پژو ۲۰۶ RC کوپه، یکی از خاص ترین کوپه های ایران

پژو 206 RC کوپه

خاص بودن و خاص ماندن همواره هزینه در بر داشته است. خودروی شخصی افراد قطعاً یکی از تأثیرگذارترین آیتم ها در خاص به نظر رسیدن آن ها محسوب می شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

گاه این خاص بودن می تواند به سوار شدن بر یکی از ۵۰ دستگاه مازراتی فندی جهان، که در تهران تردد می کند، ختم شود، گاه می تواند در قالب نسخه ای متفاوت از پژو ۲۰۶ به صحنه بیاید. پژو ۲۰۶ مورد بحث ما شاید قدرتمندترین ۲۰۶ ایران نباشد، اما قطعاً یکی از منحصر به فردترین مدل های موجود از این خودرو در کشورمان است. این یکی با تمام ۲۰۶هایی که دیده اید تفاوت دارد. نه تیپ ۲ است و نه تیپ ۵، نه افت کیفیت را به خود دیده و نه اینکه ترمزهای عقبش کاسه ای شده باشند! از آن تیپ ۵هایی هم نیست که بخواهد با سپر RC، ماکت چراغ شوی، چراغ عقب کروز و راک روف، خودش را اصیل جلوه دهد! این یک ۲۰۶ تمام فرانسوی است. از معدود ۲۰۶ کوپه های ایران. خودرویی که خلاف تصور عموم افراد، در داخل خاک ایران، دودر نشده و به صورت فابریکی با همین شکل و شمایل به کشورمان آمده است. امسال در یک بعدازظهر سرد پاییزی، فرصتی دست داد تا ضمن ملاقاتی کوتاه با این بچه شیر اروپایی، گپ و گفتی هم با مالک جوانش داشته باشیم و از تجربه های او در نگهداری چندساله اش از ۲۰۶ کوپه بهره مند شویم. لازم به ذکر است که خودرو مورد بررسی ما یک پژو ۲۰۶ کوپه معمولی است که توسط مالک به کیت بدنه RC مجهز شده است، اما اثری از نصب موتور RC بر روی آن دیده نمی شود. خودرو مورد نظر مدل سال ۲۰۰۴ است و مجوز تردد با پلاک ملی را دارد.

پژو 206 RC کوپه

تاریخچه ۲۰۶ RC کوپه

بد نیست پیش از بررسی میدانی این خودرو نگاهی داشته باشیم به تاریخچه و نحوه پیدایش ۲۰۶ RC. در سال ۱۹۹۹ و دو سال بعد از رونمایی جهانی ۲۰۶، شاخه اسپرت کمپانی پژو، تحت عنوان «پژو اسپرت»، از ۲۰۶ WRC پرده برداری کرد. خودرویی که برای شرکت در مسابقات رالی ساخته شده بود. ۲۰۶ WRC در سال ۲۰۰۲ توانست به مقام «اتومبیل رالی برتر سال» دست یابد و رقبای مهمی همچون فورد فوکوس RS WRC و سیتروئن Xsara WRC را پشت سر بگذارد. اما در سال ۲۰۰۳ به مناسبت موفقیت پژو در رقابت های رالی و به انگیزه تکرار خاطره خوش پژو ۲۰۵ GTI، پژو ۲۰۶ RC معرفی شد. ۲۰۶ RC در واقع جایگزینی برای ۲۰۶ WRC بود و به سرعت تبدیل به یکی از داغ ترین هاچ بک های اروپا شد. پیشرانه ۲۰۶ RC، معروف به موتور RC، یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲٫۰ لیتری بود که ۱۷۵ اسب بخار قدرت داشت و این خودرو را قادر می ساخت در مدت زمان ۷٫۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. تولید RC در سال ۲۰۰۶ متوقف شد، اما عشق طرف داران پژو و ۲۰۶بازها به این مدل پایان نیافت و همچنان جوانان بسیاری از سرتاسر جهان برای این خودرو، به عنوان قوی ترین تیپ ۲۰۶ در دنیا، احترام زیادی قائل اند و روز به روز تلاش می کنند تا ۲۰۶های معمولی خود را به ۲۰۶ RC شبیه تر کنند.

پژو 206 RC کوپه

بررسی ظاهری

اما به سراغ ۲۰۶ کوپه خودمان باز می گردیم. خودرویی که در اولین لحظه ملاقات مان با آن، رنگ نقره ای جذابش چشم هایمان را نوازش داد. اگر از نمای جلو یا عقب به این خودرو نگاه کنید احتمالاً متوجه متفاوت بودن آن نخواهید شد، اما کافی‌ست نگاه خود را به سمت نمای کناری بچرخانید تا همه چیز دست تان بیاید! اثری از درهای عقب دیده نمی شود و در عوض درهای جلو، به سبک کوپه های اسپرت، طول زیادی دارند. جای پنجره های عقب را لچکی های زیبایی پر کرده اند که تا نیمه باز می شوند. تردد با این خودرو در شهر می تواند به اندازه سوار بودن بر یک پورشه ۹۱۱ سرها را به سمت شما بچرخاند! بخش جالب ماجرا هم واکنش های زیاد جوانان و سایر ۲۰۶سواران به شماست. تصور کنید سوار بر خودرویی هستید که به طور کلی در جامعه شناخته شده است، اما به محض این که مردم از تفاوتش با آنچه تاکنون دیده بودند آگاه می شوند، با حس کنجکاوی و هیجان زدگی بیشتری به شما نگاه می کنند.

پژو 206 RC کوپه

اما همان طور که در ابتدای نوشتار اشاره شد، این ۲۰۶ کوپه یک ۲۰۶ کوپه RC نیست و تنها از قطعات ظاهری مشابه با RC بهره می برد. عمده این قطعات هم توسط مالک کنونی بر روی خودرو سوار شده اند و به گفته ایشان همگی اصل هستند و هیچ قطعه تقلبی در این اتومبیل نمی توان پیدا کرد. از نمای جلو که شروع کنیم سپر بزرگ RC را می بینیم که در مقایسه با سپر ۲۰۶های معمولی حجم بیشتری دارد و از شبکه ورودی هوای بزرگ تری در آن استفاده شده است. چراغ های جلو و کاپوت تغییر خاصی نکرده اند، اما تمام زه ها و قطعات فایبرگلاس ۲۰۶ استاندارد به صورت همرنگ با بدنه درآمده اند. در نمای کناری اولین قطعه جدید، گلگیر جلو RC است که افراد مبتدی قادر به تشخیص تفاوت آن با نمونه استاندارد نیستند. رینگ ها از نوع ۱۷٫۰ اینچی چلنجر هستند و خلاف بسیاری از مدل های موجود در بازار کاملاً اورجینال به حساب می آیند. آینه ها شکلی شبیه به همان آینه های فابریک ۲۰۶ دارند، اما مجهز به موتور تاشوندگی برقی هستند و در فرهنگ اصطلاحات ۲۰۶بازها آن ها را، به نام برند سازنده این آینه، «مگنت مارلی» می نامند.

پژو 206 RC کوپه

از دیگر تغییرات جزئی انجام شده در نمای کناری این ۲۰۶ کوپه می توانیم به راهنمای گلگیر نارنجی و درِ باک نقره ای اشاره کنیم که هر دو متعلق به ۲۰۶ RC هستند. اما در نمای عقب از میزان تغییرات کاسته می شود. چراغ های عقب فابریکِ ۲۰۶ RC هستند. شرکت «ایران خودرو» هم چند سالی است که بر روی تمام ۲۰۶های تولیدی خود از این طرح چراغ عقب استفاده می کند و عده ای هم آن ها را تحت عنوان «چراغ صادراتی» می شناسند! نصب یک بال اسپرت کوچک و آنتن سقفی کوتاه هم به زیبایی های این خودرو در نمای عقب افزوده است. زه بالای محل نصب پلاک عقب متفاوت با دیگر ۲۰۶های موجود در خیابان است و لوگوی شیر پژو هم در ابعادی کوچک درون این زه گنجانده شده است. البته ۲۰۶های فرانسوی که در سال های ابتدای دهه هشتاد به ایران می آمدند هم به همین شکل بودند. شاید یکی از جدی ترین تغییراتی که مالک این خودرو شخصاً در ظاهر آن اعمال کرده است سقف شیشه ای پانورامیک فابریک پژو باشد که توسط ایشان از کشور امارات متحد عربی خریداری شده و بر روی خودرو قرار گرفته است.

پژو 206 RC کوپه

برای بررسی تغییرات داخلی وارد کابین خودرو می شویم. سنگینی و بلندی زیاد درِ خودرو، در لحظه نخست، توجه ما را جلب کرد. اولین تفاوتی که با نشستن درون کابین احساس می شود، صندلی های ریس فابریک RC هستند که توسط مالک نصب شده اند. این صندلی ها در بر گیرندگی بهتری نسبت به صندلی های ۲۰۶های معمولی دارند. در ردیف عقب دو صندلی توسط یک بالشتک جداکننده از یکدیگر فاصله گرفته اند. پژو ۲۰۶ به تنگ بودن فضای عقب کابین شهرت دارد، اما این ۲۰۶ کوپه قطعاً تنگ ترین ۲۰۶ دنیاست! تودوزی رودری ها و درِ جعبه داشبورد از جنس مخمل است. سردنده و صفحه کیلومتر RC، رو پدالی های اسپرت، کمربندهای قرمز، آینه وسط الکتروکرومیک و قطعات تزیینی به رنگ مشکی پیانویی از دیگر تغییرات ایجادشده در کابین هستند. حتا آفتابگیرها هم با نمونه جدیدتری تعویض شده اند. از نکات جالب در کابین این ۲۰۶ کوپه شمارش سرعت در صفحه کیلومتر بر حسب مایل بر ساعت است! در واقع این جا مانند اکثر خودروها نیست که سرعت بر حسب کیلومتر بر ساعت سنجیده شود!

پژو 206 RC کوپه

بررسی فنی

این یک دستگاه پژو ۲۰۶ کوپه با ظاهری شبیه به ۲۰۶ RC است، اما همان پیشرانه آشنای TU5 را در زیر کاپوت دارد. در واقع، خلاف تصور بسیاری از افراد، یک ۲۰۶ کوپه لزوماً نباید RC باشد! چرا که از همان نمونه استاندارد ۲۰۶، افزون بر نمونه های پنج‌در که ما در ایران داریم، مدل های سه‌در هم ساخته شده اند. اما آیا پیشرانه موجود در این خودرو واقعاً هیچ تغییری نسبت به TU5های استاندارد نکرده است؟ پاسخ این پرسش را منفی می دهیم. پیشرانه TU5 در نسخه های مختلفی توسط گروه «پژو – سیتروئن» (PSA) به تولید رسیده است. تفاوت این نسخه ها با یکدیگر در قدرت تولیدی آن هاست. PSA نسخه های مختلف TU5 را به وسیله کدهایی از هم متمایز می کند. موتور نصب شده بر روی ۲۰۶ کوپه ما از نوع TU5 NFU است. این نوع موتور TU5، پیستون های متفاوتی با TU5های استاندارد دارد. پیستون های استفاده شده در این موتور اصطلاحاً «کله قندی» هستند. این پیستون ها ضریب تراکم بالاتری را فراهم می آورند و در نتیجه، موتورهای مجهز به پیستون کله قندی بازدهی بیشتری دارند.

پژو 206 RC کوپه

اما شاید بپرسید مالک خودرو چه تغییرات فنی‌ای را در آن به وجود آورده است؟ اگر بخواهیم از موتور شروع کنیم باید به پورت و پولیش سرسیلندرها اشاره کنیم. به طور مختصر این گونه توضیح می دهیم که درون محفظه احتراق موتور و پورت های ورودی و خروجیِ سرسیلندر برجستگی های کوچکی را می توان دید که باعث ایجاد مقاومت در برابر ورود مخلوط سوخت و هوا و خروج گازهای حاصل از احتراق می گردند. با عمل «پورت و پولیش کردن» می توان این برجستگی ها را صیقل داد تا با افزایش قطر پورت های ورودی و خروجی سرسیلندر هوای بیشتری به محفظه احتراق وارد و دود حاصل هم سریع تر تخلیه گردد. دیگر تغییر مهم این خودرو ریمپ ECU آن است. ریمپ دانشی نسبتاً نوپا در صنعت تیونینگ کشور ماست. در پروسه ریمپ کردن واحد کنترل الکترونیکی موتور (ECU) از نو کالیبره و تنظیم می شود. این عمل به وسیله برنامه نویسی کامپیوتر انجام می گیرد. در ECU نقشه ها و جدول هایی تعریف شده اند که به انژکتورها دستور می دهند چه اندازه سوخت را در اختیار شمع ها بگذارند تا آن ها نآآجرقه بزنند. با ریمپ کردن می توان این فرآیند را تغییر داد و در جهت بهینه کردن پیش برد. در واقع ریمپ کردن پتانسیل های پنهان موتور را عیان می کند.

پژو 206 RC کوپه

با مجموعه تغییرات موتوری به وجود آمده، قدرت خودرو، به ادعای مالک، در حدود ۵ تا ۶ اسب بخار بیشتر از حالت استاندارد شده است. بعد از موتور به سراغ جعبه دنده می رویم. گیربکس این پژو ۲۰۶، با هزینه مالک، اصطلاحاً «دنده چین» شده است. به آن معنا که با کوتاه کردن ضرایب دنده ها عمل شیفت دادن دنده سریع تر انجام می گیرد و به این ترتیب، شتاب خودرو افزایش می یابد. اما از موتور و گیربکس که بگذریم به سیستم تعلیق می رسیم. اکسل عقب به نمونه متعلق به ۲۰۶ RC تغییر یافته است. کمک فنرها هم فابریک RC هستند. به منظور افزایش هرچه بیشتر پایداری خودرو مالک نصب «استرس بار» را از یاد نبرده است. استرس بار میله ای تعادلی است که بر روی دو سر کمک جلو نصب می شود. وظیفه این میله توزیع فشاری است که در زمان پیچیدن خودرو بر روی یکی از کمک ها وارد می گردد. در واقع استرس بار این فشار را بین هر دو کمک جلو تقسیم می کند. اتومبیلی که مجهز به استرس بار باشد در هنگام پیچیدن بهتر بر نیروی گریز از مرکز غلبه می کند و طول پیچ را سریع تر پشت سر می گذارد. در انتها باید سیستم اگزوز Super SP و سیستم صوتی «هارمن کاردون» را به عنوان آخرین تغییرات ایجادشده در این خودرو بر شماریم.

پژو 206 RC کوپه

سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار

۳.۶ امتیاز از ۸ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.