هر آن چه از کراس اوور تمام برقی آلفارومئو می دانیم

کراس اوور برقی آلفارومئو
کراس اوور برقی آلفارومئو

آلفارومئو چندسالی است که به فکر تغییر و تحول و گشترش محصولات خودش است و حالا مورد انتظارترین محصول آن ها کراس اوور تمام برقی آلفارومئوست که به زودی به بازار می آید.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

فهرست مطالب

آلفارومئو سال های سختی را پشت سر می گذارد و مخصوصاً در دوران همه گیری ویروس کرونا این خودروساز با افت فروش مواجه شد. کمپانی می داند راه خروج از این بحران معرفی محصولاتی متفاوت و جدید است. کمپانی آلفارومئو در سال ۲۰۲۰ میزان ۳۵.۷۱۸ دستگاه فروش را برای خود ثبت کرد که با افت همراه بود. برای داشتن دید کلی بهتر نسبت به این فروش پایین، کافی است بدانید در این سال پورشه ۳۴.۳۲۸ دستگاه تنها از مدل ۹۱۱s را به فروش رسانده است.

در همین راستا کراس اوور تمام برقی آلفارومئو به زودی معرفی می شود و ما اطلاعاتی را که تابه‌حال در مورد این خودرو منتشر شده است را در این مقاله طبقه بندی می کنیم.

فروش پایین آلفارومئو در سال گذشته را نمی توان تنها به کرونا ربط داد، چراکه قبل از شیوع این ویروس هم آمارها برای این نشان نزولی بودند. حالا استلانتیس به نشان های زیرمجموعه و رو به نزولش فرصتی ۱۰ ساله برای بقا داده است و از آن ها می خواهد قدرت قدیم خود را بازیابند.

وضعیت فعلی و معرفی اولین هیبرید آلفارومئو

آلفارومئو توناله
آلفارومئو توناله

سبد محصولات آلفا وضعیت جالبی ندارد و پس از خداحافظی میتو و جولیتا در سال های اخیر، آن ها سدان جولیای کم فروش را به همراه کراس اوور استلویو عرضه می کنند. در سال ۲۰۱۹ این کمپانی اعلام کرد که تمرکز را بر ساخت کراس اوورهای جدید می گذارد که البته با توجه به سلیقه و خواست بازار این تغییر نقشه منطقی بود، اما همچنان سبد محصولات این نشان خالی است و نمایندگان فروش آلفا دو محصول با دو ویژگی را برای بقا مورد نیاز می بینند: کراس اوور کوچک و قوای محرکه قوی! و هر دوی این دو خواسته در قالب کراس اوور تمام برقی آلفارومئو معرفی می شود.

آلفارومئو توناله
آلفارومئو توناله

اولین تلاش آلفارومئو برای برقی سازی کراس اوور توناله خواهد بود. خودرویی که بر مبنای کانسپت توناله ساخته می شود که سال ۲۰۱۹ معرفی شده بود. آلفارومئو توناله رقیب مستقیم ب ام و X1 می شود و در رده کراس اوورهای کوچک قرار می گیرد و اگر المان های طراحی کانسپت در این خودرو حفظ شود به راحتی در برابر X1 پیروز می شود. این خودرو قرار است با پیشرانه های بنزینی و پلاگین هیبرید به بازار بیاید و در سال ۲۰۲۲ به عنوان اولین محصول برقی سازی شده تاریخ آلفا به فروش برسد.

برنامه تولید اولین تمام برقی آلفارومئو

همان طور که گفته شد آلفارومئو توناله با پیشرانه بنزینی و پلاگین هیبرید به بازار می آید و اولین برقی آلفا این مدل نیست. پس از معرفی و عرضه توناله نوبت به کراس اوور تمام برقی آلفارومئو می رسد. استلویو و توناله نام قله های بلند و متوسطی در رشته کوه آلپ هستند و اگر آلفا همین مبنا را برای نام گذاری کراس اوور تمام برقی اش پیش ببرد، احتمالاً نام پالاده (Palade) را برای این محصول خواهیم داشت. البته این فقط در حد حس و گمان است و هیچ اطلاعات رسمی در مورد نام این محصول مشخصات فنی آن منتشر نشده است.

پژو 2008 برقی
پژو ۲۰۰۸ برقی

با وجود این که اطلاعات کمی در مورد کراس اوور تمام برقی آلفا داریم، اما می دانیم که این خودرو بر مبنای پلتفرم پژو – سیتروئن موسوم به eCMP ساخته خواهد شد. در واقع، برقراری ادغام استلانتیس این دسترسی را به اعضای گروه می دهد که پلتفرم هایی اشتراکی داشته باشند. در حال حاضر، این پلتفرم در هاچ بک ها و کراس اوورهای دیفرانسیل جلو مثل پژو ۲۰۸، پژو ۲۰۰۸، DS3 کراس بک، اوپل کورسا و موکا دیده می شود و بر همین اساس، فاصله محوری کراس اوور تمام برقی آلفا ۲۶۰۰ میلی متر تخمین زده می شود، اما برخلاف تمامی خودروهای ذکرشده، کراس اوور تمام برقی آلفا سیستم تمام چرخ محرک را خواهد داشت.

قوای محرکه تمام برقی، بنزینی و دیزل برای کراس اوور جدیدی آلفا

از آن جا که خودروهای تولیدشده بر مبنای پلتفرم اشتراکی همگی در نسخه های بنزینی و دیزل هم عرضه می شوند، احتمالاً کراس اوور تمام برقی آلفارومئو را در نسخه های بنزینی و دیزل هم ببینیم. البته از آن چه این خودرو رقیب مستقیم خودرویی مثل آئودی Q2 محسوب می شود، احتمالاً پیشرانه های پایه در آلفا حذف شده است و با پیشرانه قوی تر عرضه می شود. بر این اساس، احتمالاً نسخه های ۱.۲ لیتری توربوشارژ با قدرت های ۱۲۸ و ۱۵۳ اسب بخاری برای این خودرو معرفی شده است و قدرت از طریق جعبه دنده های ۶ سرعته دستی و ۸ سرعته اتوماتیک به چرخ ها متصل شود.

آلفارومئو توناله
آلفارومئو توناله

از آن جا که خودروهای دیزل هنوز در اروپا طرف‌دارانی دارد، پس احتمالاً کراس اوور جدید آلفا با پیشرانه دیزلی ۱.۵ لیتری PSA با قدرت ۱۱۸ اسب بخار عرضه می شود که این پیشرانه را در پژو ۲۰۰۸ جدید هم دیده بودیم. البته با توضیحات داده شده می فهمیم عملکرد عجیب و غریبی را در نسخه های بنزینی و دیزل نخواهیم داشت و این جاست که مدل تمام برقی را باید در نظر گرفت.

انتظار می رود کراس اوور تمام برقی آلفارومئو در نسخه پایه مشخصات فنی مشابه با پژو ۲۰۰۸ برقی داشته باشد. پیشرانه الکتریکی در محور جلو نهایت قدرت ۱۳۴ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۶۰ نیوتن متر را دارد و بسته باتری ۵۰ کیلووات ساعتی در این خودرو قابلیت پیمایش ۳۲۰ کیلومتر مسافت را با هر بار شارژ به راننده می دهد و شتاب گیری صفر تا صد در ۸.۵ ثانیه انجام خواهد گرفت. تا این جا هم مشخصات فنی آنچنان جذاب نیست، اما برخلاف دیگر خودروها روی این پلتفرم اشتراکی، کراس اوور تمام برقی آلفارومئو با سیستم تمام چرخ محرک و با اضافه شدن یک پیشرانه در محور عقب عرضه می شود و قطعاً در آن نسخه عملکرد فنی چشمگیری را داشته باشیم.

طراحی و زمان عرضه

آن چه در دیگر خودروهای آلفا دیده ایم همیشه پایبندی به اصالت مشترک طراحی در خودروهایش بوده است و احتمالاً این مورد را در کراس اوور تمام برقی این نشان هم می بینیم. البته در طراحی خودروهای برقی همیشه تغییراتی وجود دارد. در مورد طراحی داخلی هم باید گفت که براساس خودروهای روی این پلتفرم اشتراکی احتمالاً اساس طراحی شبیه به خودروهای ذکرشده باشد. براساس اطلاعاتی که از استلانتیس داریم، احتمالاً نسخه های بنزینی و دیزلی این کراس اوور در پایان سال ۲۰۲۲ معرفی و عرضه شوند و تولید نسخه برقی در اوایل سال ۲۰۲۳ انجام خواهد گرفت.

تولید کراس اوور تمام برقی آلفارومئو یک اتفاق مهم برای این نشان محسوب می شود و می تواند پایه ای برای بقای این نشان دوست داشتنی باشد. باید دید در بازار این کراس اوور چه فروشی را ثبت می کند و آیا آلفا به روزهای خوش باز می گردد یا نه.

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.