خودروسازی نیازمند تغییر تفکر است نه تغییر وزیر

استیضاح وزیر صمت
استیضاح وزیر صمت

برخی نمایندگان مجلس در پی جمع آوری امضا برای استیضاح وزیر صمت هستند. این در حالی است که نه تنها وزیر صمت، بلکه کل حکمرانی اقتصادی در وضعیت امروز کشور دخیل هستند. در واقع، خودروسازی نیازمند تغییر تفکر است نه تغییر وزیر.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، گفته می شود که فعلاً شانزده نماینده مجلس شورای اسلامی درخواست استیضاح وزیر صمت را امضا کرده اند. سید رضا فاطمی امین تا به امروز در جایگاه وزیر صمت یک بار استیضاح را در کارنامه خود تجربه کرده است. جلال رشیدی کوچی در صفحه اینستاگرام خود در قالب یک خبر غیر رسمی اعلام کرده است که دیروز (۱۴ اسفند ۱۴۰۱) شانزده نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست استیضاح وزیر صمت را امضا کرده اند. این نماینده مجلس پیش تر اعلام کرده بود که به دلیل مشکلات موجود در بازار و صنعت خودرو درخواست استیضاح وزیر صمت را امضا نموده است. رشیدی کوچی با اعلام جزییات جدید از استیضاح فاطمی امین از سایر نمایندگان همراه خواسته است که به جمع امضاکنندگان اضافه شوند. اکنون باید منتظر بود و دید که آیا برای دومین بار سید رضا فاطمی امین به عنوان وزیر صمت دولت سیزدهم به صورت رسمی استیضاح می شود یا نه.

البته فاطمی امین یک بار از مسیر نه تنها به سلامتی عبور کرده است، بلکه آرای پس از استیضاح وی از رأی روز اعتمادش بیش تر هم بوده است. با این اوضاع و احوال نابه‌سامان صنعت خودروسازی بار دیگر برخی نمایندگان را به صرافت استیضاح مجدد وی انداخته است. هر چند برای برکناری وزیر صمت دلایل متعددی وجود دارد. دخالت آشکار در فعالیت های بخش خصوصی، روش نامعقول و عجیب و غریب فروش خودروهای وارداتی، تلاش برای عرضه ۴۰۰ هزار خودروی تولید داخل، عدم کنترل بازار و استفاده ابزاری از خودروسازان بخش خصوصی بخشی از انتقادهایی است که می توان به فاطمی امین وارد کرد، اما آیا واقعاً تغییر وزیر صمت می تواند راه گشا باشد؟ یعنی با رفتن فاطمی امین قیمت ها پایین می آید، دست اندازهای تولید صاف می شود، قوانین مختل کننده نظام توزیع ملغی می شود؟

واقعیت این است که در شرایط فعلی، نه تنها وزیر صمت جوان دولت رئیسی، بلکه پیرهای سال خورده و باتجربه و استخوان خردکرده صنعت نیز نمی توانند کاری از پیش ببرند، چراکه وضعیت امروز محصول این دولت یا آن دولت نیست، بلکه محصول غلبه تفکر دولتی و عدم درک و فهم صحیح از اقتصاد و بخش خصوصی است، یعنی هنوز اراده یا توان واگذاری اختیارات به بخش خصوصی به وجود نیامده است. هر کسی هم که مسئول این کار بوده از بدنه حاکمیت بوده است و پیرو اصول و عقایدی هستند و همچنان اعتقاد دارند که آن ها صلاح صنعت و صنعت گران و مردم و اقتصاد را بهتر از خودشان می فهمند. در واقع، این درحالی است که بخشی از مشکلات امروز این صنعت به دخالت ها و موانعی مربوط می شود که همین بخش از افراد به وجود آورده اند.

آیا قانون جوانی و فرسوده و ادامه روند قرعه کشی از این دست تصمیم ها به شمار نمی آید؟ آیا عدم درک از نقش بورس کالا نشانه ای از نشناحتن جریان این صنعت نیست؟ آیا وقتی دلیل گران شدن قیمت خودروها در بازار را به بورس ارتباط می دهند، دلیل فرار و یا عدم فهم از واقعیت نیست؟ آیا نمی دانند که بازار خودرو همانند سایر بازارهای موازی که نقش سرمایه ای دارند، پیرو دخالت ها حکمرانی اقتصادی به وضعیت امروز افتاده است؟ آیا گرانی خودروها در گرانی ارز و کاهش قدرت پول ملی ریشه ندارد؟ آیا نمی دانند که غیر از دلال ها، بخش زیادی از تقاضاها برای حفظ ارزش دارایی ها به این بازار پناه آورده اند؟

در این شرایط مشخص نیست چرا فکر می کنند با تغییر وزیر صمت می توانند بازار را کنترل و صنعت را عاقبت به خیر کنند، اما نه تنها وزیر صمت بلکه صدها وزیر دیگر هم که بیایند در شرایط فعلی وضعیت همین خواهد بود. به بیان دیگر، بهترین کار این است که به طور کامل تمام تفکرات اقتصادی خود را فراموش کنند و از نو با مرور تجربه کشورهای موفق از از نو درس اقتصاد بیاموزند.

۴.۸ امتیاز از ۲۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.