فرسودگی خودروها، جان مردم را می‌گیرد

فرسودگی خودروها، جان مردم را می‌گیرد
فرسودگی خودروها، جان مردم را می‌گیرد

اخیرا خبری منتشر شد که جوانی ۲۳ ساله در حالی که پشت فرمان یک خودروی ۲۰۶ بود با یک دستگاه کامیون برخورد کرد و متاسفانه درجا جان باخت.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش اسب بخار، در ابتدا اخباری منتشر شد مبنی بر این که کیسه هوای خودرو عمل نکرده و همین مساله منجر به فوت راننده شده است. اما حقیقت آن که خودروی موجود تولید سال ۱۳۸۵ بوده و اصلا کیسه هوا در این خودرو وجود نداشت.

گزارش ها حاکی از آن است که حدود ۸ میلیون دستگاه خودروی فرسوده در کشور تردد می کند که این تعداد تقریبا ۳۰ درصد از ناوگان حمل و نقل کشور را تشکیل می دهد که با وجود کمبود عرضه خودرو در کشور و قیمت های گزافی که برای خودروها تعیین می شود، بعید به نظر می رسد که این تعداد از خودروهای فرسوده کاهش پیدا کنند.

خودروهای فرسوده با وجود ایجاد آلودگی های زیست محیطی و افزایش احتمال آسیب به سرنشینان همچنان بخش قابل توجهی از سیستم حمل و نقل کشور را تشکیلی می دهند و این در حالی است که طرح های اسقاط این خودروها به دلیل ناکارآمد بودن هیچ گاه نتوانسته اند خودروهای فرسوده را از دور خارج کنند.

کشور ما در سال های گذشته به دلیل وجود انحصار در بازار خودرو با پدیده کمبود عرضه مواجه شده و همین مساله در نهایت منجر به آن شده که بسیاری از خودروهای فرسوده جای خود را به خودروهای نو ندهند. علاوه بر این وجود تورم شدید در کشور و کاهش قدرت خرید مردم در سال های اخیر به دلیل عدم هم خوانی دستمزدها و هزینه ها منجر شده است که بسیاری از دارندگان خودروهای فرسوده نتوانند اقدام به خرید خودروی جدید کنند.

همه این عوامل موجب می شود که خودروهای فرسوده همچنان در ناوگان حمل و نقل کشور جولان دهند و حوادثی از قبیل حادثه یادشده در ابتدای مطلب را ایجاد کنند. حوادثی که مستقیما به ساختار اقتصادی کشور و صنعت خودروسازی باز می گردد.

برای مثال تصور کنید که مردم می توانستند خودروهای مورد نیاز روز خود را به سادگی و همان طور که در کشورهای دیگر صورت می گیرد به صورت اقساطی و با تسهیلات مختلف خریداری کنند. در کنار آن نیز دستمزدها به گونه ای بود که قشر متوسط می توانستند هزینه های مربوط به اقساط خودروهای جدید را تامین کنند. در چنین ساختاری بدون شک هیچ کس سختی های نبود امکانات، هزینه بالای اصتهلاک و ضعف ایمنی خودروهای فرسوده را نمی پذیرد و به دنبال خرید خودروی جدید می رود.

اما در کشور ما اگر هم کسی توانایی خرید خودروی نو از خودروسازان را داشته باشد، باید ابتدا قیمت خودرو را پرداخت کند و پس از آن در انتظار تحویل خودرو بماند که همین مساله نیز منجر می شود که ثبت نام کنندگان برای خودروهای نو تا زمان تحویل همچنان از خودروهای فرسوده خود استفاده کنند.

در نتیجه شاهد آن هستیم که سهم خودروهای فرسوده در کشور روز به روز افزایش پیدا می کند و با ادامه وضع موجود باید منتظر بیشتر شدن حوادث موجود باشیم. حوادثی که به دلیل نبود ساختارهای صحیح اقتصادی با جان مردم بازی می کند.

۵ امتیاز از ۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.