یک سؤال ساده ؛ از ترکیه چه چیز کم تر داریم؟

صنعت ترکیه و ایران
صنعت ترکیه و ایران

در حالی که، صنعت خودروسازی کشور گرفتار دعوای نعمتیحیدری شده و زیان انباشته به ۱۶۴همت رسیده است، ترکیه به شدت مشغول تولید و صادرات است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، طی ماه های اخیر خودروسازان اندر خم یک کوچه ارز هستند، هر روز نسبت به آینده مبهم تولید هشدار می دهند و توقف خط تولید را هم می توان به مثابه تهدید دانست. با این حال، شاخک های هیچ یک از مسئولان و متولیان، فرکانسی دریافت نکرده اند و با همان فرمان قبلی ادامه می دهند. در مقابل، ترکیه توانسته است طی ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ بیش از ۳.۵ میلیارد دلار قطعات و لوازم جانبی خودرو صادر کند. این صادرات و درآمدها تنها مختص به صنعت خودروسازی این کشور نیست.

بازخوانی آمار تکراری برای تأکید

در این شرایط برای درک بهتر ماجرای، بازخوانی آماری تکراری خالی از لطف نیست؛ براساس آمار، بخش خودروسازی ترکیه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ توانسته است 3 میلیارد و ۶۲۴ میلیون و ۸۷۴ هزار دلار صادرات قطعات و لوازم جانبی خودرو به ۱۹۰ کشور و منطقه آزاد داشته باشد. این صادرات در سه ماه اول ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۲.۲۵ درصد افزایش یافته است و از ۳ میلیارد و ۲۲۹ میلیون و ۲۳۳ هزار به ۳ میلیارد و ۶۲۴ میلیون و ۸۷۴ هزار دلار رسید. شرکت‌های فعال در صنعت تأمین قطعات یدکی خودرو بیش ترین صادرات را در سه ماه اول امسال به آلمان انجام داده اند، صادرات به آلمان با ۱۵.۶ درصد افزایش به ۸۹۰ میلیون و ۴۴۳ هزار دلار رسید. پس از آلمان، بیش ترین صادرات با ۱۰.۳۳ درصد افزایش به ارزش ۲۱۶ میلیون و ۵ هزار دلار به ایتالیا انجام گرفت. فرانسه در رده سوم بیش ترین میزان صادرات قطعات یدکی در سه ماه اول امسال قرار گرفت. صادرات به آمریکا با افزایش ۲۶.۴۶ درصدی در مدت مذکور به ۱۸۰ میلیون و ۶۵۸ هزار دلار رسید.

میزان صادرات قطعه ۲۰۲۲ ترکیه

این کشور سال گذشته نیز آمار خوبی در صادرات خودرو از خود به جا گذاشته است که درآمدهای دلاری اش نصیب قطعه سازان سرزمین عثمانی و حسرت و اندوهش نصیب ایران می شود. طی سال گذشته ترکیه بیش از ۶ میلیارد دلار از صادرات قطعات خودرو و لوازم جانبی درآمد داشته است.

درآمد صنایع غیر خودرویی

افزایش درآمدهای ارزی این کشور صرفاً مختص به صنعت خودروسازی نمی شود، بلکه در سایر صنایع نیز رکوردهای عجیبی را ثبت کرده است. بخش کشاورزی ترکیه طی ۲ ماه اول امسال با حجم صادرات بیش از ۵ میلیارد دلاری رکورد بالاترین صادرات ژانویه – فوریه تمام دوران را شکست. حجم صادرات بخش کشاورزی ترکیه طی ۲ ماه اول سال ۲۰۲۳ با ۲.۷ درصد افزایش در قیاس با مدت مشابه سال گذشته به ۵ میلیارد و ۴۳۴ میلیون دلار رسید و سهم بخش کشاورزی در کل صادرات ترکیه ۱۶.۲ درصد رقم خورد.

افزایش درآمد از توریسم

درآمد ترکیه از صنعت گردشگری نیز در سه ماه اول سال ۲۰۲۳ نسبت دوره مشابه سال گذشته ۳۲.۳ درصد افزایش یافته و به ۸ میلیارد و ۶۹۰ میلیون و ۵۰۵ هزار دلار رسیده است. طبق این آمار، ۸ میلیون و ۱۸۱ هزار و ۵۶۶ گردشگر خارجی از ترکیه بازدید کرده‌اند.

پرسش هایی با بغض و حسرت

در این میان، این پرسش مطرح است که ترکیه چه چیز از ما بیش تر دارد و یا این که ما از آن ها چه چیزی کم تر داریم.

ایران نسبت به ترکیه از جنبه های گوناگون برتری و مزیت های بهتر و بالاتری دارد؛ ایران نفت و گاز دارد، از نیروی باتجربه و متخصص برخوردار است، از نظر شاخص، توانمندی فنی متخصصان ایرانی بسیار بالاست، وسعت و حجم خودروسازی ایران از ترکیه بیش تر است. در سایر زمینه ها نیز ایران دست بالا را دارد؛ زمین های مرغوب کشاورزی و موقعیت استثنایی برای انواع توریسم نیز یکی دیگر از ابزارهایی است که ترکیه بهره چندانی از آنان ندارد. در واقع، تنوع اقلیمی ایران این اجازه را به کشاورزان می دهد که بتوانند فصول متفاوت سال محصولات مختلف پرورش بدهند. هر چند نوع توریسم ترکیه با ایران متفاوت است، اما از نظر تنوع در آثار تاریخی، جغرافیا، پوشاک و خوراک سنتی به مراتب سرتر از این همسایه هستیم.

با این حال، مشخص نیست ترکیه چه دارد که توانسته است به کشورهایی که خودشان مهد تولید خودرو هستند، قطعات و لوازم جانبی صادر کند. چه کرده است که سهم بالایی از توریسم منطقه را به خود اختصاص داده است؟ آیا چیز خاصی در آب و هوای ما وجود دارد که اجازه رشد، توسعه و پیشرفت نمی دهد. اما این که چرا توانسته است به شدت از اقتصاد ایران جلو بزند، پرسشی است که دولت‌مردان و نهادهای وسازمان های متولی باید پاسخ بدهند.

با این حال، شرایط به گونه ای است که بر خلاف کشور همسایه که به تولیدکنندگان بزرگ دنیا قطعه صادر می کند، ما همچنان درگیر اتهام زنی، جاسوس و مافیابازی و تصمیمات جزیره ای هستیم که هیچ عایدی خاصی برای کشور ندارد و تنها، فرصت ها و منابع را از بین می برد. ترکیه همین کنار دست‌مان است و با کمی تحقیق می توان به چرایی توسعه صادرات این کشور پی برد، البته این مسئله وقتی اتفاق می افتد که کشور نسبت به منافع فردی، گروهی و حزبی ارجحیت داشته و خط قرمز تمام مسئولان باشد. باید بررسی کنند که منافع ملی در کجای داستان اقتصاد ترکیه و ایران قرار دارد، شاید بخش عمده ای از مشکلات اقتصادی کشور حل شد.

۴.۴ امتیاز از ۴۰ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.