پارس اگزوز و افزایش قیمت ۱۵۰ درصدی مواد اولیه

قطعه سازی پارس اگزوز

«پارس اگزوز»، به عنوان یکی از قدیمی ترین تولیدکنندگان اگزوز، منبع اصلی تأمین کننده خطوط تولید گروه خودروسازی «سایپا» به شمار می رود. به گفته «مجید علیجانی»، مدیر تولید این مجموعه، در بحث بازار آزاد نیز، با توجه به تنوع و میزان تولید، تأمین کننده اصلی است و رتبه اول را به خود اختصاص داده است. در عین حال، بحث کاهش تولید و افزایش نرخ ارز بر فعالیت پارس اگزوز هم تأثیر گذاشته است، به نحوی که، در برخی موارد برای تأمین مواد اولیه با ۱۵۰درصد افزایش قیمت رو به رو شده اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در همین رابطه در گفت و گویی کوتاه این موارد را بررسی کرده ایم:

برای شروع می خواهم بدانم پارس اگزوز در ماه چه میزان تولید دارد و کجا عرضه می شود؟
تولید پارس اگزوز در دو بخش صورت می گیرد؛ یک بخش برای خودروسازان و تأمین خطوط آنان و دیگری، برای بازار آزاد و قطعاتی که در خدمات پس از فروش و لوزام یدکی فروشان عرضه می شود. در حال حاضر، بیش از ۵۰ درصد مصرف خطوط تولید گروه خودروسازی سایپا توسط پارس اگزوز صورت می گیرد. در بازار هم اگر سه شرکت بزرگ را در نظر بگیریم که به عنوان تأمین کنندگان اصلی شناخته می شوند، به ضرس قاطع، می توانم بیان کنم که پارس اگزوز رتبه اول بازار را در اختیار دارد.

حتماً بخوانید: از قطعه سازی برای جیپ شهباز تا سایپا شاهین

چرا چنین ادعایی دارید؟
دلایلش را بیان می کنم؛ به دلیل تنوع تولید. از خودروهایی مانند رنو ۵، شورولت نوا و شورولت ایران که در سال های دور تولید می شده است تا خودروهای جدید مانند ام وی ام، جک، انواع پیکاپ و تمام خودروهایی که طی سال های اخیر وارد شده اند را تولید می کنیم. به همین دلیل از نظر سهم بازار، پارس اگزوز به لحاظ تنوع و تعداد رتبه اول است. در گروه خودروسازی سایپا نیز به عنوان منبع اصلی تأمین به شمار می آییم.
پارس اگزوز در گروه خودروسازی ایران خودرو چه سهمی دارد؟
ایران خودرو در مجموعه اش دو کارخانه اگزوزسازی دارد و به طور طبیعی تأمین خطوط ایران خودرو نیز با آنان است، اما در این رابطه نیز بنا بر شعار امسال، جهش تولید، با افزایش میزان تولید در کنار تولید کنندگان خود مجموعه ایران خودرو به عنوان تأمین کننده دوم شروع به کار خواهیم کرد. در همین زمینه هم رایزنی هایی صورت گرفته است که در صورت نهایی شدن به عنوان فعالیت جدید پارس اگزوز عرضه خواهد شد.

قطعه سازی پارس اگزوز

میزان تولید ماهانه را نگفتید.
در ماه بیش از ۱۰۰هزار محصول کامل در این مجموعه تولید می شود.
کاهش تولید خودرو در تولید پارس اگزوز چه تأثیری گذاشته است؟
با توجه به این که سهم قابل توجهی در گروه خودروسازی سایپا داریم به طور طبیعی فراز و فرود آنان ما را نیز متأثر خواهد کرد. به همین دلیل سعی کرده ایم که با نگاه به بازار آزاد وهمچنین محصولات جدید موضوع را مدیریت کرده و کار را پیش ببریم.
افزایش نرخ ارز چه میزان باعث افزایش هزینه ها شده است؟
تولیدات پارس اگزوز در سه الگو صورت می گیرد، ورق و لوله های روغنی، ورق و لوله های گالوانیزه و ورق و لوله های آلومیناژیا گالوانوم (ترکیبی از آلومینیوم و گالوانیزه). با توجه به اتفاقی که طی مدت اخیر صورت گرفته است، چه در بخش واردات و چه در بخش داخلی، چیزی حدود ۱۵۰ درصد افزایش قیمت در ۳-۴ ماه گذشته مواجه شده ایم، از کیلویی ۷ تا ۸ هزار تومان به ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان رسیده است. همچنین در موادی مانند آلومیناژ، که متأثر از نرخ ارز هست، نیز به شدت با افزایش قیمت مواجه شده ایم.
برای واردات مشکلی ندارید؟
تمام سعی وتلاش برای این است که از کالای داخلی استفاده کرده ومحصول را با بهترین کیفیت با استفاده از اقلام داخلی تولید کنیم، مگر مواردی خاص پیش بیاید. مانند کاتالیست که چاره ای جز وارد کردن مونولیت نداریم. البته تولید داخل نیز وجود دارد، اما چون تولید آن به میزان نیاز بازار نیست مجبور به واردات می شویم. دربرخی اقلام دیگر مانند سیم جوش ها، الکترودها یا اقلام یدکی که در ماشین آلات و پرس ها استفاده می شود نیز واردکننده هستیم که واقعاً هزینه های سرسام آوری دارند.
پارس اگزوز نیز مانند برخی قطعه سازان مطالبات معوقی از خودروسازان دارد؟
بله، چون در حال حاضر خودروسازان با توجه به شرایط پیش آمده با یکسری محدودیت ها و مشکلات مواجه شده اند، اما در این قضیه سعی کرده ایم که موضوع را مدیریت کنیم. خودروساز به نوبه خود برای حل مشکل گام برمی دارد و ما نیز سعی می کنیم که با آنان مدارا کنیم.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.