معرفی پیشرانه جدید شاهین و آریا

پیشرانه جدید شاهین و آریا
پیشرانه جدید شاهین و آریا

موتور ME16 سایپا یکی از جدیدترین پیشرانه های مگا موتور است که در نمایشگاه قطعات امسال رونمایی شد. این پیشرانه در واقع همان موتور TU5 پلاس است با تفاوت در برخی بخش ها، که این تفاوت ها موجب شده است ME16 بیش تر به نسخه اصلی فرانسوی خود نزدیک باشد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

یکی از بزرگ ترین مشکلات صنعت خودروی کشور نداشتن پیشرانه های به‌روز است و این مشکل توانسته به مقدار زیادی صنعت خودروی کشور را عقب بیاندازد.

نبود موتورهای به‌روز برای محصولات جدید دو شرکت سایپا و ایران خودرو به حدی جدی است که این دو شرکت دائماً در حال ارتقای موتورهای قدیمی و از رده خارجی مانند موتور XU7 ،M15 و TU5 هستند و نسخه های ارتقایافته را با اضافه کردن یک کلمه پلاس، بر روی خودروها قرار می دهند. همین ارتقاهای کم و ساده بر روی موتورهای قدیمی این دو شرکت موجب شده است بتوانند قیمت خودروها را افزایش دهند و آن ها را به مردم بفروشند.

با توجه به این مشکلات باز هم دو شرکت نام برده سعی در خرید موتورهای به‌روز نمی کنند و تمام توان خود را برای ارتقای همان پیشرانه های قبلی صرف می کنند. در همین راستا، مگا موتور که شرکت موتورسازی سایپا محسوب می شود به عنوان جدیدترین دستاورد خود، موتور ME16 را معرفی کرده است که با نگاه کلی به آن می توان فهمید که همان تیوفایو پلاس است با برخی تفاوت های جزئی. این تفاوت ها موجب شده اند ME16 به نسخه اصلی این موتور، یعنی همان پیشرانه ای که پژو و سیتروئن طراحی کرده اند، نزدیک تر باشد و به دنبال آن، داخلی سازی های غیر اصولی نیز کم تر شود.

حتماً بخوانید: موتور تیوفایو (TU5) + نسخه‌های مختلف و مشخصات فنی

موتور ME16 سایپا

موتور ME16 سایپا
موتور ME16 سایپا

موتور ME16 جزو جدیدترین پیشرانه های گروه سایپا محسوب می شود که مونتاژ و کالیبراسیون آن برعهده مگا موتور است. کد اصلی این موتور EC5 است و می توان گفت این موتور با کمی داخلی سازی قرار است بر روی دو محصول آریا و شاهین قرار گیرد. به طور کلی، ME16 موتور خوبی است، اما با توجه به قدیمی بودن آن می توان گفت صنعت خودروسازی ایران باز هم از دنیا عقب است و نتوانسته یک پیشرانه به‌روز و مناسب برای محصولات خود در اختیار داشته باشد.

مشخصات فنی موتور ME16

موتور ME16 سایپا
موتور ME16 سایپا

این موتور با حجم دقیق ۱۵۸۷ سی سی و دارا بودن ۱۶ سوپاپ می تواند توان ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۷ نیوتن متر را تولید کند که در مقایسه با موتور تیوفایو پلاس ایران خودرو ۲ اسب بخار توان و ۳ نیوتن متر گشتاور بیش تری به دست می دهد. سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها یا VVT نیز بر روی میل سوپاپ های ورودی این موتور وجود دارد که می تواند باز و بسته شدن سوپاپ های ورودی را آوانس و ریتارد کند.

موتور ME16 سایپا
موتور ME16 سایپا

موتور ME16 و تیوفایو پلاس چه تفاوت هایی دارند؟

طبق صحبتی که با یکی از مهندسان مگا موتور کرده بودیم، نتوانستیم اطلاعات زیادی دریافت کنیم، اما طبق همان صحبت ها این موتور در بخش هایی مانند بلوک سیلندر، فرآیند تولید موتور، زمان بندی جرقه زنی و… با موتور تیوفایو پلاس متفاوت است.

علت تفاوت موجود بین این دو موتور در گرو تحریم بود، چراکه سایپا قبل از تحریم ها قالب های لازم برای تولید موتور EC5 را خریده بود، اما ایران خودرو به این مرحله نرسیده بود و به ناچار مجبور شد با استفاده دانش فنی قبلی و همچنین کمک مرکز تحقیقات موتور خود بتواند موتور تیوفایو پلاس را به مرحله تولید انبوه برساند.

تفاوت در بلوک سیلندر

پیشرانه جدید شاهین و آریا
پیشرانه جدید شاهین و آریا

یکی از تفاوت های اصلی میان این دو موتور در بلوک سیلندر آن هاست، چراکه قالب های موتور ME16 مستقیم از سیتروئن، که از شرکای تجاری سابق سایپا محسوب می شود، خریدای شد و همان طور که در شکل زیر می بینید حتا لوگوی پژو، سیتروئن و دی اس (DS) نیز روی بلوک وجود دارد.

تفاوت در سیستم جرقه زنی و سوخت رسانی

وجه تمایز دیگری که وجود دارد تغییر در زمان جرقه زنی و همچنین تغییر در سیستم سوخت رسانی است. با توجه به اطلاعاتی که به دست آمد، سیستم جرقه زنی موتور ME16 به طور کلی تغییری نکرده، اما باز هم مسئله برنامه ریزی برای جرقه زنی یا زمان جرقه زنی است که دستخوش تغییراتی شده است. در قسمت سوخت رسانی نیز از انژکتورهای متفاوتی استفاده شده، اما تغییرات اصلی در زاویه پاشش است. با توجه به اصلی بودن سرسیلندر موتور ME16، رانرها (Runner) یا راهگاه های آن نیز دقیق تر است و به همین دلیل، هم در تزریق و هم در انتقال مخلوط سوخت و هوا به درون محفظه احتراق افت کم تری داریم.

تفاوت در نسبت تراکم

پیشرانه جدید شاهین و آریا
پیشرانه جدید شاهین و آریا

با توجه به وجود کمی تفاوت در سرسیلندر، شاتون و پیستون ها، نسبت تراکم موتور ME16 نسبت به موتور تیوفایو پلاس کمی بیش تر است و به همین دلیل، انرژی دریافتی از سوخت نیز در این موتور بیش تر است.

نتیجه گیری

پیشرانه جدید شاهین و آریا
پیشرانه جدید شاهین و آریا

از این رو، با توجه به این که شرکت سایپا همیشه به دلیل نداشتن حتا یک موتور ۱۶ سوپاپ نقد می شد و با معرفی شاهین باز هم مردم به کارگیری موتور ۸ سوپاپ توربو را مورد تمسخر قرار دادند، سعی داشت به هر نحوی یک موتور ۱۶ سوپاپ برای خود فراهم کند تا بتواند از آن، هم بر روی محصولات جدید خود استفاده کند و هم از تمسخر مردم در امان بماند. از این رو، با توجه به قراردادی که از قبل با سیتروئن داشت توانست قالب ها و نقشه های تولید موتور EC5 یا ME16 را خریداری کند و این موتور را به مرحله تولید برساند. به این ترتیب، شرکت سایپا که در گذشته نیز برای دست یافتن به موتور ۱۶ سوپاپ تلاش هایی کرده بود و حتا در تلاش بود موتور M15 را ۱۶ سوپاپ کند، بالاخره پس از شکست در پروژه داخلی سازی موتور ۱.۶۵ لیتری برلیانس، به فکر افتاد تا از موتور EC5 استفاده کند و آن را با نام ME16 بر روی محصولات خود قرار دهد. با توجه به گفته هایی که از قبل بود، قرار است از این موتور برای اولین بار بر روی شاهین و آریا استفاده شود تا این دو افتخار اولین خودروهای ۱۶ سوپاپ سایپا را داشته باشند.  

موتور ME16 سایپا چه ویژگی هایی دارد؟

موتور ME16 جزو جدیدترین پیشرانه های گروه سایپا محسوب می شود که مونتاژ و کالیبراسیون آن بر عهده مگا موتور است. کد اصلی این موتور EC5 است و می توان گفت این موتور با کمی داخلی سازی قرار است بر روی دو محصول آریا و شاهین قرار گیرد. به طور کلی، ME16 موتور خوبی است، اما با توجه به قدیمی بودن آن می توان گفت صنعت خودروسازی ایران باز هم از دنیا عقب است.

مشخصات فنی موتور ME16 چیست؟

این موتور با حجم دقیق ۱۵۸۷ سی سی و دارا بودن ۱۶ سوپاپ می تواند توان ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۷ نیوتن متر را تولید کند که در مقایسه با موتور تیوفایو پلاس ایران خودرو ۲ اسب بخار توان و ۳ نیوتن متر گشتاور بیش تری به دست می دهد. سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها یا VVT نیز بر روی میل سوپاپ های ورودی این موتور وجود دارد که می تواند سوپاپ های ورودی را آوانس و ریتارد کند.

موتور ME16 و تیوفایو پلاس چه تفاوت هایی دارند؟

تفاوت در بلوک سیلندر، تفاوت در سیستم جرقه زنی و سوخت رسانی، تفاوت در نسبت تراکم.

۴.۴ امتیاز از ۲۰ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.