رادار نقطه کور (Blind Spot Radar) چگونه کار می کند؟

زمان تخمین زده شده مطالعه: ۷ دقیقه

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
رادار نقطه کور
رادار نقطه کور

امروز تکنولوژی های زیادی در خودروهای تولیدشده در سطح جهان به کار می روند که همه آن ها به نوعی به راننده کمک می کنند تا راحت تر بتواند رانندگی کند و همچنین خطراتی که ممکن است به وجود آید را کاهش دهند. در بین این سیستم ها، سیستم های پیشرفته کمک به راننده (ADAS: Advanced Driver Assistance System) وجود دارند که در موقعیت های مختلف به کمکِ راننده می آیند. یکی از این سیستم ها رادار نقطه کور یا Blind Spot Radar است که عملکرد آن بسیار مفید و مؤثر است.

فهرست مطالب

رادار نقطه کور
سیستم نقطه کور خودرو

برای عملکرد این سیستم به سنسورهایی نیاز است که در بخش های عقبی خودرو قرار می گیرند و فاصله خودروهای دیگر و موانع موجود را از بخش انتهایی خودرو اندازه می گیرند.

رادار نقطه کور
سیستم نقطه کور خودرو

این سنسورها با استفاده از امواج رادیویی کار می کنند، به این صورت که، با فرستادن امواج به اطراف و با در نظر گرفتن زمانی که طول می کشد تا بازتاب موج به سنسور برگردد، طی محاسباتی که با توجه به سرعت موج ها انجام می شود، فاصله، اندازه و جهت حرکت خودروهای دیگر و موانع موجود را با خودرو می سنجند و طبق آن فاصله به راننده هشدار می دهند و در صورتی که، سیستم رادار نقطه کور به کاررفته در سیستم فعال (Active) باشد (نوع پیشرفته)، علاوه بر هشدار سیستم، تغییراتی نیز در فرمان و ترمزها ایجاد می شود تا از بروز حادثه جلوگیری شود.

سیستم نقطه کور خودرو
سیستم نقطه کور خودرو

البته در برخی خودروها هم از دوربین عقب برای تشخیص موانع و یا خودروهای دیگر استفاده می شود. در برخی از سیستم ها دوربین به کاررفته به عنوان سیستم کمکی عمل می کند و سیستم رادار نقطه کور علاوه بر اطلاعات دریافتی از سنسورها، از دوربین ها هم اطلاعات می گیرند.

نشانگر اکثر رادارهای نقطه کور بر روی آینه های کناری قرار می گیرد. به این صورت که، اگر مانع یا خودروی موجود در سمت چپ قرار گیرد، هشدار در آینه کناری سمت چپ و اگر در سمت راست قرار گیرد در آینه کناری سمت راست نمایش داده می شود.

سیستم نقطه کور خودرو
سیستم نقطه کور خودرو

در این میان، در برخی از خودروها می بینیم که چراغ هشدار رادار نقطه کور را بر روی تریم درها (رودری) یا بر روی ستون های جلو (A-pillar Trim) قرار می دهند، زیرا در طول روز و یا هنگامی که نور چراغ خودروی عقبی بر روی آینه های کناری می افتد، راننده ممکن است چراغ هشدار رادار نقطه کور را بر روی آینه ها نبیند و به همین دلیل از وجود موانع و یا خودروهای دیگر باخبر نشود.

رادار نقطه کور خودرو
سیستم نقطه کور خودرو

اما علاوه بر روشن شدن چراغ هشدار که محل قرار گیری آن در خودروهای مختلف متفاوت است، هنگام استفاده از چراغ راهنما (Turning Signal) و همین طور در مواقعی که احتمال برخورد با مانع یا خودرویی دیگر بسیار بالاست، هشدار صوتی سیستم نیز به صدا درمی آید و راننده را آگاه می کند.

سیستم نقطه کور خودرو
سیستم نقطه کور خودرو

همه ویژگی هایی که گفته شد مخصوص رادار نقطه کور معمولی یا Passive بود، اما نسخه پیشرفته تر این سیستم نیز وجود دارد که به سیستم رادار نقطه کور فعال یا  Active Blind Spot Radar معروف است.

سیستم رادار نقطه کور فعال چگونه عمل می کند؟

سیستم نقطه کور خودرو
سیستم نقطه کور خودرو

سیستم رادار نقطه کور فعال به گونه ای عمل می کند که علاوه بر هشدار دادن به راننده، در صورتی که، راننده متوجه هشدار نشود و طوری رانندگی کند که احتمال برخورد با مانع یا خودرویی وجود داشته باشد سیستم رادار نقطه کور فعال با کنترل فرمان و ترمزها، طوری در مسیر حرکت خودرو تغییر ایجاد می کند که احتمال برخورد با مانع یا خودروی دیگر کم تر شود.

آیا سنسورهای رادار نقطه کور در آپشن های دیگری هم کاربرد دارند؟

از سنسورهای رادار نقطه کور برای وقتی که خودرو در حالت دنده عقب شروع به حرکت می کند هم استفاده می شود و سیستم سنسور دنده عقب علاوه بر سنسورهای خود از سنسورهای رادار نقطه کور هم استفاده می کند و داده دریافت می کند.

به طور کلی، بیش تر سیستم های رادار نقطه کور از نوع Passive هستند و این سیستم ها بیش تر در هنگام پیچیدن و یا تعویض لاین به کمک می آید، بنابراین بهتر است هنگام پیچیدن از راهنما استفاده کنید تا در صورت وجود خطر، هشدار صوتی سیستم های Passive عمل کنند و شما از وجود خطر باخبر شوید.

محمد جبارزاده شیاده

پایگاه خبری اسب بخار

رادار نقطه کور چیست و چگونه عمل می کند؟

برای عملکرد سیستم رادار نقطه کور به سنسورهایی نیاز است که در بخش های عقبی خودرو قرار می گیرند و فاصله خودروهای دیگر و موانع موجود را از بخش انتهایی خودرو اندازه می گیرند. این سنسورها با استفاده از امواج رادیویی کار می کنند، به این صورت که، با فرستادن امواج به اطراف و با در نظر گرفتن زمانی که طول می کشد تا بازتاب موج به سنسور برگردد، طی محاسباتی که با توجه به سرعت موج ها انجام می شود، فاصله، اندازه و جهت حرکت خودروهای دیگر و موانع موجود را با خودرو می سنجند و طبق آن فاصله به راننده هشدار می دهند و در صورتی که، سیستم رادار نقطه کور به کاررفته در سیستم فعال (Active) باشد (نوع پیشرفته)، علاوه بر هشدار سیستم، تغییراتی نیز در فرمان و ترمزها ایجاد می شود تا از بروز حادثه جلوگیری شود. البته در برخی از خودروها هم از دوربین برای تشخیص موانع و یا خودروهای دیگر استفاده می شود. در برخی از سیستم ها دوربین به کاررفته به عنوان سیستم کمکی عمل می کند و سیستم رادار نقطه کور علاوه بر اطلاعات دریافتی از سنسورها، از دوربین ها هم اطلاعات می گیرند.

نام تجاری رادار نقطه کور در برندهای مختلف چیست؟

تویوتا و لکسوس: Blind spot monitor
مرسدس بنز: Blind Spot Assist, Active Blind Spot Assist
ولوو: Blind Spot Information System
نیسان و اینفینیتی: Blind Spot Warning
هوندا و آکورا: Blind Spot Information System
آئودی: Audi Side Assist
ب ام و: Active Blind Spot Detection
فولکس واگن: Blind Spot Monitor

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.