جولیا SWB زاگاتو؛ کوپه جذاب تک نسخه ای

جولیا SWB زاگاتو
جولیا SWB زاگاتو

جولیا SWB زاگاتو را می توان یک خودروی تک نسخه ای و مناسبتی دانست که برای جشن صد سالگی همکاری آلفا با کمپانی طراح زاگاتو و با کمک از الگوی طراحی سه خودرو ساخته شده است.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

یکی از اتفاقاتی که در جشن های ۵۰ سالگی و یا ۱۰۰ سالگی همکاری خودروسازها یا طراحی ها اتفاق می افتد این است که یک خودروی خاص و یا یک سری خودروی خاص تولید می شود و آن را در جشن مورد نظر رونمایی می کنند.

با توجه به این رسم، کمپانی های آلفا و زاگاتو (Zagato) هم برای جشن صد سالگی همکاری خود تصمیم گرفتند تا خودرویی تولید کنند که از ترکیب سه خودروی دیگر ساخته شده باشد. این دو شرکت تصمیم گرفتند برای خودروی نمادین خود از سه محصولی که قبلاً با همکاری همدیگر ساخته بودند استفاده کنند و از آن ها برای این کار الهام بگیرند.

به دنبال این قضیه برای تولید جولیا SWB زاگاتو، از شاسی جولیا کوآدریفولیو، نمای روبه‌روی آلفا SZ و نمای عقب جولیا TZ استفاده شده است. به عبارتی می توان این خودروی تکی را حاصل ترکیب سه خودروی نام‌برده دانست.

مشخصات ظاهری جولیا SWB زاگاتو

در قسمت جلوی این خودرو از چراغ های LED سه تیکه استفاده شده است که همه را به یاد آلفا رومئو SZ می اندازد. در SZ هم از همین الگو استفاده شده بود و فرم کاپوتش در قسمت میانی یک برآمدگی داشت که در جولیا SWB هم از همین الگو بهره برداری شد، اما با خطوط شکسته بیش تر و همچنین هواکش موتور. نکته دیگر در مورد جلوی خودرو این است که بین چراغ و جلوپنجره، سپری وجود ندارد و همین موجب شده است خودرو چهره خشن تری به خود بگیرد.

الگوی طراحی بخش عقب هم از جولیا TZ گرفته شده است و دیگر خبری از بال و اسپویلر نیست. فرم خاص و جذاب عقب جولیا TZ در زمان خود بسیار جالب و بود و توانست نظر بسیاری از مردم را به خود جلب کند. انتخاب TZ برای الهام گرفتن بسیار مناسب بود، چراکه در صورت استفاده از یک طرح دیگر می بایست از بال یا اسپویلر عقب استفاده می شد و این کار پشت خودرو را شلوغ می کرد، اما حالا هم پشت خودرو واضح تر است و هم این که حس نوستالژی آلفا را به بیننده القا می کند.

جدا از فرم کلی مشابه جولیا TZ، به‌جای سپر از یک دیفیوزر بزرگ استفاده شده است که در میان خود فضایی برای سراگزوزها وجود دارد. چراغ های عقب این خودرو به صورت یک خط نازک اند که کل انحنای عقب را پوشش می دهند و پس از روشن شدن می توانند به زیبایی این خودرو بیافزایند.

جولیا SWB زاگاتو

یکی دیگر از جذاب ترین ویژگی های جولیا SWB زاگاتو این است که برای باز کردن در، دستگیره ای وجود ندارد و با دکمه ای که بر روی ستون B است می توان درهای خودرو را باز کرد (به ستون B تصویر توجه کنید).

بیشتر بخوانید: انواع دستگیره خودرو

مشخصات فنی جولیا SWB زاگاتو

برای جولیا SWB زاگاتو از همان موتوری استفاده شد که توانست جولیا کوآدریفولیو را جزو سریع ترین سدان های اسپرت سال ۲۰۲۲ کند. با توجه به عملکردی که این موتور داشت و همچنین طراحی جولیا SWB زاگاتو براساس کوآدریفولیو، تصمیم بر این شد که همان موتور می تواند برای این خودرو مناسب باشد.

این موتور با ۲.۹ لیتر حجم به صورت ۶ سیلندر خودرجینی طراحی شده است و با دو توربو پرخورانی می شود. در نهایت، با توجه به دانش مهندسی بالایی که در طراحی این خودرو استفاده شده است، می تواند ۵۳۳ اسب بخار توان و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

در بخش گیربکس اما قضیه متفاوت شد و به جای گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک از یک گیربکس ۶ سرعته دستی استفاده شده است تا با این تغییر راننده بتواند حس بهتری نسبت به یک خودروی مناسبتی و خاص داشته باشد.

در پایان می توان گفت که خودروهای تک نسخه ای و خاص برای شرکت های خودروساز، اهمیت بسیار زیادی دارند و برای همین سعی می شود بهترین طراحی و ساختار را داشته باشد.

جولیا SWB زاگاتو

منبع: motor1.com

مشخصات ظاهری جولیا SWB زاگاتو چیست؟

در قسمت جلوی این خودرو از چراغ های LED سه تکه استفاده شده است و نمای عقب هم انحنایی دارد که قبلاً آن را در جولیا TZ می دیدیم. نکته دیگر در مورد جلوی خودرو این است که بین چراغ و جلوپنجره، سپری وجود ندارد و همین موجب شده است خودرو چهره خشن تری به خود بگیرد.
یکی دیگر از جذاب ترین ویژگی های جولیا SWB زاگاتو این است که برای باز کردن در، دستگیره ای وجود ندارد و با دکمه ای که بر روی ستون B است می توان درهای خودرو را باز کرد. 

مشخصات فنی جولیا SWB زاگاتو چیست؟

این موتور با ۲.۹ لیتر حجم به صورت ۶ سیلندر خودرجینی طراحی شده است و با دو توربو پرخورانی می شود و در نهایت می تواند ۵۳۳ اسب بخار توان و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند.
در بخش گیربکس اما قضیه متفاوت شد و به جای گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک، از یک گیربکس ۶ سرعته دستی استفاده شده است تا با این تغییر راننده بتواند حس بهتری نسبت به یک خودروی مناسبتی و خاص داشته باشد.

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.