دولت اخیراً افزایش قابل توجه تعرفه واردات خودروهای صفر کیلومتر را در دستور کار خود قرار داده است، که از ۱۱ درصد برای خودروهای هیبریدی و برقی تا ۱۷۱ درصد را برای خودروهای بنزینی با موتورهای بیش از ۲ لیتر را شامل می شود، اعدادی که نسبت به دور قبلی واردات، از افزایش چشم‌گیر تعرفه حکایت دارد.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در این بین، مسئله جالب توجه این است که واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی نیز رفع ممنوعیت شده و برای واردات این خودروها تعرفه در نظر گرفته شده است، که در نهایت، می تواند منجر به ورود این دسته از خودروها به کشور باشد. این افزایش تعرفه ها انتقادهای زیادی را به همراه داشت، با این وجود، برخی از مسئولان باور دارند که اگر واردات با همین تعرفه ها نیز انجام شود، قیمت ها در بازار خودرو از آن چه موجود است بسیار کم تر خواهد شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

در این راستا، جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس، در حاشیه نمایشگاه خودرو شیراز به خبرنگار اسب بخار گفت: «افزایش تعرفه های واردات خودرو به میزانی که دولت اعلام کرده با نگاه مجلس همسان نبوده است، چراکه مجلس با افزایش پلکانی تعرفه ها موافق بود، اما نه به این میزان و رشد نرخ تعرفه ها باید معقول باشد.»

وی ادامه داد: «دولت به این نتیجه رسیده است که واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی نیز باید انجام شود، اما تعرفه ای که برای واردات این خودروها در نظر گرفته شده، رقمی گزاف است و تعرفه بالای ۱۷۰ درصد می توانست رقمی در حدود ۱۲۰ درصد باشد،‌ اما با وجود همین تعرفه ۱۷۱ درصدی نیز قیمت خودروها نسبت به خودروهای هم‌تراز داخلی حدود ۸۰۰ درصد ارزان تر است.»

رشیدی کوچی بر این باور است که وجود انحصار در بازار خودرو موجب شده است که سامانه های متعدد و بورس کالا نتوانند کشف قیمت را به درستی انجام دهند و هر قیمتی که در این سامانه ها و شوراها کشف شود، با قیمت های رقابتی متفاوت است. به گفته رشیدی کوچی، آزادسازی واردات و همچنین آزادسازی فرآیند قیمت گذاری توسط خودروسازان داخلی موجب خواهد شد که نرخ های واقعی بازار کشف شود و تنها در صورت رقابت شاهد آن خواهیم بود که قیمت ها از این حالت خارج شود.

اما در گفته های آقای رشیدی کوچی اشاره به یک مسئله مهم کم تر دیده می شود و آن نیز تأثیر تعرفه های واردات بر قیمت خودروهای داخلی است. جدا از رقم ۱۷۱ درصدی، که برای خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی در نظر گرفته شده است، رقم میانگین تعرفه واردات را می توان چیزی در حدود ۱۰۰ درصد در نظر گرفت. رقمی که چیزی کم تر از تحمیل قیمت های گزاف توسط خودروسازان انحصاری به مردم ندارد و تنها از طریق ساختاری دیگر مردم را تحت فشار قرار خواهد داد.

به عبارت ساده تر، اگر صحبت های آقای رشیدی کوچی اجرایی شود و تعرفه های دولت نیز در جای خود باقی بماند، شاهد آن خواهیم بود که خودروهای وارداتی به طور متوسط صددرصد گران تر از قیمت اصلی خود در ایران به فروش خواهند رسید. حال تصور کنید که قیمت گذاری نیز برای خودروسازان داخلی و مونتاژکاران آزاد شده است و در چنین شرایطی این تولیدکنندگان نیز اگر نرخ های خود را براساس بازار و رقابت تعیین کنند می توانند به مثلاً ۹۰ درصد بیش تر از قیمت تمام شده دسترسی داشته باشند. برای مثال، خودرویی را که یک مونتاژکار داخلی با نرخ یک میلیارد تومان تولید می کند و همان خودرو را با قیمت ۲ میلیارد تومان از طریق واردات به بازار می آید می تواند با نرخ یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به راحتی بفروشد و قانون رقابت در بازار را نیز اجرا کرده است.

در نتیجه، با وجود این تعرفه ها و دست اندازهایی که برای واردات وجود دارد، هیچ گاه شاهد آن نخواهیم بود که قیمت ها در کشور ما حقیقتاً رقابتی شوند و این فرآیند بیش تر به نمایشی شباهت دارد که با ردای بازار آزاد، نرخ های گزاف را به مردم تحمیل کند و در آخر نیز همچنان مردم می مانند و خودروسازانی که به بهانه رقابت و با تکیه بر تعرفه های نجومی واردات می توانند تولیدات خود را با ۲ برابر قیمت تمام شده به مردم بفروشند.

به نظر می رسد مسئولان امر، یا اطلاعی از ارکان بازار آزاد ندارند و یا این که قرار است همان اقتصاد دستوری را این بار در لباس بازار آزاد به مردم تحمیل کنند، که در صورت ادامه این ماجرا، مردم باز هم بازندگان اصلی بازار خودرو خواهند بود.

۳.۸ امتیاز از ۲۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.