گل های سرسبد سایپا و ایران خودرو؛ بلای جان مردم

تصادف خودروهای سایپا و ایران خودرو
تصادف خودروهای سایپا و ایران خودرو

پرتیراژترین خودروهای چند سال اخیر سایپا و ایران خودرو، پراید و ساینا و پژو ۴۰۵، در تصادف های جاده ای، بیش ترین کشته را داده اند، آماری که می تواند نشان از سیاست های نادرست بخش ایمنی خودروهای کشور داشته باشد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، اخیراً درباره خودروهای دارای بیش ترین تصادف در کشور گفته است: «پراید، ساینا و پژو بیش ترین فراوانی را در تصادفات دارند، که البته نباید از تعداد این وسایل نقلیه غافل شد.»

این در حالی است که خودروهای یادشده از سوی این مقام مسئول از پرتیراژترین خودروهای سال های اخیر سایپا و ایران خودرو بوده اند و همین مسئله نیز نقش پررنگ این خودروها را در تصادف ها بیش تر می کند، اما نکته اساسی این است که خودروهای یادشده، که اقتصادی ترین خودروهای کشور به شمار می روند، طی سال ها با حداکثر تعداد تولید شده اند و مدت ها هیچ نهاد رگولاتوری خاصی برای ایمن سازی این خودروها تلاش نکرده است.

این خودروها در حالی جان مردم را می گیرند که در بسیاری از موارد تنها انتخاب متقاضیان خودرو در قشر متوسط بوده اند و برای این افراد، امکان خرید خودروهای ایمن وجود نداشته است. حال آن که یک خودروی پراید کارکرده اکنون بالای ۲۰۰ میلیون تومان قیمت می خورد و اگر دسترسی به خودروهای کارکرده در بازارهای دیگر وجود داشت، با قیمت حدود ۴ هزار دلار، این امکان وجود داشت که خودرویی به مراتب بهتر در بخش ایمنی خریداری کرد، اما سال ها انحصار در صنعت خودرو موجب شده است موضوع امنیت و جان قشر متوسط فدای سودآوری خودروسازان شود.

این در حالی است که به گفته رئیس پلیس راهور: «در سال ۱۴۰۲ شمار جانباختگان حوادث رانندگی ۱۷ هزار و ۱۷۷ نفر بوده که ۴.۹ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.»

این آمار هر سال افزوده می شود و با توجه به سیاست های موجود، بعید نیست رشد این آمار شتاب نیز پیدا کند، چراکه در سال های اخیر، همان خودروهای اقتصادی که دیگر مردم توان جایگزین کردنشان را هم ندارند، فرسوده شده اند و سطح ایمنی شان، از حالت معمول نیز پایین تر آمده است. در این بین نیز مقوله واردات خودرو و استانداردسازی تولیدات داخلی به سمتی حرکت می کند که قیمت ها روز به روز از توان خرید قشر متوسط فاصله پیدا کنند و در چنین شرایطی نباید انتظار داشته باشیم که وضع بحرانی تصادف های جاده ای بهبود پیدا کند.

همه این ماجرا در شرایطی اتفاق افتاده که سال های سال است پلتفرم خودروهای یادشده در جهان منسوخ شده اند و با این حال همچنان در ایران تولید می شوند و خودروسازان نیز تا جایی که امکان داشته باشد، از آن سود می سازند و این مردم هستند که همیشه قربانی سودآفرینی برای عده ای خاص بوده اند.

۴.۴ امتیاز از ۹ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.