تردد 23 هزار اتوبوس فرسوده درون شهری

اتوبوس فرسوده
اتوبوس فرسوده

نوسازی و تکمیل ناوگان حمل و نقل عمومی بهانه واردات خودروهای برقی شده است، افزایش تعداد خودروهای فرسوده همراه با فاجعه آلودگی هوا در نیت خیر متولیان تردید ایجاد می کند، چراکه در حال حاضر، آمارها از تردد ۲۳ هزار اتوبوس فرسوده درون شهری خبر می دهد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، رویکرد امسال مسئولان و متولیان برای مقابله با آلودگی هوا پیرو نسبت به سال های گذشته به طور کلی تغییر کرده است. تنها نقطه مشترک در راهکار مهار این معضل تعطیلی مدارس است، راهکاری که مقطعی است و به مجرد بازگشایی مدارس شرایط به شکل سابق می شود.

در این سال ها، پیش از آن که ضرورت استفاده از خودروهای برقی مطرح شود، به تناوب مشکل آلودگی مقصران مختلفی پیدا می کرد؛ یک سال خودروسازان و سال دیگر موتورسواران به عنوان عاملان اصلی معرفی می شدند، بنزین بد هم بی تأثیر نبود. ضمن این که، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی و کاهش این ناوگان نیز یکی دیگر از دلایل این معضل به شمار می رفت.

در این شرایط، هر سال خودروسازانی که دستی در تولید خودروهای حمل و نقل عمومی دارند، برای تأمین وسایل نقلیه مورد نیاز اعلام آمادگی کرده اند و می کنند. آن ها مدعی هستند که در صورت سفارش گذاری مناسب توان تولید را دارند. به گفته آنان برخلاف خودروهای سواری و سنگین، این نوع وسیله نقلیه مشتری عمومی ندارد و نهادها و متولیان مربوطه باید تیراژ مدنظر را سفارش گذاری کنند. طبق معمول متولیان مربوطه هم مشکل بودجه دارند. با این حال، در حال حاضر، شرایط برای واردات فراهم شده است. در عین حال، کاهش تولید خودروهای حمل و نقل عمومی در کنار افزایش تردد خودروهای فرسوده اعم از اتوبوس درون شهری و برون شهری نشان می دهد این مسئله چندان برای متولیان و مسئولان کشور اهمیت ندارد.

کاهش تولید اتوبوس و مینی بوس

این اتفاق در شرایط رخ داده است که براساس آخرین گزارش وزارت صمت، برخلاف خودروهای سواری و کشنده، تولید اتوبوس، مینی بوس و میدل باس در کشور کاهش یافته است. براساس این گزارش، در ۹ ماه ابتدای سال جاری، در مجموع، ۶۸۳ دستگاه اتوبوس و ۶۱۲ دستگاه مینی بوس و میدل باس تولید شده است، که به ترتیب، با افت ۳۲ و ۲۰ درصدی همراه شده اند.

فاجعه ای به نام خودروهای فرسوده

در این شرایط، آمار خودروهای فرسوده در حال تردد از سنگین تر بودن فاجعه خبر می دهد. در حال حاضر، ۲۱ میلون دستگاه خودروی در کشور تردد می کنند، که ۱۳ میلیون دستگاه از این تعداد فرسوده به شمار می آیند. براساس این گزارش، ۱۲میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت وجود دارد، که ۸ میلیون آن در کلان شهرها رفت و آمد می کنند، از این تعداد ۹۰ درصد یا ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه فرسوده هستند که سهم زیادی در آلودگی هوا دارند. همچنین آخرین گزارش وزارت صمت می گوید که ۸۰ هزار دستگاه مینی بوس با فرسودگی ۸۶ هزار دستگاه به کار حمل و نقل اشتغال دارند. به بیان دیگر، ۱۸ هزاردستگاه مینی بوس در ناوگان حمل و نقل حضور دارند.

براساس این آمار، از ۲۲ هزار دستگاه اتوبوس درون شهری ۱۸ هزار (۸۲ درصد) و از ۲۳ هزار اتوبوس برون شهری ۱۳ هزار (۵۷درصد) فرسوده هستند. ضمن این که، ۲۳ درصد معادل ۲۵۰ هزار دستگاه از ۱میلیون و ۱هزار دستگاه انواع کامیون ، کامیونت و کشنده به سن فرسودگی رسیده اند. در همین حال، ۴۰۰ هزار تاکسی در حال تردد وجود دارد که ۱۹۰ هزار دستگاه معادل ۴۸ درصد فرسوده شده اند. از میان ۳۴ هزار دستگاه خودروی دولتی نیز۱۱ هزار دستگاه (۲۳درصد) آن جزء آمار خودروهای فرسوده به شمار می آید.

در این شرایط قرار است تا پایان سال، ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی وارد کشور شود. البته در شدن یا نشدن آن ابهام وجود دارد، اما در صورت تحقق این تعداد قرار است ۲۵ درصد این ناوگان برقی شود. اما مسئله اصلی این است که متولیان امر با چه رویکرد و دیدگاهی می توانند به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بپردازند.

این آمار نشان می دهد برخلاف تصور، طی سال های اخیر مسئولان هیچ کاری برای کاهش آلودگی هوا انجام نداده اند و در مقابل فقط حرف زده اند؛ یعنی عملی در کار نبوده است. طی این سال ها تمام ظرفیت ها و پتانسیل های اتوبوس سازان تقریباً بلااستفاده مانده اند. شاید برای سال های اخیر، نهادهای مرتبط یکدیگر را متهم کنند، اما این موضوع دردی از دردهای مردم دوا نخواهد کرد. در این سال ها، مسئولان آمده اند و رفته اند. در کارنامه خود پست های مدیریتی هم اضافه کرده اند و حقوق های آنچنانی هم گرفته اند. در مقابل، تنها نتیجه و خروجی آن ها برای مردم تنگی نفس بوده است.

نوعتیراژ در ترددفرسوده (دستگاه)درصد از کل
سواری۲۱ میلیون۱۳میلیون۶۰
موتورسیکلت۱۲.۵۰۰.۰۰۰۱۱.۲۰۰.۰۰۰۰۹۰
مینی بوس۸۰ هزار۶۹ هزار۸۶
اتوبوس درون شهری۲۲۱۸ هزار۸۲
اتوبوس برون شهری۲۳۱۳هزار۵۷
کامیون، کامیونت، کشنده۱.۱۰۰.۰۰۰۲۵۰ هزار۲۳
تاکسی۴۰۰ هزار۱۹۰ هزار۴۸
دولتی۳۴ هزار۱۱۳۲
۵ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.