نگاهی به کپی های صنعت خودروی چین – بخش پنجم

نگاهی به کپی های صنعت خودروی چین – بخش پنجم

صنعت خودروی چین، نسبت به قطب های خودروسازی جهان، خیلی دیر به میدان آمد و در واقع، پس از پیوستن این کشور به سازمان تجارت جهانی بود که گسترش صنعت خودرو را در دستور کار قرار داد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

البته که امروز بسیاری از خودروسازان قدرتمند چینی به دنبال ثبت الگوهای منحصر به خود در طراحی هستند اما هنوز هم کپی برداری صنعتی در خودروهای چینی دیده می شود. در این مقاله از سری مقالات کپی های صنعت چین به سراغ چند خودروی چینی دیگر می رویم که با کپی برداری الگوهای خودروهای دیگر تولید شده اند.

مدیران 777 مدیران 777

بی وای دی S8 اولین کانورتیبل چینی با طرح کپی

«بی وای دی S8» اولین خودروی کانورتیبل چینی بود که نخستین بار در سال ۲۰۰۶ با نام “F8” رونمایی و معرفی شد. بعد از آن این کمپانی چینی تصمیم گرفت نام این خودروی اسپرت را به “S8” تغییر دهد. طرح جلوی این خودرو دقیقاً کپی «مرسدس بنز CLK» بود و با اولین نگاه شاید تصور می کردید که با یک مرسدس بنز طرف هستید. گرچه در قسمت های عقب و سقف این شباهت ها کم می شد و بخش میانی و عقب خودرو بیش تر شبیه به «رنو مگان CC» است. در کل، این خودرو را می توان کپی کاملی از مرسدس بنز CLK و رنو مگان CC دانست.

نگاهی به کپی های صنعت خودروی چین – بخش پنجم

بی وای دی S8 به پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر مجهز بود که توان تولید ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۶ نیوتن متر گشتاور را داشت. با این قدرت، S8 در ۱۴ ثانیه شتاب گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را انجام می داد که به عنوان یک خودروی اسپرت این شتاب گیری بسیار ضعیف به نظر می رسید. البته دلیل اصلی این شتاب گیری ضعیف شاید وزن ۱۵۰۰ کیلوگرمی این خودرو بود. پس از رونمایی این خودرو در سال ۲۰۰۶ در نمایشگاه پکن، در سال ۲۰۰۹ بی وای دی S8 با قیمت ۲۲ تا ۳۷ هزار دلار قیمت گذاری شد. با این قیمت، بی وای دی S8 اصلاً انتخاب معقولی به نظر نمی رسید و با این بودجه می شد CLK دست دوم و یا خودروهای جذاب تری را داشت. به همین دلیل بود که بی وای دی با S8 هیچ وقت فروش موفقی را تجربه نکرد.

کپی چینی مرسدس بنز GLA را بشناسید

خودروی چینی “K-One” در تمام رسانه های چینی و غیرچینی به عنوان کپی از مرسدس بنز “GLA” شناخته می شود و دلیل آن بسیار ساده است چراکه این خودرو تمام المان های طراحی مرسدس بنز GLA را در بدنه دارد. برای مثال، حالت جلوپنجره و چراغ ها شباهت زیادی در این دو خودرو دارند و خطوط بدنه هم یکسان هستند. البته مرسدس بنز GLA با عرض بیش تر ظاهر بسیار خشن تر و زیباتری دارد و در مجموع، K-One از GLA کوچک تر است. نکته دیگری که در مورد K-One وجود دارد آن است که این خودرو یک کراس اوور کامپکت برقی است که پیشرانه برقی آن توان تولید ۱۲۸ اسب بخار قدرت را دارد.

نگاهی به کپی های صنعت خودروی چین – بخش پنجم

همان طور که در تصویر فوق می بینید گویا مهندسان چینی هنگام کپی برداری فراموش کرده اند که K-One یک خودروی تمام الکتریکی است و خروجی های اگزوز را حذف نکرده اند. با قوی ترین نسخه K-One می توانید با هربار شارژ کامل حداکثر مسافت ۴۰۵ کیلومتر را بپیمایید.

لندویند X7 لندرور ایووک چینی

«لندویند X7» نخستین بار در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و خیلی سریع به سوژه رسانه های خودرویی تبدیل شد و دلیل آن هم شباهت عجیب آن به لندرور ایوک است. البته در ظاهر تفاوت های کوچکی دیده می شود، اما شباهت آن قدر زیاد است که باید X7 را یکی از کپی های چینی بدانیم. جلوپنجره دو خودرو اندکی متفاوت است و در طراحی چراغ ها هم تفاوت هایی دیده می شود. هر دو خودرو به پیشرانه های ۲ لیتری توربوشارژ و ۴ سیلندر مجهز هستند، اما خروجی ها متفاوت است. پیشرانه ایووک توان تولید حداکثر ۲۳۷ اسب بخار قدرت را دارد که نیرو توسط جعبه دنده ۹ سرعته اتوماتیک به چرخ ها منتقل می شود و در مقابل، پیشرانه لندویند X7 توان تولید ۱۹۰ اسب بخار را دارد که این پیشرانه با جعبه دنده ۶ سرعته دستی و یا ۸ سرعته اتوماتیک هماهنگ می شود. قیمت پایه برای خرید X7 نزدیک به ۲۰ هزار دلار است، در حالی که، برای خرید ایووک باید حداقل ۸۶ هزار دلار بپردازید. کمپانی «جگوار لندرور» برای این شباهت و کپی برداری از کمپانی تولیدکننده لندویند شکایت کرد و پس از کش و قوس های فراوان با کمی تغییرات در بدنه آن ها به تولید این خودرو ادامه دادند.

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.