فرصتی جدید برای مخالفان خصوصی شدن غول های جاده مخصوص

رویکردهای کلان ایران خودرو
مخالفان خصوصی سازی

با توجه به رانت های بی حساب و کتاب در مدیریت دولتی خودروسازی، به نظر می رسد افزایش تنش های منطقه ای در صورت ادامه دار بودن، فرصتی جدید برای مخالفان خصوصی شدن غول های جاده مخصوص ایجاد خواهد کرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، افزایش تنش ها در منطقه و احتمالاتی که در این زمینه وجود دارد، به نوبه خود وضعیت متفاوتی را برای اقتصاد کشور به وجود خواهد آورد. در صورتی که این وضعیت ادامه دار باشد اولویت ها و حرکت ها براساس برنامه ریزی ها و اهداف تعیین شده نیز دستخوش تغییر خواهد شد.

احتمال درگیری های بیش تر به طور طبیعی نگرانی ها را نیز بیش تر خواهد کرد. جنس نگرانی متولیان اقتصادی صنعتی و مردم با هم متفاوت و در سطح دیگری خواهد بود. در این شرایط اتخاذ تصمیم ها و رویکردها نیز تحت تأثیر فضای موجود قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر، رژیم صهیونیستی دست از تهدید برنداشته است و در تلاش است تا علاوه بر استفاده ابزاری و روانی از پاسخ ایران به آن ها، شرایط را به سمتی پیش ببرد که بتواند تحریم های علیه کشور را بیش تر و سخت تر کند. البته ایران با تحریم غریبه نیست؛ هزینه های بسیار زیادی را متحمل شده است. در عین حال، فشارهای اقتصادی سنگین تر شده است، اما به هر صورت اجازه نداده است تحریم ها آن گونه که قصد داشتند ایران را از پا درآورد.

این یک بخش ماجراست و بخش دیگرش تغییر شرایط و نگاه کلان به مسائل اقتصادی و داخلی است. در این وضعیت، متولیان و حکمرانی اقتصادی کشور چندان از دریچه اقتصاد به مسائل نگاه نمی کنند و از چارچوب ها و قواعد اقتصادی مبتنی بر رقابت پیروی نمی کنند، بلکه حفظ وضعیت و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی و کنترل و مدیریت آن در شرایط بحران به اولویت تبدیل می شود. به همین علت اگر تنش ها در منطقه ادامه پیدا کند، دوباره رویکردها به اقتصاد تغییر خواهد کرد. در این میان به نظر می رسد خصوصی سازی خودروسازی و مسائلی از این قبیل نیز تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

البته با توجه به تأکیدها و برنامه هایی که در دستور کار قرار دارد، در هر صورت، سهام غول های جاده مخصوص باید واگذار شود. شاید این روند کمی طولانی تر شود، اما این مسئله هوشیاری متولیان و مسئولان را طلب می کند. آن ها نباید اجازه بدهند رانت خواران پشت مسائل منطقه ای پنهان شوند. این بخش با توجه به رانت بی حساب و کتابی که در این صنعت ریخته است از هر وسیله و امکانی استفاده خواهند کرد تا مانع اجرایی شدن خصوصی سازی شوند. یا این که در شکل های مختلف خودشان اقدام به جمع آوری سهام کنند.

در این شرایط هر چند به ظاهر سهام دولتی واگذار شده است، اما از یک سو، با توجه به ماهیت فعلی سهام‌داران این دو خودروساز، مانع از ورود سرمایه گذاران جدید خواهند شد و از سوی دیگر سرمایه هایی که از بخش مولد خارج می شوند راهی سایر بازارهای غیر رسمی خواهند شد. اگر این اتفاق رخ بدهد، شاید در ظاهر واگذای صورت گرفته باشد، اما دست مردم از این صنعت کوتاه تر از قبل می شود و خصولتی سازی در قالب دیگر به جریان افتاده است.

۴.۷ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.