دورخیز صنعت خودروی چین برای قبضه بازار جهانی خودرو

پیشرفت صنعت خودروی چین
پیشرفت صنعت خودروی چین

چین در سال های اخیر رشد محسوسی در فناوری تولید خودرو داشته است و پیش بینی می شود صنعت خودروی چین در آینده ای نه چندان دور قطب اصلی تکنولوژی این صنعت در جهان باشد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

چند سال پیش صنعت خودروی چین فقط به کپی برداری از خودروهای اروپایی، ژاپنی و آمریکایی شناخته می شد. در آن سال ها چینی ها بسیاری از خودروهای مطرح دنیا را کپی برداری کردند و بسیار مورد انتقاد قرار گرفتند. اما اگر کمی به عقب برگردیم، می فهمیم که این کپی برداری یک از مراحل پیشرفت آن ها بوده است و حالا آن ها در حال گذر از این مرحله هستند. یکی از محور ها در سیاست های حکومت چین در سال های اخیر پیشرفت در حوزه طراحی و مهندسی خودرو بود و در همین جهت سرمایه گذاری های سنگین در این زمینه انجام شد. در کنار سرمایه گذاری های هدفمند، چینی ها قرارداد های همکاری مشترک با غول های خودروسازی منعقد کردند و حالا به نقطه ای رسیدند که کسی تصورش را نمی کرد.

سیاست برقی سازی در چین

پیشرفت صنعت خودروی چین
پیشرفت صنعت خودروی چین

صنعت خودروی هر کشوری با بهترین هایش شناخته می شود. پس هیچوقت نمی توانیم صنعت این کشور را با خودروهای چینی در ایران قضاوت کنیم. گرچه سطح کیفی خودروهای چینی در بازار ایران نسبت به گذشته بالاتر رفته است و امروز خودروهایی بروزتر از این کشور را در ایران می بینیم، اما باید بدانیم پرچمداران صنعت خودروی چین خودروهایی دیگر هستند. در حال حاضر کمپانی های اکسپنگ، نیو، بی وای دی و جیلی را می توان متمایز از دیگر خودروسازان چین دانست. این خودروسازان علاوه بر داشتن سبکی منحصر به خودشان در طراحی، مهندسی بروز و تکنولوژی بالایی را در محصولاتشان بکار می برند و مهم تر آن که تمرکز این کمپانی ها بیشتر معطوف به خودروهای برقی است. در سال ۲۰۱۹ حدود ۲.۵۸ میلیون خودروی برقی در چین تولید شده و برای مقایسه کافی است بدانید که تعداد خودروهای برقی در دو بازار مهم و پیشرفته اروپا و آمریکا به ترتیب ۰.۹۷ میلیون و ۰.۸۸ میلیون بوده است. بر همین اساس چین بیشترین تعداد ایستگاه های شارژ در دنیا را دارد و ۸۲ درصد از ایستکاه های شارژ سریع دنیا در کشور چین است. پس با این مقدمه دانستیم چین درحال حاضر بیشترین زیرساخت برقی سازی خودرو در دنیا را دارد و صنعت خودروی چین پیشروترین در دنیا است.

کیفیت بالا و قیمت بصرفه

پیشرفت صنعت خودروی چین
پیشرفت صنعت خودروی چین

گرچه هنوز هم بسیاری از خودروسازان چینی تیراژ بالا را به تکنولوژی و کیفیت ترجیح می دهند، اما هستند خودروسازانی که نگاه عمیقی نسبت به آینده دارند. برای مثال کمپانی اکسپنگ را در نظر بگیرید که با P7 نشان داد یک خودروی چینی می تواند به اندازه تسلا کارآمد و پیشرفته باشد و در عین حال قیمت پایین تری هم داشته باشد. علاوه بر این کمپانی های اکسپنگ و نیو در زمینه خودروان سازی محصولات به سطح تسلا در این مسیر نزدیک شده اند و این یعنی صنعت خودروی چین نه تنها از دنیا عقب نیست بلکه با چند خودروساز می تواند با پیشروترین خودروساز دنیا یعنی تسلا وارد رقابت شود.

قدرت سرمایه در صنعت خودروی چین

پیشرفت صنعت خودروی چین
پیشرفت صنعت خودروی چین

اگر از دور و کاملاً عامیانه به صنعت خودروی چین نگاه کنیم، قطعا می گوییم کلید موفقیت آن ها نیروی کار ارزان و سیاست های شبه کمونیستی در این کشور است. اما در واقع هیچ صنعتی بدون سرمایه گذاری هدفمند و سنگین پیش نمی رود. سرمایه گذاری در خودروسازی چین از آنچه بنظر می رسد، بسیار قوی تر است. برای مثال کافی است بدانید ۲۵ درصد از سهام بی وای دی (که جزو ارزشمند ترین خودروسازی های دنیا است) به شرکت Berkshire Hathaway اختصاص دارد. اگر نام این کمپانی برای شما آشناست عجیب نیست چراکه مالک این کمپانی وارن بافت دهمین مرد ثروتمند جهان است.

اقتصادی بودن، عامل اصلی برتری صنعت خودروی چین

گرچه هنوز شاید زود باشد که بگوییم چین کل بازار دنیا را قبضه کرده است، اما با همین روند آن ها به زودی به این مهم دست پیدا می کنند. در حال حاضر همه خودروسازان می دانند که در آینده، خودروها تمام برقی خواهند بود و در زمینه خودروهای برقی، چین تجربه و فناوری لازم را دارد و در کنار آن خودروهای چینی ارزان تر از محصولات آمریکایی و اروپایی مشابه خود هستند. این بصرفه بودن زمانی که شما بدانید کیفیت بالایی را در خودروهای چینی خواهید داشت، می تواند عامل برتری چینی ها در بازار های مختلف شود. نشان های سطح اول چینی این روزها در حال تلاش برای ورود به بازار های اروپا و آمریکا هستند و برخی از آن ها به بازار اروپا ورود کرده اند. با این وضعیت می توان پیش بینی کرد که این صنعت به زودی می تواند برترین در دنیا باشد و بازار جهانی را قبضه کند.

پیشرفت صنعت خودروی چین
پیشرفت صنعت خودروی چین

این قبضه کردن به این معنی نیست که نشان های با سابقه و پرطرفدار اروپایی و آمریکایی از بین می روند. در واقع آن ها به فعالیت خود ادامه می دهند. اما قطعاً باید همکاری مشترکی با چینی ها برای این ادامه حیات داشته باشند. لازم است در پایان این مقاله باز هم یادآوری کنیم پیشرفته ترین خودروسازان چینی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم، در بازار ایران حضور ندارند و این طبیعی است که شما تصور کنید این مقاله با عقل جودر در نمی آید. اما باور کنید صنعت خودروی چین محدود به خودروهای بازار ایران نمی شود و پیشنهاد می کنیم در مورد کمپانی های ذکر شده در این مقاله بیشتر مطالعه کنید.

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

۱ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.