ری را برای تست های ایمنی به اسپانیا رفت

ری را
ری را

به تازگی طبق اخبار واصله، گروه صنعتی ایران خودرو، کراس اوور ری‌را را جهت انجام تست های ایمنی به اسپانیا ارسال کرده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»، معمولا هر سال تعدادی از خودروهای داخلی برای اخذ مجوزهای جدید و یا شرکت در تست های ایمنی به مراکز مهندسی اسپانیایی، آلمانی، ایتالیایی، تایوانی، کره ای و… صادر می شوند. صادرات ری را به اسپانیا هم با هدف برگزاری تست های تصادف انجام شده است.

تست تصادف ری را

پس از شاهین و تارا، حال نوبت به ری را رسیده است که وارد مراکز تست تصادفی چون «آیدیادا» شود و بتواند شش اعتبارنامه ECE و ای-مارک را به دست بیاورد. بر طبق آمار وزارت صمت، تاکنون ۴۱ دستگاه خودرو ری را (مجموع تولید ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲) به تولید رسیده و این خودرو تقریبا مراحل تولید آزمایشی را پشت سر گذاشته است و با رسیدن به صد دستگاه، عملا وارد فاز تولید انبوه خواهد شد.

با توجه به اطلاعات به دست آمده، قطعا نمونه EFP با گیربکس شش دنده اتومات این محصول ایران خودرو برای تست های تصادف آماده شده است. لذا می توان گفت که ایران خودرو ری را با چهار کیسه هوا در تست های تصادف و ایمنی حاضر می شود و ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل پایداری و کشش، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین عقب، سنسور پارک جلو، سیستم پایش فشار باد تایرها و کروز کنترل از سایر اقلامی است که در نتیجه نهایی تست های ایمنی این خودرو تاثیر گذار هستند.

مانیتور و کلاستر یکپارچه، صندلی‌های برقی جلو، گرمکن جلو، چراغ گردش، فرمان برقی، نورپردازی کابین، سانروف، درب صندوق برقی به همراه حسگر حرکتی پا و… هم از امکانات رفاهی ری را به شمار می آیند.

با توجه به استفاده مهندسان ایران خودرو از پلتفرم PF1 یا همان IKP1 برای طراحی و ساخت K125 و شباهت بسیاری از قالب های بدنه این خودرو با پژو ۲۰۰۸ جدید، این توقع وجود دارد که در شرایط ایده آل، ری رای ایران خودرو در بحث ایمنی، عملکردی مشابه به پژو ۲۰۰۸، سیتروئن C3-XR و… داشته باشد.

قوای فنی ایران خودرو ری را

برای اولین کراس اوور ایران خودرو، از یک موتور ۱.۷ لیتری توربوشارژ یا همان موتور EFP استفاده شده که می تواند ۱۶۰ اسب بخار توان و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. توان و گشتاور تولیدی موتور هم به یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT تحویل داده می شود که در نهایت به چرخ های جلو می رسد.

گفتنی است کراس اوور ملی ایران خودرو یک نسخه برقی هم دارد که آبی پوشان جاده مخصوص در چند وقت اخیر مانور زیادی هم روی آن داده اند و از نمونه های آن می توان به حضور این خودرو در نمایشگاه تحول صنعت و همچنین حضور در گردهمایی پیکان های ایران خودرو که درواقع در این گردهمایی با عنوان آخرین دستاورد IKCO ظاهر شده بود. این نمونه برقی هم به یک پیشرانه با توان ۱۶۰ اسب بخار و پیک گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر مجهز است و شعاع حرکتی آن با شارژ کامل باتری ها، ۴۲۰ کیلومتر اعلام شده است.

سخن پایانی

نکته ای که در پایان باید به آن اشاره کرد، آن است که تاکنون علیرغم انجام تست های ایمنی برای تارا و برخی دیگر از خودرو های ایران خودرو، نتیجه این تست ها هیچگاه به صورت شفاف و در قالب ویدیو و تصاویر رسمی ، منتشر نشده است. همین امر سبب شده است که بسیاری از مردم به انجام چنین تست هایی بی اعتماد باشند و حتی گاه انجام آن ها را دروغ بدانند. به طور مثال چندی پیش بود که ایکوپرس در خبری اعلام کرد نسخه تولیدی ری را توانسته است استاندارد سخت گیرانه حفاظت از عابر پیاده را پاس کند، اما سند این موفقیت طبق معمول منتشر نشد.

در دنیای امروز خودرو یکی از مهم ترین المان های مهندسی و بازاریابی محصولات، موفقیت در تست های ایمنی خودروست. این یعنی امروز مشتریان به عملکرد خودروها در تست های ایمنی اهمیت زیادی می دهند و اخبار مربوط به آن را دنبال می کنند. برای مثال، امروز در بازار توسعه یافته ای مثل اروپا مجموعه ای مثل یورو انکپ حرف اول را در تست های ایمنی می زند و مشتریان می توانند تمام جزییات متنی و تصویری تست های ایمنی خودروهای اروپایی را در وب‌سایت این مجموعه مشاهده کنند و خودروهای مختلف را از نظر ایمنی با هم مقایسه کنند. این یعنی اگر یک خودروساز در بازار اروپا ادعا می کند محصولش ایمنی خوبی دارد، سند این ادعا هم در دسترس عموم قرار دارد و همه می توانند آن را بررسی کنند.

ایران خودرو هر چند وقت یک‌بار در ایکوپرس اعلام می کند که فلان محصول تولیدی این شرکت استاندارد سختگیرانه کد ECE R127 را پاس کرده است. در بهترین حالت تنها یک تصویر از این تست توسط ایران خودرو منتشر می شود و اعلام می شود که این تست با موفقیت انجام شده است. لازم است بدانید این کد تست یک استاندارد جهانی دارد و تحت شرایطی خاص باید انجام شود.

در دنیای امروز مخاطب لازم است این تست را لمس کند و مستندات آن را ببینید. البته همیشه بهانه ای به اسم تحریم باعث می شود تا ایران خودرو هیچ جزییاتی از تست و مؤسسه انجام آن منتشر نکند.

انتظار می رود ایران خودرو در خصوص محصول شاخصی چون ری را که به هر ترتیب هم در بحث ظاهری و هم امکانات حرف های زیادی برای گفتن دارد و حتی می شود امید صادرات به آن داشت، در خصوص ارائه مدارک و ویدیو های حاصل از تست های ایمنی، این بار متفاوت عمل نماید و رضایت حداکثری مشتریان را برای خود به ارمغان بیاورد.

۳.۹ امتیاز از ۵۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.