سنگ اندازی رسانه ها در مسیر واردات خودرو؟

رسانه های خودرو
رسانه های خودرو

طی روزهای اخیر، افزایش احتمال بایگانی شدن همیشگی واردات خودروهای کارکرده با واکنش های متفاوتی همراه شده است. در این شرایط، برخی سنگ اندازی رسانه ها در مسیر واردات خودرو را دلیل اصلی وضعیت فعلی می دانند؛ آیا این تفکر صحت دارد؟

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در یک تعریف کلیشه، رسانه به عنوان پل ارتباطی مردم و منابع خبری تلقی می شود. رسانه ها نیز با توجه به جنس و ماهیت کار، وظایف گوناگونی برای خود تعریف کرده اند. بخشی از این وظایف انتقال صحیح و بی کم کاست اخبار از منابع خبری است؛ مانند خبری که به تازگی در خصوص چرایی عدم ابلاغ آیین نامه واردات خودرو منتشر شده است. به طور طبیعی این خبر با توجه به وضعیت بازار و استفاده ای که طی یک سال اخیر از کلیات واردات شده است، خبر بسیار مهمی به شمار می آید. بنابراین از یک سو باید خبر را انتقال داد و از سوی دیگر باید اثرات آن را نیز بررسی کرد، چراکه واردات و یا عدم واردات خودروهای کارکرده می تواند نقش مؤثر و مخربی بر بازار داشته باشد. بازاری که تا امروز چشم به راه ورود این خودروها مانده است و رنج زیادی از بلاتکلیفی تحمل می کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

با این حال از منظر بسیاری از مخاطبان و افرادی که بنا به اهداف متفاوت اخبار خودرو را پیگری می کنند، رسانه ها مخل و مانع اصلی به هدف نشستن اهداف واردات دولت شناخته می شوند، چراکه این رسانه پس از آغاز دور جدید واردات خودرو، علاوه بر پوشش اخبار و گزارش های مرتبط، در قالب های مختلف اقدام به نقد مدیریت دولتی واردات کرده اند.

با این حال بخشی از مصرف کنندگان احساس می کنند حتماً یک رسانه یا خبرنگار بخشی از جریان موافق یا مخالف واردات و تولید است. زمانی که بحث حمایت از تولید منتشر می شود، بخشی از مخاطبان با انواع و اقسام الفاظ رکیک ریز و درشت و غیر قابل انتشار واکنش نشان می دهند، بعضی دیگر به طور علنی نویسنده یا رسانه را جیره خوار تولیدکنندگان داخلی می خوانند، چراکه در سال های اخیر، خودروسازان بنا به علل مختلف نتوانسته اند رضایت حداکثری را جلب کنند. این موضوع در خصوص نقد و انتقاد از واردات نیز صادق است؛ بسیاری از آنان فراموش می کنند دولت و حکمرانی اقتصادی نزدیک به یک سال بازار خودرو را به بهانه های مختلف با بازی روانی واردات و تولید سرگرم کرده و به رکود نشانده اند. هر چند انتقاد و اعتراض حق تمام مردم است، اما آیا واقعاً رسانه ها سنگ اندازی می کنند؟

اگر رسانه ای با تکیه بر استدلال های درست و منطقی، واردات را زیر سؤال می برد و آن را ادعایی غیر قابل تحقق می داند، فقط قصد حمایت از تولید داخل را دارد؟ آیا معترضانی که تهمت ها و الفاظ ناروا به آنان نسبت می دهند، فکر نمی کنند که حتا برای دقایقی به دور از هیاهو و واکنش های هیجانی به اصل قضیه فکر کنند؟

وقتی سیاست های دولت در خصوص قیمت گذاری، بی اثر بودن نوع فعلی واردات نقد می شود، آیا پرداختن به این موضوع مانعی در مسیر واردات به شمار می آید؟ وقتی اشاره می شود که حکمرانی اقتصادی با تکرار سیاست های اشتباه باعث افزایش قیمت ها در بازار شده است یا این که تثبت قیمت ها باعث پرورش و خلق دلال های جدید شده است، باید با سوءبرداشت درباره رسانه ها قضاوت کرد؟

البته بی تردید بسیاری از رسانه های عمومی و تخصصی در حوزه کاری خود بده بستان هایی دارند، اما با توجه به درک و فهمی که در میان مردم وجود دارد، به نظر نمی رسد تشخیص درست و غلط و خبر سفارشی چندان سخت باشد.

اگر درباره اشتباه بودن مسیر واردات حرفی زده می شود، اگر ادعاهای نشدنی متولیان و مسئولان نقد می شود، اگر در خصوص بی اثر بودن واردات بر کاهش قیمت تأکید می شود و هزاران اگر دیگر، صرفاً از روی وظیفه و رسالتی است که بسیاری از خبرنگاران برای خود تعریف کرده اند.

دولت و نهادی های تصمیم گیرنده، سیاست گذار اصلی صنعت خودروسازی در کشور هستند؛ آن ها هستند که سیاست های کلی را ترسیم و تصویب می کنند. رسانه بر حسب وظیفه ذاتی خود از یک سو این تصمیم ها را منتقل و از سوی دیگر تلاش می کنند با بررسی و تحلیل این تصمیم ها از زوایای مختلف، نیمه تاریک داستان را روشن کنند. بنابراین اگر بخشی از مردم این موضوع را معضلی در مسیر خودرودار شدن خود می دانند، باید اندکی در تفکرات خود بازنگری کنند.

۵ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.