آیا می توان به توصیه وزیر صمت اعتماد کرد؟

توصیه وزیر صنعت
توصیه وزیر صنعت

در ماه های اخیر، هیچ یک از وعده خودرویی خوبان حکومتی عملی نشده است؛ با این حال، وزیر صمت گفته است مردم در خرید خودرو عجله نکنند؛ آیا می توان به توصیه وزیر صمت اعتماد کرد؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، نفر اول صمت کشور در آخرین روز مهرماه در گفت‌وگویی رادیویی با بیان این که مردم در خرید خودرو عجله نکنند شرایط رو به بهبود است گفت: «با واردات خودرو، افزایش تولید و سیاست های در پیش گرفته دولت، آرامش به بازار خودرو برمی گردد تا دغدغه ها کاهش یابد.»

عباس علی آبادی با تأکید بر این که با اقدامات انجام شده، آرامش نسبی خوبی در بازار خودرو حاکم شده است بیان داشت: «در حوزه تولید خودروهای مونتاژی صددرصد افزایش تولید داریم، تولید خودروسازان داخلی افزایش یافته است که در نیمه دوم رکورد سال را خواهیم زد، واردات خودروهای نو و دسته دوم هم به نتایج خوبی رسیده است که نشان از تعادل در بازار عرضه و تقاضا دارد.»

کدام آرامش؟

وزیر صمت در حالی از آرامش صحبت کرده است که دو هفته پیش با تلنگر ساده دلار، باز هم بازار با دلهره و اضطراب و نوسان قیمت همراه شد. با این وجود، این اقدامات خوب را باید اقداماتی بی اثر خواند، در غیر این صورت، اگر پایه و اساس درست و حسابی داشت، نباید به سرعت تحت تأثیر عوامل خارجی قرار می گرفت.

افزایش تولید بی نتیجه

علی آبادی در بخش دیگری از سخنانش به افزایش صددرصدی خودروهای مونتاژی اشاره کرده است. ابتدا باید به خودروسازان غیر دولتی دست مریزاد گفت که به رغم تمام فشارها توانسته اند این سقف از تولید را ثبت کنند. خودروسازانی که طی ماه های اخیر با مشکلات زیادی از جمله کمبود و عدم تخصیص ارز، قیمت بازی و رودرو قرار گرفتن با مردم، خلع ید از قیمت گذاری و فروش همراه شده اند، بنابراین تا به این جای کار، افزایش تولید را می توان بی نتیجه خواند.

اعتقاد راسخ به فروش سامانه ای

بنابراین به رغم تمام آدرس های غلطی که به آن ها نسبت داده اند، در شرایط فعلی باید از آنان قدردان بود، همچنین این افزایش تولید به وزارت صمت و برنامه های آنان نیز ارتباطی پیدا نمی کند.

با این حال، باید از وی پرسید نتیجه افزایش تولید و شکستن رکورد چه بوده است؟ وقتی وزارت صمت با اعتقاد راسخ و عجیب و غریب به فروش سامانه ای مانع عرضه های مستمر شده است، برای مردم چه فرقی می کند؟

به بیان ساده، افزایش تولید زمانی قابل بررسی است که شاهد عرضه آن ها در بازار باشیم، در غیر این صورت، بین ۱۰۰ هزار و ۱ میلیون و ۱۰ میلیون دستگاه تفاوتی وجود دارد.

واردات؟ کدام واردات؟

در همین حال، وی به واردات اشاره کرده است؛ کدام واردات؟ آیا عرضه کمی بیش از ۲هزار دستگاه پس از ۷ ماه خاک خوردن در گمرکات کشور این همه هیاهو نیاز دارد؟

در واقع، گذشته از تقاضای انباشته سنگین سال های اخیر بازار، حداقل باید به ۳۱ هزار نفر خودروی وارداتی تحویل بدهند. شنیده ها نیز نشان می دهد اقبال خودروهای غیر چینی بیش تر بوده است. با این حساب، آیا تا پایان سال تمام این افراد موفق به تحویل خودروهای وارداتی خواهند شد؟ آیا وزیر صمت و تیم ماندگار خودرویی وزارت صمت فکر می کنند با وعده واردات ۶۰ هزار دستگاه تا پایان سال می توانند بازار را کنترل کنند؟ آیا به طور شفاف و دقیق می توانند زمان ورود خودورهای دست دوم را بیان کنند؟

تغییر نظر در زمان کوتاه

در همین شرایط باید دید آیا می توان به توصیه وزیری که در کم تر از یک هفته حرف خود در خصوص مرجع و شیوه قیمت گذاری خودرو را پس گرفت و خبر قبلی را جعلی خواند، اعتماد کرد؟ 

به نظر می رسد در حال حاضر با توجه به اشباع خبردرمانی، مرحله جدیدی به نام توصیه درمانی شروع شده است، این که این روش تا چه اندازه مؤثر واقع شود نیازمند زمان است.

۵ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.