دلایل جوش آوردن خودرو چیست؟

جوش آوردن خودرو
جوش آوردن خودرو

جوش آوردن خودرو به دلایل مختلفی اتفاق می افتد که هر کدام از آن ها می تواند باعث شود موتور خودروی شما آسیب ببیند.

مدیران 777 مدیران 777

یکی از مشکلات رایج خودروها در روزهای گرم سال، جوش آوردن موتور (Engine Overheating) است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. علاوه بر وجود دلایل مختلف برای جوش آوردن خودرو، گرمای هوا و همچنین روشن بودن سیستم تهویه و کمپرسور کولر در تابستان نیز در صورت وجود مشکل می توانند به موتور فشار بیاورند و به جوش آوردن آن کمک کنند. البته این جمله به معنای این نیست که در تابستان کولر و تهویه خودروی خود را روشن نکنید، زیرا همه خودروها طوری طراحی شده اند تا با تهویه روشن هم بتوانند به خوبی کار کنند، اما اگر بخش های مختلف آن مشکل داشته باشد و شما از کولر استفاده کنید موتور خودروی شما زودتر جوش می آورد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

جوش آوردن موتور به چه معناست؟

اگر دمای آب و ضدجوش یا خنک کننده (Coolant) درون موتور به هر دلیلی بیش از اندازه بالا برود و از حد مجاز خارج شود، فشار درون مسیر آب و خنک کننده بالا می رود و بخار از بخش های مختلف مدار چرخش آب بیرون می زند. در این حالت است که آمپر آب دورن کلاستر نزدیک به H یا Hot قرار می گیرد، این قضیه در خودروهایی که آمپر آب ندارند با روشن شدن چراغ هشدار دمای آب مشخص می شود و به عبارتی، موتور خودرو جوش می آورد.

جوش آوردن خودرو
جوش آوردن خودرو

دلایل جوش آوردن خودرو چیست؟

سیستم خنک کننده موتور از بخش های مهمی است که در صورت درست کار نکردن و یا کم بودن جریان محلول خنک کننده می تواند یکی از دلایل جوش آوردن موتور باشد. وظیفه این سیستم این است که جریان محلول خنک کننده را در بخش های مختلف موتور برقرار کند تا این جریان موجب کاهش دمای موتور و تنظیم آن در یک بازه مشخص شود. در صورت درست کار نکردن هر کدام از بخش های سیستم خنک کننده موتور (Engine Cooling System)، میزان خنک کنندگی و کاهش دمای موتور کم می شود و موتور جوش می آورد. بنابراین به طور کلی تمام دلایل جوش آوردن موتور به نوعی به اعضای سیستم خنک کننده موتور مربوط می شود. 

۱. کم بودن میزان آب و ضد جوش یا مایع خنک کننده (Coolant)

ضد یخ
ضد یخ

یکی از دلایل جوش آوردن موتور کم بودن میزان ضد یخ یا ضد جوش است. محلول رنگی به کاررفته در منبع انبساط و رادیاتور خودرو در ایران با نام ضد یخ و یا ضد جوش شناخته می شود، اما در زبان انگلیسی به آن Coolant یا خنک کننده می گویند. در صورت کم بودن میزان این محلول، سیستم خنک کننده نمی تواند به خوبی کاهش دمای موتور را انجام دهد و همین قضیه موجب می شود موتور جوش بیاورد. برای جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است هر هفته یا هر چند روز یک بار میزان آن را چک کنید و در صورت کم کردن بیش از اندازه به تعمیرکار مراجعه کنید تا نشتی را پیدا و مشکل را برطرف کند.

۲. خرابی ترموستات (Thermostat)

ترموستات
ترموستات

وظیفه ترموستات این است که میزان جریان محلول در مدار سیستم خنک کننده را کنترل می کند. زمانی که موتور روشن می شود شیر ترموستات بسته باقی می ماند و جریانی برقرار نمی شود تا موتور به دمای مناسب عملکردی خود (Operating Temperature) برسد. بعد از رسیدن موتور به دمای عملکردی، شیر ترموستات باز می شود و جریان برقرار می شود تا از دمای موتور بکاهد. خرابی ترموستات به این صورت است که در حالت بسته قفل می شود و در دماهای بالا هم قفل و بسته می ماند. در این صورت، محلول خنک کننده نمی تواند جریان داشته باشد و موتور جوش می آورد.

۳. خرابی واتر پمپ (Water Pump)

واتر پمپ
واتر پمپ

وظیفه واتر پمپ این است که محلول خنک کننده را به جریان بیاندازد، و به این دلیل به آن واتر پمپ می گویند که در گذشته فقط از آب برای خنک کردن موتور استفاده می شد. واتر پمپ با موتور در ارتباط است و با افزایش دور موتور، دور عملکردی واتر پمپ هم زیاد می شود. با خراب شدن واتر پمپ میزان جریان خنک کننده در حالتی ممکن است کم شود و یا به طور کلی قطع شود و به این ترتیب، دمای موتور بالا می رود و جوش می آورد.

حتماً بخوانید: نحوه کار واترپمپ در موتور و علائم خرابی آن

۴. وجود مشکل در رادیاتور

رادیاتور
رادیاتور

رادیاتور بخشی از سیستم خنک کننده است که آب و کولنت از مجراهای درون آن عبور می کنند و از این طریق با پره ها (Fin) مرتبط می شوند. هوایی که با رادیاتور برخورد می کند موجب خنک شدن محلول خنک کننده می شود و از این طریق محلول خنک شده و دوباره وارد موتور می شود. در صورت وجود مشکل در رادیاتور که می تواند سوراخ شدن، گرفتگی و… باشد، دمای محلول کم نمی شود و به این ترتیب، موتور جوش می آورد.

۵. خرابی در رادیاتور (Radiator Cap)

درِ رادیاتور
درِ رادیاتور

وظیفه درِ رادیاتور این است که مخلوط خنک کننده را در منبع انبساط یا رادیاتور، تحت فشار قرار دهد و از بخار شدن آن جلوگیری می کند. در صورت خراب شدن در رادیاتور، محلول به خوبی تحت فشار قرار نمی گیرد و بخار محلول از رادیاتور یا منبع انبساط خارج می شود. در این صورت، به مرور زمان از میزان محلول کاسته می شود و موتور جوش می آورد.

۶. کار نکردن فن رادیاتور

فن رادیاتور
فن رادیاتور

فن به کاررفته در کنار رادیاتور موجب می شود هنگامی که خودرو در حال حرکت نیست، هوای پرفشار به رادیاتور بخورد و محلول درون آن خنک شود. خراب شدن فن در حالی که خودرو در حال حرکت با سرعت بالا باشد زیاد مشکلی به وجود نمی آورد، اما در صورت کار نکردن فن در ترافیک ها و سرعت های پایین، دمای محلول پایین نمی آید و موتور جوش می آورد.

در برخی از خودروها از فن مکانیکی برای خنک کردن رادیاتور استفاده می شود که خرابی آن ها به این صورت است که کلاچ پروانه آن ها خراب می شود و در صورت خراب شدن، فن دائماً کار می کند و موتور جوش نمی آورد اما خطرات دیگری برای خودرو به وجود می آید.

۷. واشر سرسیلندر سوزاندن موتور (Blown Head Gasket)

واشر سرسیلندر
واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر بلوک سیلندر را از سرسیلندر جدا می کند، در صورت سوختن و خراب شدن این قطعه، محلول خنک کننده می تواند به درون محفظه احتراق وارد شود و همچنین روغن موتور نیز وارد سیستم خنک کننده شود، به این ترتیب، از میزان محلول کم می شود و همین باعث می شود دمای موتور بالا رود. از نشانه های واشر زدن این است که روغن موتور به صورت کف درمی آید و از اگزوز هم دود سفید بیرون می آید.

۸. کم بودن میزان روغن موتور

یکی از وظایف روغن موتور این است که می تواند با کم کردن اصطکاک از دمای موتور کم کند. در صورت کم شدن میزان روغن، اصطکاک بیش تر می شودو با بالا رفتن دما احتمال جوش آوردن موتور به وجود می آید.

۹. سوراخ شدن لوله ها

یکی دیگر از دلایل جوش آوردن موتور سوراخ شدن لوله های انتقال آب و کولنت است. در صورت سوراخ و یا پاره شدن این لوله ها تمام مخلوط آب و کولنت خارج می شود و دمای موتور بالا می رود که در نهایت منجر به جوش آوردن می شود. در این زمان ممکن است بقیه بخش های سیستم خنک کاری کاملاً سالم باشد و فقط با تعویض لوله مورد نظر مشکل حل شود.

محمد جبارزاده شیاده

پایگاه خبری اسب بخار

جوش آوردن موتور به چه معناست؟

اگر دمای آب و ضد جوش یا خنک کننده (Coolant) درون موتور به هر دلیلی بیش از اندازه بالا برود، فشار درون مسیر آب و خنک کننده بالا می رود و بخار از بخش های مختلف مدار چرخش آب بیرون می زند. در این حالت است که آمپر آب دورن کلاستر نزدیک به H یا Hot قرار می گیرد و موتور خودرو جوش می آورد.

۲. دلایل جوش آوردن خودرو چیست؟

در صورت درست کار نکردن هر کدام از بخش های سیستم خنک کننده موتور میزان خنک کنندگی و کاهش دمای موتور کم می شود و موتور جوش می آورد.

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.