بهای خودروسازی بی کیفیت ؛ آلودگی هوا و فرصت سوزی اقتصادی

تحریم صنعت خودروسازی

صنعت خودروسازی در کشورهای مدرن روز به روز به سمت توسعه تکنولوژیک و کاهش آلایندگی ها و سوخت های مدرن حرکت می کند تا ضمن ارائه خدمات بهتر به مشتریان، زیان های زیست محیطی خود را به حداقل برساند، مساله ای که در ایران به کلی فراموش شده است و بازار خودرو به یک ابزار انحصاری برای سودسازی تبدیل شده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شوراس اسلامی در نشست علنی مجلس گفت: «به عنوان یک فرد کاملاً مطلع می گویم، به غیر از بحث نیروگاه ها در طول سال، ۸۱ درصد مشکل اصلی آلودگی هوا ناشی از خودروها و موتورسیکلت هاست.»

وی در پاسخ به اخطار یکی از نمایندگان مجلس درباره قانون هوای پاک اظهار کرد: «در رابطه با بحث محیط زیست باید توجه کنیم که این مسئله بسیار حیاتی است و ابعاد مختلفی همچون آلودگی هوا، آب، خاک و آلودگی صوتی را شامل می شود.»

قالیباف همچنین گفت: «سؤال این است آیا ما اکنون وسیله نقلیه اسقاطی و از رده خارج نداریم؟ بدون شک میلیون ها وسیله نقلیه اسقاطی وجود دارد. من با بررسی دقیق و کامل می گویم در شهرها و کلان شهرها، به غیر از بحث نیروگاه ها، در طول سال، ۸۱ درصد مشکل اصلی آلودگی هوا ناشی از خودروها و موتورسیکلت هاست.»

این گفته های رئیس مجلس شورای اسلامی نشان از آن دارد که وضعیت آلایندگی خودروهای موجود بسیار جدی تر از آن چیزی است که کارشناسان هشدار می دادند و خودروهای فرسوده و بی کیفیت، روز به روز هوای کشور را بیش از پیش آلوده می کنند.

این در حالی است که به دلایلی مانند قیمت هایی گزاف خودرو در کشور و نبود عرضه کافی، امکان جایگزین کردن خودروهای فرسوده وجود ندارد و واردات هم به اندازه ای نیست که بتوان کمبودهای موجود در بازار را پوشش داد و بازار همچنان با خودروهای کم کیفیت داخلی تغذیه می شود؛ چرا که این خودروسازان به انحصار و رانت عادت کرده اند و اگر انحصار موجود در بازار حذف شود، خودروسازان داخلی دیگر توان رقابت را نخواهند داشت و از چرخه تولید خارج می شوند.

حال اقتصاد از پا افتاده کشور مانده است با تعدادی خودروساز انحصاری که اگر بخواهیم حیاتشان ادامه پیدا کند، باید رانت و انحصار را ادامه دهیم و اگر هم بخواهیم روند موجود را متوقف کنیم باید تعطیلی چندین کارخانه بزرگ را به جان بخریم؛ چرا که این کارخانه های خودروساز، خود را با شرایط انحصار هماهنگ کرده اند دیگر توان نوآوری و رقابت با برندهای روز دنیا را ندارد. البته ناگفته نماند که تحریم نیز در این مساله بی اثر نبوده و نقش یکی از مهم ترین موانع رشد و توسعه را برای صنایع کشور بازی کرده است.

در این بین اقتصاد کشور نیز به سودهای ناچیز و به کارگیری تعدادی نیروی کار که به وسیله صنعت خودروسازی ایجاد می شود، دل بسته و چشم خود را بر سایر زمینه های اقتصادی که می توانند سود بسیار بیشتری از خودروسازی داخلی ایجاد کنند، بسته است. البته ناگفته نماند که پشت پرده این انحصارها و رانت ها عده ای خاص نشسته اند و هیچ توجهی به منافع ملی ندارند و از هیچ اقدامی برای نفع خود فروگذار نمی کنند.

در این راستا جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران می گوید: «اگر خودروهای کشور با استاندارد بین المللی تولید می شد، مصرف بنزین به ۶۰ میلیون لیتر در روز کاهش می یافت و می توانستیم روزانه ۵۰ میلیون لیتر صادرات بنزین داشته باشیم.»

به گفته سالاری «ناوگان حمل نقل عمومی هم فرسوده شده و مصرف آن بالا است؛ همچنین بررسی پیمایش کارت های سوخت نشان می دهد مصرف سوخت خودروهای جدید نیز بالاست و مصرف خودروهای کشور نسبت به میانگین جهانی بالا است و با استاندارهای بین المللی فاصله زیادی داریم.»

بر این اساس می توان دریافت که خودروسازی با وضعیت فعلی نه تنها برای کشور سودآور نیست، بلکه نقشی اساسی در آلایندگی و صرف دارایی های ملی و مردمی دارد؛ دارایی هایی که صرف تولید بدون استانداردهای روز دنیا می شود.

۵ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.