دود آتش وزیر نفت با بنزین بی کیفیت به چشم مردم می‌رود

بنزین بی کیفیت
بنزین بی کیفیت

وزیر نفت از برنامه جدید این وزارتخانه برای تولید بنزین از متانول به‌منظور کمک به رفع ناترازی بنزین خبر داده است؛ بنزینی که شبهات بسیاری در خصوص بی کیفیتی آن وجود دارد و احتمال آن وجود دارد که با این اقدام، شرایط آلودگی هوا بیش از پیش تشدید شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، جواد اوجی، وزیر نفت، گفته است: «بخشی از تولید متانول کشور به‌سمت تولید بنزین و ارزش‌ افزوده سوق داده می‌شود که دانش فنی و توانمندی تولید آن را داریم.»

مدیران 777 مدیران 777

اوجی از امضای تفاهم نامه با شرکت‌های تولید متانول برای تولید بنزین خبر داد و گفت: «در خصوص تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی، به‌ویژه پتروشیمی‌هایی که متانول تولید می‌کنند، با شرکت‌های ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و صنایع پتروشیمی برنامه‌ریزی‌هایی شده و تفاهم‌نامه‌ای با شرکت‌های تولید متانول امضا شده است تا با تولید بنزین از متانول، به رفع ناترازی بنزین کمک کند.»

وی افزود: «ان‌شاءالله بخشی از تولید متانول کشور به‌سمت تولید بنزین و ارزش‌ افزوده سوق داده می‌شود و امروز بسیاری از کشورها از خوراک متانول به تولید بنزین دست یافته‌اند، که ما دانش فنی و توانمندی تولید آن را داریم؛ بنابراین در بعضی پتروشیمی‌ها که سهام‌داران آن‌ها تمایل داشتند، با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی این اتفاق مطلوب رقم خواهد خورد و ما بخشی از ظرفیت تولید متانول را به تولید بنزین سوق خواهیم داد که اعداد و ارقام آن را در مصاحبه‌های بعدی اعلام خواهم کرد.»

وزیر نفت می گوید:« با توجه به افت قیمتی که طی چند سال گذشته در بحث محصولات تولید متانول داشته‌ایم و از طرفی برای جبران ناترازی بنزین، می‌توانیم از بنزینی که از خوراک متانول تولید می‌شود استفاده کنیم.»

این در حالی است که بارها به مشکلاتی که استفاده از متانول در سوخت ایجاد می کند، توسط کارشناسان تأکید شده است. متانول باعث آسیب به موتور می‌شود که این آسیب ناشی از خوردگی و خشک بودن متانول است. این امر تأثیر منفی روی گارانتی خودرو، رانندگی مناسب و میزان انتشار آلاینده‌ها دارد. علاوه بر این، بالا بودن فشار بخار مخلوط بنزین و متانول (نسبت به بنزین پایه) می‌تواند منجر به مشکلاتی در عملکرد موتور و نیز کیفیت هوا شود. این مسئله نشان می دهد که دولت در زمینه کمبود بنزین به بن بست رسیده است و پیش از این، منابع آگاه از آن خبر می دادند که وزارت نفت به دنبال سه نرخی کردن بنزین است و از آن‌جایی که شرایط اقتصادی امکان پوشش این وضعیت را ندارد، چنین تصمیمی اجرایی نشده است.

اکنون نیز از آن‌جایی که نه سرمایه چندانی برای واردات بنزین وجود دارد و نه توان پالایشی می تواند بیش‌تر از میزان کنونی تولید کند و همچنین هیچ اراده ای برای کنترل مصرف سوخت به دلیل حضور خودروهای فرسوده و پرمصرف و جایگزینی این خودروها وجود ندارد، تولید بنزین متانولی در دستور کار قرار گرفته است. بنزینی که به باور بسیاری از کارشناسان آلایندگی های موجود در کشور را افزایش خواهد داد. آلایندگی هایی که اکنون نیز سالانه چندین هزار نفر از هم‌وطنان‌مان را به کام مرگ می کشانند و با افزایش این آلودگی، احتمالاً شرایط روز به روز وخیم تر می شود.

این در حالی است که در سیاست های کلان دولت همیشه راهکارهایی در دستور قرار می گیرد که در آن هیچ میلی به اصلاح ریشه ای مشکلات وجود ندارد و همیشه مشکلات برای دوره ای کوتاه رفع و رجوع می شوند. در این بین، پرسش این است که اگر بنزین متانولی هم نیاز خودروهای پرمصرف را برطرف نکرد چه راهکاری در نظر گرفته خواهد شد؟ احتمالاً در آن زمان نیز محدودیت های بیش‌تری برای مصرف سوخت در نظر گرفته می شود و این چرخه معیوب ادامه دارد تا زمانی که بحران سوخت هر روز جدی و جدی تر شود.

۲.۷ امتیاز از ۱۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.