مهلت سه ماهه برای درد پنج ساله بازار خودرو؟

مهلت سه ماهه وزیر صمت
مهلت سه ماهه وزیر صمت

مجلس در برخورد با وزیر صمت به تذکر لسانی و تهدید تلویحی بسنده کرد، به طور مشروط تا آستانه سال نو به وی مهلت داد و برگه خروج از بهارستان را امضا کرد. اما آیا مهلت سه ماهه برای درد پنج ساله بازار خودرو کافی خواهد بود؟ قرار است شاهد معجزه ای باشیم؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، اولین احضار جدی وزیر صمت به مجلس با مهلتی سه ماهه و تذکر جدی رئیس مجلس با خوبی به پایان رسید.

در ابتدا، نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد خطاب به علی آبادی گفت: «سؤال بنده از وزیر صنعت، معدن و تجارت این است که در ۱۹ ماهه‌ای که از تصویب قانون واردات خودرو می‌گذرد به مردم گزارش دهند که چه تعداد خودرو وارد کشور شده است و چه تعداد به دست مردم رسیده است و چه تعداد در حال ترخیص از گمرک است و چه تعداد ثبت سفارش شده است.»

رشیدی کوچی در ادامه خاطرنشان کرد: «سؤال بعدی بنده این است که چرا آیین‌نامه واردات خودروهای کار کرده که سه ماه است در هیئت دولت به تصویب رسیده است و شما نیز نگاه مثبتی به آن داشتید هنوز ابلاغ نشده است؟ از سوی دیگر، چرا فرآیند قیمت‌گذاری و تعرفه‌گذاری خودروهای وارداتی این قدر بالاست.»

وی در ادامه بیان کرد: «یک خودروی ۱۷ هزار دلاری با تعرفه‌گذاری که دولت انجام می‌دهد با نرخ ۳۰ هزار دلار به دست مردم می‌رسد، لطفاً پاسخ دهید آیا قرار نیست اصلاحی در تعرفه‌ها صورت گیرد؟»

وزیر صمت هم در پاسخ آماری ارائه کرد که نشان می داد همه چیز خوب است.

آمار واردات؛ سوءاستفاده از برقی ها

 به گفته وزیر صمت: «تاکنون ۹۳ هزار و ۳۴۳ دستگاه خودرو ثبت سفارش شده است. تعداد خودروهای واردشده به کشور تاکنون ۹ هزار و ۱۷۶ عدد، تعداد خودروهای در حال حمل ۱۰ هزار و ۱۷۶ عدد و تعداد خودروهای عرضه شده به افراد ثبت نامی ۸ هزار و ۲۲۰ عدد و تعداد خودروهای پلاک شده حدود ۴ هزار عدد است، درحالی که، کل افراد ثبت نام شده و حائز شرایط ۳۳ هزار و ۵۳۸ نفر و افراد منصرف شده ۳ هزار و ۵۰۵ نفر و افراد مانده در صف ۳۰ هزار ۴۳۳ نفر و افراد تعیین تکلیف شده ۷ هزار و ۱۲۱ نفر هستند. به این ترتیب، فرآیند واردات خودروی نو از برندهای سوزوکی، تویوتا، کیا، هوندا و سایر برندها اعم از چینی و غیره نظم گرفته و روال پیدا کرده است و امیدوارم ملت شریف با صبوری مراقب باشند و فریب دلالان را نخورند.»

البته وزیر صمت به نمایندگان مجلس نگفت که ۵۲ هزار دستگاه از آماری که ارائه کرده است به خودروهای برقی تعلق دارد.

علی آبادی همچنین با اشاره به وضعیت واردات خودروی کارکرده به کشور گفت: «درباره واردات خودروهای کارکرده و مناطق ویژه اقتصادی آیین نامه در موعد مقرر توسط وزارت صمت تدوین و به دولت ارسال گردیده است و این آیین نامه پس از طی بررسی‌های کارشناسی در کمیسیون‌های تخصصی و صحن دولت با اصلاحاتی تصویب شد و ان شاءالله به زودی ابلاغ می‌گردد؛ با ابلاغ این آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده نیز نظم پیدا کرده است و دغدغه نمایندگان محترم رفع می‌گردد.»

وی با تأکید بر این که من تا الان هرچه‌قدر ارز گرفته‌ام، خودروی مربوطه وارد کرده‌ام، اظهار کرد: «بنابراین دو عارضه مزمن کاهش تولید خودروسازان به زیر یک میلیون دستگاه همراه با تولید خودروی ناقص و توقف واردات و تلاطم بازار کالایی کشور که در بازار خودروی کشور طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ شکل گرفته بود، امروز براساس برنامه‌های اجراشده، مدیریت شده است.»

البته مشخص نیست منظور وزیر صمت از مدیریت چیست؟ آیا منظور سکون و سکوت و خواب مصنوعی بازار است؟ چرا واضح نگفت که با استفاده ابزاری از بحث واردات، فعلاً بازار را معلق و لنگ در هوا نگه داشته اند. هیچ یک از طرفین نمی دانند فردا چه خواهد شد، واقع کسی نمی داند که خودرو ارزان خواهد شد یا گران تر می شود، تقاضاهای مصرفی و غیرمصرفی منتظر هستند، یکی برای تبدیل به احسن و یکی برای تبدیل به سود. با این حال، هیچ کس نمی داند فردا چه خواهد شد.

در این میان، رئیس مجلس محترمانه به وزیر صمت اخطارداد. مجلس هم ۳ ماه مهلت داد که اوضاع را روبه‌راه کند.

با این حال، وزیر صمت نگفت از تعداد خودرویی که ثبت سفارش شده است چه تعداد تا پایان سال وارد می شود و به دست مردم می رسد.

اما و اگرهای یک مهلت سه ماه

در این شرایط، این پرسش پیش می آید که اگر در آستانه سال نو، وضعیت به صورتی که باید پیش نرفت تکلیف چیست؟ آیا قیمت های بازار صعودی خواهد شد؟ آیا قیمت ها یک‌باره سر به فلک خواهند گذاشت؟ آیا وزارت صمت باز هم برای کنترل بازار و نقدینگی ابزاری جدید خلق خواهد کرد؟ یا این که در نهایت، داستان اسفند سال گذشته باز هم تکرارخواهد شد؟ اما نکته اساسی و بی پاسخ این است که ابتدا چرا مردم اثرات این آمار رو به رشد مثبت را احساس نمی کنند و دوم این که، اصلاً وزیر نتواند به وعده اش وفا کند و از کار برکنار شود؛ برای مردم چه فایده ای خواهد داشت؟ آیا رفت و آمدها در وزارت صمت تا امروز سودی داشته است؟ به نظر می رسد پیش از هر چیز باید به دنبال عاملی بگردند که به این کلاف سردرگم، گره های کور زده است.

۵ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.