مسیر مدنظر رئیس مجلس از راه تعامل با جهان می گذرد

مسیر مد نظر رئیس مجلس از راه تعامل با جهان می گذرد
مسیر مد نظر رئیس مجلس از راه تعامل با جهان می گذرد

رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه الحاق یک تبصره به ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، در حالی از نمایندگان خواسته است سه موضوع خط تولید، آلودگی هوا و قدرت خرید مردم را با هم تنظیم کنند که به نظر می رسد مسیر مدنظر رئیس مجلس تنها از راه تعامل با جهان می گذرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، طی ماه های اخیر مشکل گواهی اسقاط به شدت به یکی از نفس‌گیرترین مراحل تولید تجاری سازان تبدیل شده است، به نحوی که، هم اکنون بسیاری از محصولات آماده تحویل، در گروه تهیه و ارائه گواهی اسقاط خودرو مانده اند. این در حالی است که قیمت این اوراق از ۵ میلیون تومان در اواخر سال گذشته با توجه به نیاز مبرم تجاری سازان به قیمت هایی فراتر از ۲۶ میلیون تومان رسیده است. با این حال، فعالان این حوزه باز هم حاضر هستند که این رقم را پرداخت کنند تا بتوانند مجوز شماره گذاری را اخذ کنند، اما بازار سیاه و انحصاری‌ای که شکل گرفته است، این مهم را دور از دسترس آنان کرده است.

این مسئله موجب شد خودروسازان پیشنهاد دریافت مبلغی در ازای گواهی اسقاط به دولت پیشنهاد دهند. دولت نیز پس از بررسی، آن را تحت لایحه ای تقدیم مجلس کرد تا به قانون ساماندهی صنعت خودرو الحاق شود. این لایحه اما با واکنش تند مراکز اسقاط همراه شود، به نحوی که، طی نامه ای به رئیس جمهور نسبت به عواقب وخیم تعطیلی مراکز استان به رئیس جمهور هشدار دادند. به نظر می رسد رئیس مجلس نیز این نامه را خوانده است. به همین دلیل نیز در جریان جلسه علنی مجلس در روز یکشنبه (۲۲ آبان ماه جاری) در این خصوص اظهار نظر کرد.

محمد باقر قالیباف گفته است: «بنده وظیفه خود می‌دانم به عنوان یک نماینده مجلس شورای اسلامی نکته‌ای را در خصوص بررسی این قانون به نمایندگان عرض کنم. به دوستان در کمیسیون صنایع و معادن نیز این موضوع را جداگانه تذکر دادم. ما نباید در این قانون به گونه‌ای پیش برویم که نتیجه آن تعطیلی اسقاط خودرو در کشور شود و سپس با مشکل مواجه شویم یا این‌که نباید به گونه‌ای عمل کنیم تا پولی که برای اسقاط در نظر گرفته شده است این قدر به جاهای مختلف برود که تعارض منافع ایجاد شود.»

وی در ادامه اظهار کرده است: «باید توجه داشت که هم مسئله آلودگی هوا و محیط زیست حائز اهمیت است و هم مسئله تولید دارای اهمیت است و هم مردمی که یک موتور را ۱۵۰ هزار تومان خریده‌اند، اما قیمت امروز آن به ۴۰ میلیون تومان رسیده است و توان اسقاط ندارند. هنر مجلس شورای اسلامی این است که این سه موضوع را با یکدیگر تنظیم کند.»

رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه الحاق یک تبصره به ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو تصریح کرد: «قانون مهمی در مجلس در حال دنبال شدن است و باید با یک دقت و جدیت به این موضوع رسیدگی شود. از یک طرف، خط تولید حائز اهمیت است و از یک طرف، محیط زیست. همچنین مردمی که قدرت خرید یک موتور ۴۰ میلیونی را ندارند باید در تصمیم گیری در نظر گرفته شود. هر سه مورد دارای اهمیت است.»

این موضوع در حالی از نظر رئیس مجلس بسیار مهم تلقی می شود که به نظر از یک سو، باید دید چه علل و عواملی موجب شکل گیری چنین وضعیتی شده اند و از سوی دیگر، چگونه می توان از این وضعیت خارج شد، چراکه هر سه موضوع برای صنعت خودروسازی کشور و در کل، مردم کشور بسیار مهم و حیاتی است؛ یعنی قیمت، مهیا شدن شرایط تجاری شدن محصولات، کیفیت و در عین حال، آلودگی برای مردم امری بسیار حساس و ضروری به شمار می آید. بنابراین باید راه چاره ای تدبیر شود که مسائل به درستی حل شوند، یعنی از یک سو، آلودگی هوا باعث شده است که اسقاط خودرو ضروری به نظر برسد و از سوی دیگر، انحصاری که شکل گرفته مانع از تجاری شدن و نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل شده است.

در عین حال، باید توجه داشت که سایه سنگین سیاست باعث سیاه روزی اقتصاد شده است؛ یکی از آن ها عدم ثبات و میل صعودی نرخ ارز است. البته تمام تقصیرها را نباید گردن تحریم انداخت، چراکه ریشه اصلی این ماجرا به سرکوب نرخ ارز در دولت مهرورز برمی گردد. با این حال، اکنون وضعیت به این گونه است، یعنی شرایطی که هیچ یک از ارکان تولید از شرایط رضایت ندارند و در عین حال، چاره ای جز تولید ندارند. پس باید دید در این شرایط چه مسیری است که می تواند به حل این معضل کمک کند. آیا راه دیگری جز برقراری ارتباط با سایر کشورها و تعامل سازنده با آن ها می تواند وجود داشته باشد؟ آیا به جای تلاش برای اختراع دوباره چرخ مانند بسیاری دیگر از کشورها نمی تواند در عین حفظ هویت و صلابت کشور، با دیگر کشورها مراوده عادی برقرار کرد. در واقع، به نظر می رسد رئیس مجلس باید مسائلی این چنین را مدنظر قرار بدهد، چراکه نرخ ارز در سایه تحریم سنگین و سنگین تر شد. مردمی که هم اکنون قدرت خرید خود را از دست داده اند، نقشی در به وجود آوردن شرایط فعلی نداشته اند. بنابراین بیش از هر چیز بهتر است که راه ایجاد ارتباط سازنده، مستمر و مداوم با سایر کشورهای جهان را هموار کرد. در سایه این مهم می توان با سرعت بهتری به راه حلی رسید که بتواند تمام طرف ها را راضی کند.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.