رادیاتور خودرو چیست؟

رادیاتور خودرو
رادیاتور خودرو

رادیاتور خودرو (Car Radiator) یکی از بخش های مهم سیستم خنک کاری موتورهای آب خنک است که مخلوط آب و ضد یخ به آن وارد می شود و سپس جریان هوای پرفشار، که هم در اثر حرکت خودرو ایجاد می شود و هم توسط فن، به رادیاتور برخورد می کند و از دمای آب و ضد یخ می کاهد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

خلاصه عملکرد سیستم خنک کاری موتورهای آب خنک به این صورت است که مخلوط آب و ضد یخ (Anti-Freeze Or Coolant) تا رسیدن موتور به دمای عملکردی خود درون آن باقی می ماند و پس از این که موتور به اندازه کافی گرم شد (به دمای عملکردی خود رسید) ترموستات مسیر عبور محلول را به رادیاتور باز می کند. پس از کاهش دمای مخلوط آب و ضد یخ در رادیاتور، دوباره این مخلوط توسط واتر پمپ (Water Pump) وارد موتور می شود و این مسیر تکرار می شود.

حتماً بخوانید: سیستم خنک کاری موتور، اجزای تشکیل دهنده و وظایف آن ها

رادیاتور خودرو (Car Radiator) چیست؟

سیستم خنک کاری موتور
سیستم خنک کاری موتور

رادیاتور خودرو قطعه ای از مجموعه قطعات سیستم خنک کاری موتور است که از پره های (Fin) زیادی تشکیل شده است و علاوه بر پره ها، برای عبور محلول خنک کننده موتور، لوله هایی نیز درون آن قرار دارد تا محلول با عبور از آن ها و همچنین تبادل حرارتی با پره ها خنک شده و برای کاربرد مجدد، دوباره وارد مجراهای موتور شود. بنابراین به طور کلی، رادیاتور خودروها از تعداد زیادی پره و همچنین چند لوله یا مسیر عبور محلول تشکیل شده است که در صورت عبور محلول گرم از آن لوله ها و رخ دادن تبادل حرارتی با هوا توسط پره ها از دمای محلول کاسته می شود.

رادیاتور خودرو در کدام قسمت قرار دارد؟

رادیاتور خودرو
رادیاتور خودرو

محل قرارگیری رادیاتور در زیر کاپوت خودرو و نزدیک جلو پنجره است. به این علت رادیاتور را در جلوی خودرو نصب می کنند تا هم بتواند از هوای خنک واردشده به موتور برای خنک کاری محلول آب و ضد یخ استفاده کند و هم این که فضای کافی برای نصب فن وجود داشته باشد.

حتماً بخوانید: کلاچ پروانه (Fan Clutch) چیست؟

اجزای تشکیل دهنده رادیاتور خودرو

هسته (Core)

بزرگ ترین بخش تشکیل دهنده رادیاتورها هسته است. این بخش فلزی است و از تعداد زیادی پره افقی تشکیل می شود. علاوه بر تعداد زیادی از پره های افقی، چند مجرا نیز وجود دارد که آب گرم از بالای رادیاتور وارد آن مجراها می شود و پس از انجام خنک کاری بر روی آن ها به پایین رادیاتور می رسد.

در رادیاتور (Radiator Cap)

در رادیاتور
در رادیاتور

یکی دیگر از بخش های تشکیل دهنده رادیاتورها درپوش آن است که البته در برخی از رادیاتورها وجود ندارد، زیرا منبع انبساط برخی خودروها مانند پژو ۲۰۶، خود دارای درپوشی هستند که کار درِ رادیاتور را انجام می دهد و دیگر نیاز به تعبیه درِ رادیاتور نیست. طرز کار این قطعه در لینک زیر توضیح داده شده است.

حتماً بخوانید: وظیفه درپوش رادیاتور (Radiator Cap) چیست؟

ورودی و خروجی (Inlet & Outlet)

در ورودی یک لوله قرار دارد که به موتور متصل است و مخلوط آب و ضد یخ گرم به آن وارد می شود. پس از انجام خنک کاری بر روی آن، مخلوط خنک شده از لوله و خروجی‌ای که در زیر رادیاتور قرار دارد دوباره وارد موتور می شود.

نشانه های خرابی رادیاتور خودرو چیست؟

۱. نشتی آب و ضد یخ

یکی از نشانه های خرابی این است که وقتی خودروی شما پارک است، متناسب با میزان نشتی، مقداری از مخلوط آب و ضد یخ بر روی زمین ریخته باشد. البته این اتفاق در زمان حرکت خودرو نیز ممکن است بیافتد و شما می توانید از طریق کاهش سطح منبع انبساط متوجه شوید که بخشی از سیستم خنک کاری نشتی دارد.

۲. تغییر رنگ مخلوط خنک کننده

رادیاتور خودرو
رادیاتور خودرو

تغییر رنگ مخلوط خنک کننده نشان دهنده این است که رادیاتور از درون خورده شده است. در صورت خوردگی رادیاتور، رنگ مخلوط خنک کننده نیز تغییر می کند (قهوه ای می شود، که نشان دهنده زنگ آهن است) و شما از این طریق می توانید متوجه شوید.

حتماً بخوانید: چند نوع ضد یخ یا کولنت ( Coolant ) برای خودرو وجود دارد؟

۳. جوش آوردن های پی در پی

جوش آوردن های پی در پی نشان می دهد که این بخش از سیستم خنک کاری به خوبی نمی تواند تبادل حرارتی را انجام دهد و به همین دلیل خودرو در فواصل زمانی کم و به صورت پیاپی جوش می آورد.

حتماً بخوانید:

دلایل جوش آوردن خودرو چیست؟

هنگام جوش آوردن خودرو چه کنیم؟

۴. خم شدن و یا تغییر شکل پره ها

رادیاتور خودرو
رادیاتور خودرو

همان طور که گفته شد، محل نصب این قطعه در بسیاری از خودروها جلوی خودروست و به همین دلیل در صورت تصادف از روبه‌رو، این بخش بسیار سریع آسیب می بیند و دچار مشکل می شود. در برخی از تصادف ها رادیاتور کاملاً سوراخ می شود اما در تصادف هایی با شدت کم ممکن است پره ها نیز تغییر شکل دهند و خم شوند. در این صورت نیز بهتر است طبق نظر مکانیک عمل کنید و در صورت تغییر شکل بیش از اندازه پره ها رادیاتور را تعویض کنید.

راه های نگهداری از رادیاتور خودرو چیست؟

همانند دیگر قطعات خودرو، این قطعه نیز به نگهداری نیاز دارد تا بتواند به عمر ایده آل خود برسد و هزینه کم تری را به صاحب خودرو تحمیل کند. 

  1. لوله های ارتباطی را با توجه به محل زندگی خود ( آب و هوای خشک یا معتدل و مرطوب ) تقریباً هر ۴ سال و قبل از این که لوله ها در اثر خشکی ترک بردارند تعویض کنید.
  2. با بررسی دوره ای سطح آب و ضد یخ می توانید متوجه شوید که در سیستم نشتی وجود دارد یا نه. سپس در صورت وجود نشتی محل آن را پیدا کنید. اگر نشتی از رادیاتور بود می توانید در برخی مواقع آن را تعمیر کنید تا مشکل بزرگ تر نشود و از پرداخت هزینه تعویض در امان بمانید.
  3. بهتر است هر ۴۰ هزار کیلومتر، مخلوط آب و ضد یخ خودرو را تعویض کنید تا کثیفی ها و ناخالصی ها از سیستم خنک کاری خارج شود و از آسیب رسیدن به رادیاتور جلوگیری به عمل آید، زیرا این کثیفی ها در مسیرها و مجراهای درون آن جمع می شوند و مانع از عبور مخلوط خنک کننده خواهند شد.
  4. شست‌وشوی پره ها نیز یکی از راه های نگهداری است و شما می توانید با فشار آب این کار را انجام دهید.

محمد جبارزاده شیاده

پایگاه خبری اسب بخار

رادیاتور خودرو (Car Radiator) چیست؟

بنابراین به طور کلی، رادیاتور خودروها از تعداد زیادی پره و همچنین چند لوله یا مسیر عبور محلول تشکیل شده است که در صورت عبور محلول گرم از آن لوله ها و رخ دادن تبادل حرارتی با هوا توسط پره ها، از دمای محلول کاسته می شود.

رادیاتور خودرو در کدام قسمت قرار دارد؟

محل قرارگیری رادیاتور در زیر کاپوت خودرو و نزدیک جلو پنجره است. به این علت رادیاتور را در جلوی خودرو نصب می کنند تا هم بتواند از هوای خنک واردشده به موتور برای خنک کاری محلول آب و ضد یخ استفاده کند و هم این که فضای کافی برای نصب فن وجود داشته باشد.

نشانه های خرابی رادیاتور خودرو چیست؟

۱. نشتی آب و ضد یخ ۲. تغییر رنگ مخلوط خنک کننده ۳. جوش آوردن های پی در پی ۴. خم شدن و یا تغییر شکل پره ها.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.