ری را ؛ کراس اوور ملی ایران خودرو + تصاویر و مشخصات

ری را ؛ کراس اوور ملی ایران خودرو + تصاویر و مشخصات
ری را ؛ کراس اوور ملی ایران خودرو + تصاویر و مشخصات

پس از رونمایی ری را توسط وزیر صمت، سر انجام امروز خبرنگاران حوزه خودرو توانستند با دعوت ایران خودرو از نزدیک اولین کراس اوور ملی ایران را ببینند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در این مراسم که به میزبانی ایران خودرو و در مرکز تحقیقات این شرکت انجام شد ابتدا مراحل طراحی و مهندسی ری را برای خبرنگاران شرح داده شد و بعد خبرنگاران توانستند نگاهی کوتاه به اولین کراس اوور ملی ایران داشته باشند. قبل از هر چیز نباید فراموش کنیم که نمونه ای که امروز توسط ایران خودرو معرفی شد طرحی اولیه و یا به عبارتی کانسپت محصول است و تا زمان تولید، تغییرات حداقل ۲۰ درصدی را در طراحی خواهد داشت.

طراحی بدنه ری را

ابتدا قرار بود که پروژه K125 با طراحی دیگری معرفی شود، اما با تغییر در روند طراحی های خودرو در جهان، ایران خودرو هم تصمیم به تغییر این خودرو گرفت. البته به اعتقاد بسیاری از کارشناسان طرح قبلی پخته تر به نظر می رسید، اما با توجه به اینکه عرضه ری را قرار است سال آینده انجام شود، ایران خودرو تصمیم گرفته تا طراحی المان های مدرن تری را در بدنه داشته باشد. در قسمت جلو طرح متداول این روزهای صنعت خودرو را می بینیم که در آن چراغ های روشنایی روز در قسمت بالا قرار گرفته و چراغ های اصلی در گوشه سپر قرار می گیرد. این همان طرحی است که در خودروهایی نظیر هیوندای کنا و هیوندای سانتافه دیده بودیم و چینی ها هم مدتی است که این نوع طراحی را بکار می برند. برای مثال الگوهای مشابهی را در خودروهای چینی بازار ایران نظیر KMC K7 و لاماری ایما هم دیده بودیم.
رنگ جلوپنجره، آینه های جانبی و سقف مشکی در نظر گرفته شده تا تضاد رنگی مناسبی را در طراحی کلی بدنه داشته باشیم. در نمای جانبی که شاید پخته ترین قسمت بدنه باشد خطوط ملایمی را با برجستگی در گلگیر ها می بینیم که باعث می شود خودرو پهن تر و عضلانی تر بنظر برسد. رینگ های بکار رفته هم طرحی جدید دارند ک البته بهتر بود با این سبک طراحی از رینگ هایی از نوع تراش خورده و دو رنگ استفاده می شد که در این بخش کج سلیقگی طراحی در ایران خودرو را می بینیم و رینگ ها هماهنگی خوبی را با طراحی کلی بدنه ندارند. در عقب خودرو طراحی بسیار مشابه به پژو ۲۰۰۸ جدید را می بینیم. چراغ ها در پنلی مشکی قرار گرفته اند و درب صندوق هم بصورت دو رنگ طراحی شده است. این نوع طراحی بدنه اگرچه جذابیت های خاص خودش را دارد اما می توان چالش هایی را هم در مونتاژ داخلی ما داشته باشد و باید دید در نهایت محصول نهایی هم همین ویژگی ها را خواهد داشت با نه.

طراحی کابین و امکانات ری را

در برنامه ای که امروز در مرکز تحقیقات ایران خودرو و مختص به خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو برگزار شد، ابتدا مراحل طراحی و مهندسی ری را به صورت کامل بررسی شد. در اسلایدهای مراحل طراحی این خودرو تصاویری وجود داشت که طراحی فعلی کابین در آن ها دیده می شد. بر اساس این تصاویر، طراحی کابین با تریم داخلی دو رنگ مشکی-قهوه ای انجام شده و البته احتمالا تا رسیدن به تولید نهایی تغییراتی را خواهد داشت. نکات مهم در طراحی کابین وجود یک پنل یکپارچه در قسمت جلو است که سیستم مولتی مدیا و جلوآمپر دیجیتال در آن قرار گرفته است. مسئله مهم این است که این نوع طراحی مدرن برای اولین بار است که در یک محصول ایرانی بکار می رود. علاوه بر این طراحی داشبورد هم مدرن بنظر می رسدو تنظیمات مربوط به سیستم تهویه در قسمت پایین و وسط قرار گرفته است. نکته جالب دسته دنده الکتریکی بکار رفته در آن است که این المان هم در هیچ خودروی ملی ای دیده نشده و طراحی آن دقیقا مشابه طرحی است که در محصولات روز پژو دیده می شود. به علاوه در جلوی این دسته دنده پد شارژ بیسیم را می بینیم که این آپشن هم برای اولین بار است که در یک خودروی ملی به کار می رود.

ویژگی های ایران خودرو ری را

ری را بر اساس پلتفرم IKP1 طراحی شده است. این پلتفرم که نسخه بومی پلتفرم PF1 گروه PSA است، در حال حاضر برای تارا استفاده شده و قرار است تا این کراس اوور دومین محصول ایران خودرو بر اساس این پلتفرم باشد. ابعاد و اندازه اولین کراس اوور ملی ایران خودرو، در دسته کراس اوورهای B پلاس بازار جهانی قرار می گیرد و می تواند ری را را در ابعاد و اندازه به پژو ۲۰۰۸، سیتروئن C3-XR، نیسان جوک و… نزدیک دانست.

امکانات ری را

چندی پیش طی مراسمی نسخه مفهومی K125 یا همان ری را با حضور خبرنگاران تخصصی صنعت خودرو در مرکز تحقیقات ایران خودرو به صورت خصوصی رونمایی شد. در آن مراسم معرفی این محصول اعلام شد که نسخه فول آپشن این خودرو به امکاناتی مانند سقف پانورامای برقی، سنسور نور، سنسور باران، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، فرمان کمکی برقی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دسته دنده الکتریکی، شارژر بی سیم تلفن همراه، جلو آمپر (کلاستر) دیجیتال، استارت دکمه ای، نمایشگر لمسی، رادار نقطه کور، رادار خطی، سنسور فشار باد و دمای تایرها، فناوری LED چراغ ها و… مجهز خواهد بود.

مشخصات فنی ایران خودرو ری را

آن طور که گفته می شود، ری را با دو پیشرانه به بازار می آید. یکی از پیشرانه که برای نسخه پایه این کراس اوور ملی انتخاب شده است، از نوع TU5 پلاس بوده و ۱۱۳ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر تولید می کند. این پیشرانه ۱.۶ لیتری توان خود را به جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک AT انتقال می دهد و به چرخ های جلو می رساند. به احتمال بسیار زیاد، ری را در نسخه دنده دستی هم به بازار معرفی می شود.

نمونه فول آپشن ایران خودرو ریرا به پیشرانه TC7 پلاس مجهز است که با حجم ۱۶۴۵ سی سی و فناوری توربو شارژ، ۱۶۸ اسب بخار را با گشتاور ۲۴۵ نیوتن متر تولید می کند. توان این پیشرانه هم از طریق جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلوی این خودروی جدید می رسد.

قیمت ری را

طبق اعلام قبلی مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، کراس اوور ملی ریرا قیمتی در حدود ۶۰۰ میلیون تومان است.

گالری تصاویر ری را

نسخه برقی ری را

ری را قرار است تا در آینده با نسخه برقی هم به بازار معرفی شود و در گام های بعدی خانواده پیشرانه سه سیلندر ایران خودرو بر روی آن نصب گردد.

ویدیو ری را

تصاویر: محمد مهدی تفضلی، علیرضا پاداش، رضا صفرآبادی فراهانی | اسب بخار

پایگاه خبری اسب بخار

ایران خودرو ری را بر اساس چه پلتفرمی طراحی شده است؟

ری را که همان نام تجاری پروژه K125 است، بر اساس پلتفرم IKP1 طراحی شده است. این پلتفرم که نمونه ایرانیزه پلتفرم PF1 گروه PSA به حساب می آید، در پروژه تارا هم دیده می شود.

مشخصات فنی ایران خودرو ری را چیست؟

کراس اوور ملی ایران خودرو قرار است که با پیشرانه های TU5 پلاس و TC7 پلاس به بازار بیاید. این پیشرانه ها به ترتیب ۱۱۳ و ۱۶۸ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۴۴ و ۲۴۵ نیوتن متر تولید می کند. جعبه دنده این کراس اوور ملی از نوع شش سرعته اتوماتیک AT است و احتمال دارد که نمونه های دنده ای آن هم به بازار معرفی شود.

امکانات نسخه فول آپشن ریرا چیست؟

نسخه فول آپشن به امکاناتی مانند سقف پانورامای برقی، سنسور نور، سنسور باران، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، فرمان کمکی برقی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دسته دنده الکتریکی، شارژر بی سیم تلفن همراه، جلو آمپر (کلاستر) دیجیتال، استارت دکمه ای، نمایشگر لمسی، رادار نقطه کور، رادار خطی، سنسور فشار باد و دمای تایرها، فناوری LED چراغ ها و… مجهز خواهد بود.

۵ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.