آقای وزیر، شما مشتریان اروپایی خودروی ایرانی را نشان بده!

مشتریان اروپایی خودروی ایرانی
مشتریان اروپایی خودروی ایرانی

علی آبادی به تازگی مدعی شده است که برخی کشورهای آفریقایی، همسایه و برخی از کشورهای اروپایی طالب خرید خودروی ایرانی هستند؛ لطفاً آقای وزیر! شما مشتریان اروپایی خودروی ایرانی را نشان بده! تا مردم دست از انتقاد به خودروسازان داخلی بردارند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در حالی که صنعت خودروسازی کشور در سال های اخیر گرفتار تحریم های داخلی و خارجی شده، همچنان حجم شعارها و ادعاها بیش از اقدامات عملی و برنامه های کاربردی و قابل اجراست. با این حال، هر کسی که در رأس هدایت وزارت صمت قرار می گیرد، دچار نوعی بیماری می شود و به جای این که براساس واقعیت ها حرکت کند، فقط حرف می زند. البته از نظر آنان همیشه این صنعت در مسیر رشد قرار دارد، اما تا امروز بازار خودرو این رشد را حس و لمس نکرده است؛ ساده تر این که هیچ کدام از این تغییرات اثرگذار نبوده اند.

مدیران 777 مدیران 777

با این حال، گویا وزیر صمت نظر دیگری دارد و به تازگی برگ دیگری از این صنعت را رو کرده است، برگی که باعث افزایش تعجب می شود.

در همین رابطه، علی آبادی تأکید کرد: «امروز خودرو تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است، بنابراین باید در این حوزه جهش تولید رخ دهد تا خودرو ماهیت سرمایه‌ای خود را از دست دهد و اگر کسی خودرویی خرید در پارکینگ گذاشت بداند که این خودرو دیگر حالت سرمایه برای او ندارد.» وی افزود: «هم کشورهای آفریقایی و همسایه و هم برخی از کشورهای اروپایی طالب خرید خودروی ایرانی هستند.»

وزیر صمت گفت: «سال گذشته بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو تولید شد و امسال این عدد بیش‌تر خواهد شد.»

علی آبادی وزیر صمت درباره صادرات خودرو به آفریقا گفت: «در خودرو هر چه‌قدر هم خودمان به خود انتقاد وارد کنیم اما نام‌دار هستیم، زیرا تولیدکننده ایم. پارسال بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو تولید شد و امسال این عدد بیش‌تر خواهد شد.»

علی آبادی تصریح کرد: «واردات و صادرات مکمل هم هستند و حتا اگر به اندازه دنیا هم تولید کنیم باید واردات انجام شود. ما در حوزه خودرو نیاز به تنوع داریم، منتها برای حمایت از ساخت داخل مقرراتی می‌گذاریم. در حوزه خودرو در آستانه رقابت با دنیا باید قرار گیریم نه در رقابت با خودمان. اگر خودمان را به این رقابت‌ها نرسانیم شکست می‌خوریم و همین چیزهایی را که هم داریم از دست می‌دهیم.»

وی تأکید کرد: «هر کالایی که نتواند صادر شود، یعنی برنامه در آن حوزه جامع نیست.»

علی آبادی در حالی کشورهای آفریقایی را مشتری محصولات ایرانی می داند که طبق آخرین اخبار و گزارش ها، فعلاً کنیا مشتری نیسان به شمار می آید.

وزیر صمت همچنین از مشتریان اروپایی حرف زده است، اما کدام کشورهای اروپایی مدنظر وی هستند؟ منظور روسیه است؟ آیا اگر چنین ادعایی صحت داشت، تا امروز اخبار مرتبط تولید انبوه نمی شدند؟ آیا ممکن است وزارت صمت خبر به این مهمی را اصلاً بیان نکند؟ آیا آن ها تا این حد فروتنی و شکسته نفسی دارند؟

اگر کشورهایی مانند روسیه و بلاروس مشتری محصولات ایرانی باشند، برای یک صنعت پرهزینه با بیش از ۵۰ سال عمر موفقیت محسوب می شود؟ یا وزیر می تواند بگوید که بعد از دو سال چند دستگاه خودرو به روسیه صادر شده است؟ آیا اصلاً خودرویی برای صادرات داریم؟

۴.۴ امتیاز از ۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.