سیتروئن C3-XR ؛ پروژه M44 سایپا

سیتروئن C3-XR

سیتروئن C3-XR، یا همان پروژه M44 سایپا، خودرویی‌ست که قرار است شرکت سایپا با داخلی سازی بالا به بازار عرضه کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

نام سیتروئن C3-XR برای ما نامی آشناست، چراکه این خودرو قرار بود بعد از برجام و پس از پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C3 در ایران تولید شود. شرکت سایپا-سیتروئن در سال ۱۳۹۵ و در نمایشگاه خودروی مشهد از این خودرو رونمایی کرد اما با کنار رفتن برجام و اعمال تحریم های شدید، پروژه تولید C3-XR هم حالتی معلق به خود گرفت. پس از گذشت ۶ سال سایپا برای دومین بار این خودرو را به غرفه خود در نمایشگاه تحول صنعت خودرو آورد و نشان داد برای این خودرو پروژه ای تحت عنوان M44 تعریف شده و سایپا قصد دارد C3-XR را بعد از گذشت این سال ها تولید کند.

درباره سیتروئن C3-XR یا پروژه M44 سایپا

سیتروئن C3-XR

سیتروئن C3-XR یک کراس اوور ساب کامپکت یا هاچ بک کراس است که به صورت اختصاصی برای بازار چین در نظر گرفته شده بود و هنوز هم تولید آن در چین ادامه دارد. این خودرو حاصل همکاری مشترک (جوینت ونچر) دانگ فنگ چین و گروه PSA فرانسه بود که نخستین بار به صورت یک طرح مفهومی در نمایشگاه پکن ۲۰۱۴ رونمایی شد و در نهایت نسخه تولیدی آن، که یک هاچ‌بک کراس برگرفته از سیتروئن الیزه بود، در نمایشگاه گوانژو چین رونمایی شد. پس سیتروئن C3-XR یا همان پروژه M44 در واقع خودرویی از سیتروئن و مختص به بازار چین است که قرار بود سال ۹۶ به بازار ایران بیاید، اما با کنار رفتن برجام پروژه عرضه آن تعلیق شد و حالا قرار است این خودرو تحت عنوان M44 توسط سایپا تولید شود و به بازار بیاید.

طراحی سیتروئن C3-XR

سیتروئن C3-XR

خودرویی که سایپا به نمایشگاه تحول صنعت خودرو آورده بود، در واقع، طراحی قدیمی C3-XR را داشت و انتظار می رود که این خودرو با چهره بعد از فیس لیفت ۲۰۱۹ و با نام سایپا M44 به بازار معرفی شود. اساس طراحی یکسان است، اما در چراغ ها، جلوپنجره و سپرها تغییراتی جزئی داریم که باعث می شود طراحی مدرن تر شده باشد. المان های مهم طراحی در جلو شامل چراغ های کشیده، خطوط کرومی و جلوپنجره تلفیقی با ورودی های زیرین می شود. چهره قبل از فیس لیفت سیتروئن C3-XR بسیار قدیمی به نظر می رسد و بعد از فیس لیفت طراحی قابل قبول تر شده است، اما کلیت طراحی نسبت به ترندهای روز جهانی چندان عجیب و مدرن نیست.

سیتروئن C3-XR

در پروفیل کناری طراحی تقریباً بی تغییر مانده و دو خط ساده را در بالا و پایین درها می بینیم. کلیت طراحی و کلاس آن از نظر اندازه شبیه به ساندرو استپ وی است که در جزییات بسیار زیباتر شده است و حس اسپرت بودن را هم در خودش دارد. در نمای عقب همانند جلو تغییرات اندکی داریم و گرافیک چراغ ها و شکل دیفیوزر تغییر کرده است. در مجموع، در سیتروئن C3-XR یا همان پروژه M44 سایپا طراحی ساده اما قابل قبول است و می توان گفت در رده خودش می تواند نمره قبولی را از بازار چینی زده ایران بگیرد.

مشخصات فنی سیتروئن C3-XR

سیتروئن C3-XR

این خودرو براساس پلتفرم PF1 پژو ساخته شده است و این یعنی اساس ساخت با آن چه در پژو و یا تارا دیده ایم یکسان است. بر همین اساس، پیشرانه ME16 سایپا را زیر کاپوت آن خواهیم داشت که همان TU5 پلاس است که از درگاه سیتروئن به سایپا رسیده است و در بحث بلوک موتور اصالت فرانسوی تری نسبت به پیشرانه ایران خودرویی ها دارد. این پیشرانه توان تولید نهایت قدرت ۱۰۸ تا ۱۱۳ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۴۴ تا ۱۵۰ نیوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته AT به چرخ های جلو منتقل می شود.

کابین و امکانات C3-XR

کابین سیتروئن C3-XR

در نسخه قبلی سیتروئن C3-XR، یعنی نسخه پیش از فیس لیفت، طراحی داخلی دقیقاً چیزی بود که در سیتروئن الیزه و تارا اتوماتیک فعلی دیده می شد. المان های طراحی داخلی دقیقاً همان است و جز برخی جزییات کوچک، هیچ چیز دست نخورده است، اما اگر سایپا بخواهد نسخه فیس لیفت را تمام و کمال عرضه کند، طراحی داخلی متفاوت خواهد بود. در نسخه فیس لیفت طراحی در داشبورد و دریچه های تهویه کمی متفاوت تر است، اما کلیت طراحی کابین همان است که در الیزه و تارا دیده می شود. در مجموع، یک طراحی ساده را در داخلی داریم که تا حد زیادی راضی کننده است و زبان طراحی یک خودروی اقتصادی با رگ و ریشه ای اروپایی را دارد.

سیتروئن C3-XR

در سیتروئن C3-XR یا پروژه M44 سایپا امکاناتی مثل فرمان کمکی برقی، سیستم کنترل پایداری، سنسور دنده عقب، دوربین دنده عقب، صفحه نمایش ۹ اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی و… را می بینیم و هنوز مشخص نیست این خودرو در چه تریم هایی قرار است به بازار بیاید. از نظر امکانات، پلتفرم و قوای فنی، این خودرو با تارا اتوماتیک اشتراک بسیار دارد و احتمالاً در همان رده قیمتی هم قرار خواهد گرفت.

زمان عرضه C3-XR

سیتروئن C3-XR

براساس اطلاعات جدید از شرکت سایپا، این خودروساز قراردادهای عرضه سیتروئن C3-XR را با دانگ فنگ چین نهایی کرده و داخلی سازی ۴۵ درصدی این محصول هم انجام گرفته است. پس انتظار می رود این خودرو در زودترین حالت ممکن در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ به بازار آید و هنوز مشخص نیست که آیا نشان سیتروئن روی این خودرو خواهد بود و یا لوگوی سایپا جایگزین آن می شود. در سبد محصولات، سایپا آریا هم دقیقاً در کلاسی مشابه با این خودرو قرار می گیرد، اما منشأ فرانسوی M44 احتمالاً این هاچ‌بک کراس را در رده قیمتی بالاتری ثابت خواهد کرد.

۳.۳ امتیاز از ۱۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.