طراحی ری را چگونه است؟

طراحی ری را چگونه است؟
طراحی ری را چگونه است؟

هفته گذشته بود که به صورت رسمی گروه صنعتی ایران خودرو نمونه رانینگ پروتوتایپ کراس اوور ملی را « ری را » را معرفی کرد. این خودرو قرار است که در اواخر سال ۱۴۰۱ به مرحله تولید آزمایشی برسد و از سال آینده وارد بازار کشور شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، با انتشار تصاویر نسخه اولیه ری را در فضای مجازی، شاهد بودیم که بر خلاف بسیاری از خودروهای ملی دیگر طراحی این کراس اوور مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. البته که همچنان برخی از کاربران فضای، به طراحی ری را انتقاد دارند و سبک ظاهری این کراس اوور را شبیه برخی خودروها می دانند.

آنچه که در مراسم معرفی ری را اعلام شد، تغییر سبک طراحی آن بود. آن طور که گفته می شود، ری را قرار بود تا با سبک طراحی دیگری معرفی شود و وقتی به طرح های مفهومی اولیه این کراس اوور ملی نگاه می کنیم، متوجه می شویم که ری را در فاز اول ظاهری بر پایه تارا داشته است. اما با توجه به اینکه قرار است ری را در سال ۱۴۰۲ به بازار بیاید، مرکز تحقیقات ایران خودرو در قالب یک پروژه تحقیقاتی سبک طراحی کراس اوورهای حاضر در بازار جهانی را بررسی کرده است.

در این بررسی ها مشخص شده است که سبک Shark nose یکی از مطرح ترین اصول جدید در طراحی کراس اوورها است و می بینیم که خودروسازان اروپایی، کره ای، ژاپنی، آمریکایی، چینی و… از این الگو در طراحی محصولاتشان استفاده می کنند. برای همین مهندسان و طراحان مرکز تحقیقات ایران خودرو هم سبک طراحی ری را را به سمت Shark Nose برده اند. همین اتفاق سبب شده است تا از الگوی جدید چراغ روشنایی روز مستقل و کاسه چراغ های داخل سپر در این خودرو استفاده شود. در سبک Shark Nose طراحی جلو پنجره بزرگ نقش مهمی را دارد و گرافیک کاسه چراغ ها و چراغ روشنایی روز است که هویت ظاهری یک محصول را در نمای جلو تعریف می کند. در ری را هم با همین سبک طرف هستیم و می بینیم که هویت ظاهری این کراس اوور ملی در بخش جلوی آن تعریف شده است.

در نمای جانبی ری را با سبکی ساده و نه چندان پیچیده طرف هستیم که با تریم بدنه دو رنگ سعی شده است تا حسی اسپرت به خودرو داده شود. رینگ های خودرو در نمونه پروتوتایپ طرحی مشابه به رینگ های DS6 است و شاید بهتر بود که از طرحی اختصاصی در نمونه اولیه ری را برای رینگ ها استفاده می شد.

الگوی شیشه های جانبی با خطوط شکسته ای همراه است و سعی شده تا هماهنگی لازم را با نمای جانبی خودرو داشته باشد. وقتی به نمای عقب ری را دقت می کنیم، با سبکی جدید طرف می شویم که قبلاً آن را در کراس اوورهای اروپایی مانند پژو ۲۰۰۸ دیده ایم. قسمت زیر شیشه عقب که روی درِ صندوق عقب ری را نصب است، رنگ متفاوتی از بدنه دارد و از طرفی قاب های جانبی را برای شیشه عقب این کراس اوور ملی می بینیم. پلاک خودرو بر روی درِ صندوق عقب نصب شده است و از زیر بازشوی این قسمت، دیفیوزر و سپر نیز آغاز می شود. همچنین کاسه چراغ های عقب رنگی شفاف دارند و به واسطه سبک طراحی که دارند، ما به یاد پژو ۲۰۰۸ نسل دوم می اندازند. وجود دو خروجی اگزوز به صورت تزیینی، نصب چراغ های مه شکن عقب بر روی سپر، فرو رفتگی یک پارچه درِ صندوق عقب در زیر چراغ ها سبب شده است تا ری را ظاهری اسپرت را در بخش عقب داشته باشد.

در کابین ری را از جدیدترین سبک طراحی کراس اوورهای میان رده استفاده شده است. وجود جلو آمپر یک پارچه با مالتی مدیا، غربیلک فرمان دو اتصالی، دسته دنده الکتریکی، شارژر بی سیم تلفن همراه، تهویه مستقل از مالتی مدیا، دکمه استارت روی کنسول میانی، تریم داخلی دو رنگ و… از جمله ویژگی هایی است که در کابین ری را دیده می شود و باعث شده است تا این کراس اوور ملی سبکی نوین را در بخش کابین داشته باشد.

باید به این نکته اشاره کرد که قضاوت در مورد طراحی ری را زود است و شاید بهتر باشد که تا زمان تولید نمونه نهایی صبر کنیم. بدیهی است که خودروی معرفی شده به عنوان نسخه پروتوتایپ بوده و هرگونه تغییر در ظاهر ری را امکان پذیر است.

در نهایت باید گفت که با وجود نقدهایی مانند نحوه معرفی ری را به رسانه ها و عموم مردم، رنگ انتخاب شده برای نسخه پروتوتایپ، رینگ نصب شده بر روی خودرو، ترکیب رنگ به کار رفته در کاسه چراغ اصلی خودرو، کیفیت ساخت نمونه رانینگ پروتوتایپ و…، گامی رو به جلو در طراحی محصولات ملی در گروه صنعتی ایران خودرو و مرکز تحقیقات این خودروساز آغاز شده و در پروژه ری را، طراحان این خودروساز داخلی به مراتب پویاتر از پروژه تارا ظاهر شده اند.

پایگاه خبری اسب بخار

عکس ها: علیرضا پاداش

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.