سردرگمی واردکنندگان خودرو در ایستگاه سازمان استاندارد

سردرگمی واردکنندگان خودرو
سردرگمی واردکنندگان خودرو

فروش خودروهای وارداتی در سامانه ای که به این منظور ایجاد شده است، اما شنیده ها از سردرگمی واردکنندگان خودرو در ایستگاه سازمان استاندارد حکایت می کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، پس از کشمکش های فراوان، سرانجام قفل فروش (البته پیش فروش) خودروهای وارداتی با ثبت نام در سامانه ای که به این منظور ایجاد شده است، شکسته شد. اما آن گونه که از شواهد برمی آید بسیاری از واردکنندگان در گیر و دار اخذ مجوزهای لازم برای گرفتن تأییدیه های استاندارد مانده اند. این در حالی است که گویا بسیاری از مشکلات که هم اکنون در راه اخذ این تأییدیه ها ایجاد شده است، بیش تر به دلیل مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری سازمان استاندارد و شرکت های معتمد است.

آن گونه که منابع آگاه می گویند، یکی از اصلی ترین مشکلاتی که در این راه وجود دارد، این است که سازمان استاندارد فاقد برخی تجهیزات و دستگاه های لازم است. به همین منظور، برخی آزمایش ها را برون سپاری می کند. این آزمایش ها نیازمند یک سری تجهیزات و امکاناتی است که عمدتاً اروپایی هستند. به همین دلیل، پیرو تحریم ها طی سال های اخیر به روزرسانی و به اصطلاح کالیبراسیون نشده اند. در واقع، شرکت های اروپایی سازنده این نوع تجهیزات به دلیل تحریم ها از ارائه خدمات خودداری می کنند.

بنابراین تجهیزاتی که اقدام به تست های مختلف می کنند، کالیبراسیون نشده است. در نتیجه، جواب هایی که بیرون می آید قابل اعتماد نیست، به نحوی که، یک تست واحد که در سه آزمایشگاه جدا صورت گرفته، با سه جواب همراه شده است. نکته جالب این است که این سه جواب نزدیک به هم نبوده است، یعنی در یک تست، آن محصول نمره قبولی گرفته است، اما در دو تست مشابه که توسط دو شرکت دیگر انجام شده نتیجه چیز دیگری بوده است؛ در یکی، لب مرز و در دیگری، مردود شده است. این مسئاله از یک سو نشان می دهد تا چه اندازه این نتیجه ها در گرفتن مجوزهای لازم تأثیر منفی گذاشته است و از سوی دیگر، نشان می دهد این شرکت ها پیش از قبول مسئولیت باید مقدمات به‌روزرسانی تجهیزات خود را فراهم کنند. در این پرسش مطرح می شود که سازمان استاندارد آیا نسبت به این مسئله آگاهی دارد؟

این موضوع از زاویه دیگر در خصوص تست آلایندگی خودروها نیز صادق است. در وهله اول، این پرسش مطرح می شود که خودروهای روز دنیا که توانسته اند مجوزهای سختگیرانه اروپا را پاس کند، چگونه ممکن است از پس آزمون هایی که در داخل کشور از آن ها گرفته می شود برنیایند؟ وقتی حتی مستندات معتبر یورو ۵ یا یورو ۶ بودن ارائه می شود باز هم مورد قبول واقع نمی شود و باید در کشور تست شود. این در حالی است که در حال حاضر به سختی بنزین یورو ۴ در ایران یافت می شود.

بنابراین چگونه و با کدام بنزین تست می شود. در واقع، با سوخت های موجود تمام خودروها آلاینده به شمار می آیند، اما پرسش این است که خودروهایی که در حال تردد هستند چگونه توانسته اند مجوز بگیرند؟ چگونه است که بسیاری از خودروهای چینی موفق به پاس کردن تست های آلایندگی شده اند، اما خودورهای اروپایی که قرار است وارد کشور شوند، هنوز نتوانسته اند این تست ها را پاس کنند؟ این در حالی است که هر دو با یک سوخت مورد آزمایش قرار گرفته اند.

از سوی دیگر، به نظر می رسد برخی موارد که در قالب استانداردهای ۸۵گانه باید پاس شوند، بیش تر آپشن محسوب می شود، مانند سیستم GSI، که در صفحه کلاستر خودرو قرار دارد، از نظر بسیاری از واردکنندگان استاندارد نیست بلکه آپشن یک است. اما مواردی مانند GSI، که جزئی از استانداردهای اجباری ۸۵گانه به شمار می رود، در کنار مواردی که به عنوان مثال به آن اشاره شد، باعث شده است واردکنندگان خودرو در ایستگاه سازمان استاندارد برای اخذ مجوزهای لازم با مشکلات عدیده ای همرا شوند.

در این شرایط مشخص نیست وزارت صمت براساس چه معیار و مبنایی اعلام می کند که تحویل خودروهای وارداتی ظرف سه ماه امکان پذیر خواهد بود. به بیان ساده، نگاه جزیره ای و مأمور و معذور بودن باعث شده است که فرآیند واردات بیش از پیش برای واردکنندگان خودرو در شرایط نابه‌سامان بازار طولانی و فرسایشی شود. ضمن این که، سازمان استاندارد تنها مشکل این بخش نیست و آن ها برای وارد باید با مشکلات دیگری نیز دست و پنجه نرم کنند، اما مجموع این عوامل نتیجه ای جز اتلاف منابع و افزایش التهاب در بازار نخواهد داشت.

۵ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.