تناقض در واگذاری سهام دولتی خودروسازان

سهام دولتی خودروسازان
سهام دولتی خودروسازان

وزیر صمت از تلاش برای افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو خبر می دهد. معاون اجرایی رئیس جمهور نیز می گوید خودروسازان منتظر واگذاری سهام خود باشند. این نوع اظهارنظر باعث افزایش تناقض در واگذاری سهام دولتی خودروسازان می شود. آیا در صورت خصوصی سازی، باز هم دولت برای تولید برنامه ریزی خواهد کرد؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، وزیر صمت در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره برنامه های وزارت صمت در خصوص صنعت خودرو گفت: «ما برنامه گسترده داریم و امسال تلاش خواهیم کرد ظرفیت تولید را افزایش دهیم. ما به ظرفیت تولید ۵ هزار خودرو در روز رسیده ایم و تلاش داریم این رقم را حدود ۲۰ درصد افزایش دهیم، که جهش بسیار بزرگی است.»

مدیران 777 مدیران 777

وی افزود: «در بحث واردات خودرو باید گفت این موضوع را در دستور کار داریم تا به این وسیله تعادل بهتری در تأمین تقاضای بازار و بحث ناترازی به وجود بیاوریم و اخبار خیلی خوبی در این زمینه داریم. تاکسی‌های برقی را وارد کرده ایم و مردم می‌توانند ثبت نام کنند و بخرند.»

معاون علمی، فناوری رئیس‌جمهور نیز دیروز، شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، در نشستی خبری با بیان این که خصوصی‌سازی در صنعت خودرو می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد، معتقد است این اقدام می‌تواند باعث افزایش رقابت، کاهش هزینه‌ها، بهبود کیفیت و نوآوری در خودروسازی شود. به علاوه، ممکن است منجر به ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی در صنعت محلی بشود.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی افزود: «اگر صنعت خودرو یک صنعت خصوصیِ محدود باشد، هم خودروی باکیفیت تولید می‌شود، هم از فناوریِ داخلی استفاده می‌شود و هم قیمت محصولاتش مناسب خواهد بود.»

اگر این دو خبر و اظهارنظر به صورت مجزا بررسی و تحلیل شوند، هر کدام به تنهایی می توانند حاوی خبرهای خوب و مثبتی برای آینده صنعت خودروسازی کشور باشند.

با تکیه بر گفته وزیر صمت، از یک سو، بازار خودرو می تواند از نظر روانی منتظر عرضه های بیش تر از سوی تولید داخل باشد، و از سوی دیگر، باید منتظر توزیع بیش تر رانت و اتلاف منابع بود، چراکه هنوز بحث قیمت گذاری و چگونگی مبنای محاسبه آن در صورت خصوصی شدن مشخص نشده است.

در همین شرایط، معاون علمی رئیس جمهور از مزایای خروج دولت از این صنعت صبحت می کند. صحبت هایی که تازگی ندارد، اما با توجه به تأکیدات واگذاری سهام خودروسازان، به نظر می رسد این بار واقعاً قرار است دولت از این صنعت خارج شود.

با توجه به حساسیت های اقتصادی و سیاسی خودروسازی، به احتمال زیاد این خروج ظاهری خواهد بود و پشت پرده مدیریت در اختیار تفکری خواهد بود که تا امروز بر این صنعت تسلط داشته است، اما نکته ای که می تواند واقعاً آینده این صنعت را با خطر جدی مواجه کند، گذشته از نحوه واگذاری، مدیریت، قیمت گذاری، خریدار سهام دولتی این دو خودروساز است؛ این موضوعی است که نباید در هیاهو و هیجان خصوصی سازی بی تفاوت از کنار آن عبور کرد.

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.