مخبر مانع اصلی کاهش قیمت ها در بازار خودرو؟

مانع کاهش قیمت خودرو
مانع کاهش قیمت خودرو

با انتشار بخشی از جلسه دیروز، ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، به طور علنی نام معاون اول دولت به عنوان مخالف واردات خودروهای کارکرده مطرح شد. با توجه به محتوای این جلسه و همچنین اقدامات قبلی آیا مخبر مانع اصلی کاهش قیمت ها در بازار خودروست؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، نام طی ماه های اخیر نام محمد مخبر با صنعت خودروسازی گره خورده و نقش اساسی و مهمی در وضعیت امروز بازار خودرو ایفا می کند.

معاون اول رئیس جمهور ابلاغ نمی‌کند

درآذرماه سال گذشته ،نماینده مردم ارسنجان ، مرودشت و پاسارگاد برای اولین بار به طوررسمی مخبر را به عنوان مخالف واردات خودروهای دست دوم معرفی و اعلام کرد که معاون اول رئیس جمهور آن را ابلاغ نمی‌کند.

رشیدی کوچی در این رابطه گفت : ” آیین نامه واردات خودرو در هیئت دولت به تصویب رسیده است، اما معاون اول رئیس جمهور آن را ابلاغ نمی‌کند. با توجه به این موضوع مشخص می‌شود که مخالفان واردات خودرو چه کسانی هستند. این که چرا ابلاغ نمی کند، این موضوع را پیگیری خواهیم کرد اگر از طریق وزارت صمت به نتیجه نرسیم ممکن است سؤال از رئیس جمهور را مطرح کنیم.”

نامه برقی علی آبادی به مخبر

کمی بعد با انتشار گزارش عملکرد خودروسازان در خصوص خودروهای برقی مشخص شد که مخبر نقش ویژه و حیاتی در خودروسازی کشور ایفا می کند. در این نامه علی آبادی تاکید کرده بود “همچنین برای تکمیل خودروها تا سقف ۱۰۰۰۰۰ دستگاه تاکسی که حضرتعالی با نخست وزیر محترم چین توافق نموده اید، مذاکره با نماینده آن کشور در حال انجام است.”

بیشتر بخوانید:

رشیدی کوچی مخالفان واردات خودرو را معرفی کرد

رگ حیات خودروسازان در دستان مخبر

در این شرایط با انتشار بخشی از مذاکرات جلسه دیروز کمیسیون اصل ۹۰، بار دیگر مشخص شد راه نفس خودروسازان در دستان مخبر قرار دارد و نفر دوم کابینه سیزدهم مانع اصلی ورود خودروهای کارکرده است. در همین رابطه، علی آبادی گفته است: «این وزارتخانه از تابستان سال گذشته آیین نامه واردات خودروهای دست دوم را به هیئت دولت فرستاده و مصوبه آن را دریافت کرده است، اما نکته جالب این است که با وجود پیگیری های چندباره وزارت صمت در خصوص روند عملیاتی شدن واردات خودروهای کارکرده، یک مقام مسئول از ابلاغ آیین نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده جلوگیری می کند.»

وزیر صمت اعلام کرد: «این وزارتخانه در بودجه امسال، مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو را به واردات خودروهای دست دوم اختصاص داده است، اما این وزارتخانه نمی تواند تا زمان ابلاغ این قانون، واردات خودروهای کارکرده را آغاز کند.»

در همین جلسه رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با تأیید مستندات و صحبت های عباس علی آبادی، اعلام کرد: «باید این مسئله از دفتر محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، پیگیری شود.»

چرا مخبر مخالف واردات است؟

درخصوص این که چرا مخبر مخالف واردات دست دوم است نمی توان به طور قاطع و روشن حرفی زد، چراکه این مخالفت نه به طور علنی اعلام شده و نه دلایل آن ذکر شده است. در این میان برخی کمبود منابع ارزی را عنوان می کنند، برخی هم تداخل قیمتی با محصولات مونتاژی را علت اصلی می دانند.

در واقع، واقعاً کسی نمی داند دلیل اصلی مخالفت معاون اول با واردات خودروهای کارکرده چه علتی دارد، اما دولت با استفاده از این واردات توانسته است از سال گذشته تا امروز، بازارا را به رکود بفرستد و مانع از شکل گیری موج جدید دادوستد شود. این که تا چه اندازه می تواند از این روش استفاده کند و بازارا تا چه زمانی در انتظار ورود خودروهای وارداتی می ماند مشخص نیست.

شاید هم قصد دارند به فرمولی دست پیدا کنند تا بازه قیمتی جدید برای این خودروهای ایجاد شود تا تمام فعالان بازار بدون دغدغه بتوانند به فعالیت خود ادامه بدهند. مردم هم که چاره ای ندارند؛ هم باید صبر کنند و هم باید خودروهای موجود را با قیمت هایی بالاتر از ارزشی که دارند خریداری کنند.

به نظر می رسد یک نفر باید به معاون اول رئیس جمهور یادآور شود که آیین نامه باید ابلاغ شود. اگر دلایل منطقی برای عدم ابلاغ وجود دارد باید به صورت شفاف به مردم گفته شود. در غیر این صورت باید دید چه کسانی از وضعیت امروز بازار فیض می برند و چرا مخبر به نفع آنان قدم برداشته است؟

۴.۵ امتیاز از ۱۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.