نحوه عملکرد کیسه هوا (Airbag) هنگام تصادف

عملکرد کیسه هوا

­­­­­­­­با شروع به کارگیری کمربند ایمنی (Seatbelt) در خودروها از تعداد کشته شدگان سوانح رانندگی به میزان قابل توجهی کاسته شد و ایمنی راننده و سرنشینان بسیار افزایش یافت.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
عملکرد کیسه هوا

در تصادف های شدید نیروی لختی یا اینرسی (Inertia) (خاصیتی از جسم که در برابر تغییر سرعت یا تغییر جهت حرکت جسم از خود مقاومت نشان می دهد) موجب پرت شدن راننده و سرنشینان به سمت جلو می شود. این نیرو عامل مرگ بسیاری از افراد بود تا این که کمربند ایمنی طراحی شد و در خودروهای مختلف مورد استفاده گرفت و از پرت شدن سرنشینان خودرو به جلو هنگام تصادف شدید جلوگیری کرد و به این ترتیب توانست جان بسیاری را نجات دهد.

عملکرد کیسه هوا

اما کمربند ایمنی تنها از بدن سرنشینان در مقابل نیروی اینرسی محافظت می کرد و سر و گردن آن ها به طور آزاد تحت این نیرو به اطراف پرت می شد و در تصادف سنگین موجب برخورد سرنشینان با شیشه و قسمت جلویی خودرو می شد و آسیب های جدی به همراه داشت. با وجود این مشکل و با گذشت زمان یکی از مهم ترین اختراع های بشر برای جلوگیری از تلفات سوانح رانندگی به وقوع پیوست و این اختراع کیسه هوا یا ایربگ نام گرفت. این وسیله ایمنی هنگام بروز حادثه و تغییر شتاب ناگهانی خودرو فعال می شود، به این صورت که کیسه ای با گازهای حاصله از واکنشی شیمیایی پر می شود و صورت و گردن راننده را پوشش می دهد تا از برخورد سر و گردن راننده به سمت جلو، به علت نیروی اینرسی، جلوگیری کند.

عملکرد کیسه هوا

فعال شدن کیسه هوا ابتدا باید توسط سنسوری، با توجه به شدت تصادف، تشخیص داده شود که ایربگ فعال شود یا نه، زیرا در بسیاری از تصادف هایی که رخ می دهد به عمل کردن کیسه هوا نیازی نیست و آسیبی که قرار است به سرنشینان وارد شود با کمربند دفع می شود. پس از تشخیص شدت برخورد توسط سنسورها و ارسال این داده ها (Data) به کنترلر ایربگ، کنترلر با ارسال سیگنالی موجب فعال شدن واکنش شیمیایی می شود و ایربگ فعال می شود.

عملکرد کیسه هوا

با ارسال فرمان به کلاهک انفجاری واکنش شروع می شود. سدیم آزید (NaN۳) موجود در ایربگ، به علت انفجار، به سرعت به گاز نیتروژن (N۲) و سدیم (Na) تبدیل می شود.

عملکرد کیسه هوا

 سدیم حاصل از این واکنش بسیار واکنش پذیر و خطرناک است، به همین علت از واکنش سدیم با اکسید آهن (Fe۲O۳) که بسیار سریع است استفاده می کنند، فرآورده های این واکنش آهن (Fe) و سدیم اکسید (Na۲O) هستند. این واکنش بسیار گرمازاست و افزایش دما را به همراه دارد که موجب انبساط سریع گاز نیتروژن (N۲) می شود. این گاز بلافاصله منبسط شده و کیسه هوا را پر می کند. حال سدیم اکسید (Na۲O) موجود در اثر تماس با دی اکسیدکربن (CO۲) و رطوبت (H۲O) موجود در هوا به سدیم هیدروژن کربنات (NaHCO۳)، که بی خطر است، تبدیل می شود.

عملکرد کیسه هوا

تمامی این واکنش ها منجر به تولید حجم زیاد و کنترل شده ای از گاز نیتروژن می گردد و با استفاده از این گاز جان بسیاری از افراد در حوادث جاده ای حفظ می شود.

محمد جبارزاده شیاده
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.