گم شدن چرایی تحریم خودروسازی در تحولات جدید

چرایی تحریم خودروسازی
چرایی تحریم خودروسازی

شاید در شرایط کنونی صحبت کردن درباره آینده بازار خودرو از نظر زمان و اهمیت موضوع، گزاره ای منطقی به شمار نیاید، اما با توجه به تأثیرپذیری از شرایط سیاسی، نباید شاهد گم شدن چرایی تحریم خودروسازی در تحولات جدید منطقه ای باشیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، سرانجام افزایش تنش ها و تحرکات متعدد و هدف قرار دادن کنسولگری ایران در دمشق توسط رژیم صهیونیستی باعث شد که ایران در پاسخ اهداف نظامی و اطلاعاتی آن ها را هدف قرار بدهند. این پاسخ با واکنش های متفاوتی همراه شده است، هر چند این اقدام در پاسخ به حملات این رژیم به کنسولگری بوده است و دفاع مشروع به شمار می آید، اما در عین حال، فرصت تازه ای در اختیار تحریم کنندگان قرار داده است.

در جلسه اضطراری سازمان ملل متحد هم که با این موضوع برگزار شد، اعضای حاضر به ضرورت جلوگیری از افزایش تنش ها در منطقه خاورمیانه اشاره و تأکید داشتند. با این حال، هنوز از شدت تنش ها کاسته نشده و احتمالات زیادی نیز مطرح شده است.

از یک سو، رژیم صهیونیستی پاسخ را حق خود می داند و بر آن تأکید دارد و ایران را تهدید می کند. ایران نیز با اشاره به این که حملات پایان یافته، تأکید کرده است که در صورت حمله مجدد، پاسخی قاطع و محکم و کوبنده تر خواهد داد. در این صورت تمام توان و توجه کشور به این سو متمایل و وضعیت به طور کامل از حالت گمانه زنی و احتمالات خارج خواهد شد. بنابراین به طور طبیعی اقتصاد و صنعت کشور نیز سمت و سوی دیگری پیدا می کنند، چون در عمل اولویت و نوع دفاع متفاوت شده است.

احتمال دیگر که چندان دور از ذهن و دسترس نخواهد بود، تشدید تحریم هاست. البته ایران با تحریم ناآشنا نیست، اما از سال ۹۷ و با هدف قرار دادن مستقیم صنعت خودروسازی، فشارها بیش تر شده است. هر چند خودروسازان با دور زدن تحریم ها چراغ این صنعت را روشن نگاه داشته اند، اما وضعیت بازار، نارضایتی های کمی و کیفی و قیمت های سرسام آور نشان می دهد که روشن ماندن این چراغ هزینه های زیادی داشته است.

با این وجود و به رغم تمام ناملایمات و سختی ها، از جمله افزایش تورم، نرخ ارز، مواد اولیه تولید و هزینه های تولید و بالا رفتن قیمت تمام شده، خودروسازان نشان داده اند که در همین وضعیت اگر ثبات وجود داشته باشد، می توانند سازگار شوند، و برنامه ریزی و حرکت کنند.

اما تنش های اخیر و مسدود بودن مسیر دادوستد عادی با سایر بازارها و اقتصادهای جهان از یک سو راه را برای فعالان این صنعت طولانی و یک طرفه کرده و از سوی دیگر فرصت های بسیاری از دست رفته است. فرصتی که فاصله ایران با سطح اول تکنولوژی در دنیا را زیاد و از جریان روز و رقابت دور کرده است. در این وضعیت، تحریم های جدید می تواند باعث افزایش فشارها و تنگ تر شدن فضای کسب و کار و تولید برای خودروسازان شود. تحریم های جدید و دامنه دار بودن سایه وقوع  احتمالی جنگ اجازه حرکت براساس برنامه ریزی را سلب می کند و از سوی دیگر باعث احتیاط و ترس بیش تر اندک طرف های تجاری خواهد شد.

در این شرایط به رغم این که فضا و زمان چندان مساعد و مطلوب نیست، دستگاه دیپلماسی و نگرشی جدید در سیاست بین الملل و تلاش برای از سرگیری رابطه ها می تواند، مانع از تحمیل فشارهای شدیدتر به تولید و افزایش قیمت ها در بازار  شود.

البته در حال حاضر، شاید این موضوع نیز مانند پرداختن به آینده بازار خودرو چندان محلی از اعراب نداشته باشد، اما نباید از نظر دور داشت که شدت تأثیر تحریم صنعت خودروسازی از سال ۹۸ خود را نشان داد؛ زمانی که موجودی انبار قطعات خالی شد و راهی برای پر کردن آن نبود.

۴.۲ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.