت و اگرچه ظاهرش زیاد عوض نشد، اما در بخش داخلی و همچنین بخش فنی اتفاقات خوبی افتاد. برای مثال، داشبورد قدیمی این خودرو حذف و داشبورد آریزو ۶ جایگزین شده است و امکاناتی مانند ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم تهویه دستی با تنظیم الکتریکی و مولتی مدیای به‌روزتر را هم در آریزو ۵ جدید می بینیم.

برای آریزو ۵ جدید از همان موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ استفاده شده، اما به‌جای گیربکس CVT قدیمی، CVT نسل جدید چری قرار گرفته است، که ۹ دنده مصنوعی دارد و می تواند شتاب گیری بهتری را برای خودرو فراهم کند.

۳. بهمن ریسپکت (محدوده قیمتی بین ۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تا ۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون)

ریسپکت بهمن موتور یکی از تازه واردهای بازار ایران است که در بدو ورود توانست به قیمتی در حدود ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون برسد. مشخصات فنی این خودرو کاملاً با آریزو ۵ جدید یکسان است، اما نحوه برنامه ریزی موتور و گیربکس ریسپکت به گونه ای‌ست که در مجموع، ۷ اسب بخار توان و ۲۰ نیوتن متر گشتاور بیش تری نسبت به آریزو ۵ جدید، تولید می کند. نکته دیگر در مورد ریسپکت این است که برخلاف آریزو ۵ و آریزو ۶ پرو، به سیستم تعلیق مولتی لینک مجهز است که می تواند سواری نرم تر و هندلینگ قابل قبول تری برای خودرو داشته باشد.

به طور کلی، می توان ریسپکت را هم از نظر فنی، هم از نظر ظاهری و هم امکانات رفاهی، برتر از آریزو ۵ جدید دانست و علت اختلاف ۲۰۰ میلیونی میان این دو خودرو را توجیه کرد.  

۴. آریزو ۶ پرو (محدوده قیمتی بین ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون)

آریزو ۶ پرو هم در زیر کاپوت همان موتور و گیربکسی را دارد که برای آریزو ۵ جدید و ریسپکت استفاده شده است. این خودرو همانند آریزو ۵ جدید دارای سیستم تعلیق H است که موجب شده این دو خودرو نسبت به ریسپکت کمی خشک تر شوند. اما جدا از این ضعف، آریزو ۶ پرو هم آپشن های بسیار بیش تری نسبت به ریسپکت دارد و هم این که از نظر ظاهری می توان آن را زیباتر دانست. همین دو برتری موجب شده اند قیمت این خودرو حدود ۲۰۰ میلیون بیش تر از ریسپکت شود.

در فونیکس آریزو ۶ پرو نسبت به آریزو ۶ معمولی با افزایش کیفیت متریال مواجه هستیم و امکاناتی مانند شارژر بی سیم تلفن همراه، تهویه اتوماتیک با پاک‌سازی هوای کابین، کلاستر دیجیتال، رادار نقطه کور، دسته دنده الکتریکی، اخطار نقاط کور هنگام پارک خودرو و… به آن اضافه شده است.

۵. کی ام سی J7 (محدوده قیمتی بین ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون)

اما داستان کی ام سی J7 نسبت به دیگر سدان های چینی متفاوت است، زیرا هم ظاهر بسیار جذاب تر و اسپرت تری نسبت به بقیه دارد و هم این که پیشرانه و سیستم انتقال قدرتش نیز بسیار قوی تر است.

این خودرو به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو TGDi مجهز است که در نسخه بازار ایران، ۱۷۲ اسب بخار را با گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر تولید می کند. همچنین جعبه دنده شش سرعته دو کلاچه تر (WDCT)، توان را به چرخ های J7 منتقل می کند.

بیشتر بخوانید: مقایسه گیربکس دوکلاچه خشک و گیربکس دوکلاچه تر

جی ۷ به امکاناتی مانند صندلی های برقی جلو، پشتی یکپارچه و اسپرت صندلی های جلو، سقف پانوراما، نمایشگر لمسی، تهویه اتوماتیک، دوربین ۳۶۰ درجه، فرمان کمکی برقی، کلاستر دیجیتال، ترمز پارک برقی و اتوهلد، فناوری LED چراغ ها، نورپردازی کابین، صندلی برقی راننده، سیستم تصفیه هوای کابین، سنسور نور، سنسور باران، تنظیم حالت رانندگی، درِ صندوق عقب برقی، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، دنده پشت فرمان و… مجهز است.

چه گزینه های کارکرده ای را می توان به‌جای هر کدام از سدان های صفر چینی خریداری کرد؟

همان طور که در تیتر متن آمده، مشکل اصلی این است که سدان صفر چینی بخریم یا سدان کارکرده غیرچینی، به همین دلیل نیاز است سدان های کارکرده ای را که می توان با پول چینی های صفر خرید بشناسیم. در ادامه قیمت های هر کدام از چینی ها که ارزش خرید بالایی دارند آورده شده است.

جایگزین های جک J4

مزدا ۳ (۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸)مگان (۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱)کیا سراتو (۲۰۰۸)ماکسیما ( ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴)رنو سیمبل (۲۰۱۶)

جایگزین های آریزو ۵ جدید

سراتو وارداتی (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲)ماکسیما (۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸)سوناتا NF (2007 تا ۲۰۰۸)مزدا ۳ نیو (۱۳۸۹ تا ۱۳۹۰)تویوتا کرولا (۲۰۰۸)

جایگزین های بهمن ریسپکت

مزدا ۳ نیو (۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲)ماکسیما (۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱)آزرا (۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹) – سوناتا NF داشبور جدید (۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰) – اکسنت (۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵)سراتو سایپایی آپشنال ( ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷)کمری (۲۰۰۷)

جایگزین های آریزو ۶ پرو

سوناتا YF (2011 تا ۲۰۱۲)الانترا (۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵)  – مزدا ۳ نیو (۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶) – سراتو (۲۰۱۴)

جایگزین های کی ام سی J7

سراتو (۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶)سوناتا YF (2013 تا ۲۰۱۴)اپتیما (۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳)آزرا کالیفرنیا (۲۰۱۱)

با این اوصاف سدان چینی صفر بخریم یا کارکرده غیر چینی؟

با توجه به این که خودروهای چینی نسبت به گذشته تفاوت های بسیار زیادی داشته اند و توانسته اند خودشان را همراه دیگر خودروسازان بنام دنیا بالا بکشند، می توان گفت نباید به آن ها با همان ذهنیت سابق نگاه کرد، زیرا مانند قبلاً نه تنها مشکلات عمده ای ندارند، بلکه بسیار زیباتر و پرآپشن تر هم شده اند.

اما با وجود همه این پیشرفت ها و رشدهای رخ داده در صنعت خودروسازی چین، باز هم برخی از افراد جامعه به خودروهای کارکرده ای علاقه مندند که محصولات برندهای معروف خودروسازی مانند کیا، هیوندای، تویوتا و… باشند. این افراد در هر شرایطی به دنبال خرید خودروهای کارکرده اند و از این رو، نمی توان آن ها را به دلیل این علاقه سرزنش کرد، زیرا کارکرده های غیرچینی نیز برتری های مخصوص به خود را دارند و می توانند ارزشمندتر از چینی های صفر باشند.

دسته دیگر از مردم آن هایی هستند که اعتقاد شدیدی به خرید خودروی صفر دارند و فکر می کنند خریدن خودروی صفر می تواند آن ها را تا سال ها از مراجعه به تعمیرگاه ها در امان نگه دارد. این قبیل خریداران حتا خودروهای صفر بی کیفیت تولید داخل را هم بهتر از کارکرده های می دانند و این جاست که پس از خرید یک صفر تولید داخل، متوجه میزان خرابی های موجود می شوند و ابراز پشیمانی می کنند.

اما جدا از تولیدات داخل، سدان های صفر چینی، نسبت به گذشته ارزش خرید بسیار بالاتری پیدا کرده اند و از این رو، کسانی که فقط به دنبال خودروهای صفر هستند می توانند به راحتی به سدان های صفر چینی اعتماد کنند، زیرا هم میزان گارانتی این خودروهای بیش تر شده و هم این که خدمات‌شان در سطح کشور گسترده تر شده است.

بنابراین در مجموع می توان گفت، انتخاب بین سدان صفر چینی و کارکرده غیرچینی، در درجه اول به نوع شخصیت و علایق خریدار بستگی دارد و به همین دلیل نمی توان نتیجه گیری قاطع در این مورد داشت.

خودروهای سدان صفر کیلومتر چینی کدام اند؟

۱- جک J4 (محدوده قیمتی بین ۷۳۰ تا ۷۵۰ میلیون)
۲- آریزو ۵ جدید (محدوده قیمتی بین ۱ میلیارد تا ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون)
۳- بهمن ریسپکت (محدوده قیمتی بین ۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تا ۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون)
۴- آریزو ۶ پرو (محدوده قیمتی بین ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون)
۵- کی ام سی J7 (محدوده قیمتی بین ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون)

۳.۶ امتیاز از ۹ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.