سایپا اطلس بخریم یا پژو 206 تیپ 2؟

سایپا اطلس پژو 206 تیپ 2
سایپا اطلس پژو ۲۰۶ تیپ ۲

با روی کار آمدن سایپا اطلس به عنوان هاچ‌بک جدید بازار، برای بسیاری سؤال شده است که به سمت اطلس صفرکیلومتر بروند یا پژو ۲۰۶ تیپ ۲ کم کار؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

سایپا اطلس در اصل همان فیس لیفت کوییک است و کوییک در اصل فیس لیفت تیبا ۲ به شمار می آید. پس اگر از تیبا هاچ‌بک دو بار مشتق بگیرید، حاصل اطلس است؛ همان مشخصات، همان پلتفرم، با اندکی امکانات اضافه شده و دیزاین متفاوت. در طرف مقابل، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را داریم. خودرویی که با گذشت سالیان زیاد از زمان نخستین رونمایی جهانی‌اش، به دلیل بهره مندی از تناسبات فوق العاده، همچنان در کشور محصوری همچون ایران می تواند جذاب باشد. به این ترتیب، قصد داریم در این مقاله به مقایسه سایپا اطلس و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بپردازیم.

سایپا اطلس

سایپا اطلس
سایپا اطلس

سایپا اطلس جدیدترین هاچ بک تولیدی سایپاست که هم‌اکنون وارد بازار شده است و شاهد قیمت گذاری عجیب برای آن توسط صاحبانش هستیم. سایپا اطلس هاچ‌بکی بر پایه پلتفرم X200 است که بالاخره پس از مدت ها تولیدش آغاز شده است و هم اکنون نیز شاهد تحویل آن به مشتریان و حضورش در بازار آزاد هستیم. این خودرو را می توان به نوعی نسخه هاچ‌بک سهند پارس خودرو دانست و همین قضیه ما را به یاد کوییک و ساینا می اندازد. اطلس در بخش جلو و عقب (بخش عقبی شبیه به محصولات رنو) تغییرات گسترده ای را تجربه کرده است و در دو بخش جلو و عقب طراحی خوبی دارد، اما این دو بخش با نمای کناری خودرو اصلاً همخوانی ندارند. در بخش داخلی هم داشبورد کاملاً تغییر کرده است و طراحی به نسبت خوبی دارد، اما ترکیب رنگ داخلی آن (اندکی مشکی و مقدار زیادی کرم) توی ذوق می زند. کیفیت متریال هم همچنان چنگی به دل نمی زند.

به محض ورود این خودرو به بازار آزاد اما صاحبان اطلس و نمایشگاه‌داران در آگهی های فروش، قیمت ۵۴۰ تا ۵۶۰ میلیون تومان را برای این هاچ‌بک دنده ای در نظر گرفتند که در مقایسه با کوییک آر پلاس اتوماتیک حدود ۲۵ میلیون نیز گران تر است. این درحالی‌ست که با همین مبلغ می توان تیپ ۲ بسیار کم کار یا حتا صفرکیلومتر خریداری کرد.

سایپا اطلس در همه تیپ ها، پیشرانه ۱.۵ لیتر چهار سیلندر هشت سوپاپ با نام M15-GSI دارد. تفاوت این پیشرانه نسبت به موتور M15 معمولی، اضافه شدن هدرز و زمان بندی متغیر سوپاپ هاست که باعث می شود گشتاور بیش تری در دورهای پایین تر در دسترس باشد. این پیشرانه توان تولید نهایت قدرت ۹۰ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر را دارد و همان طور که گفته شد، قدرت از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو می رسد.

امکانات سایپا اطلس

سایپا اطلس ؛ مشخصات فنی و امکانات
سایپا اطلس ؛ مشخصات فنی و امکانات

در این خودرو امکاناتی نظیر فرمان هیدرولیک، رینگ ۱۴ اینچی فولادی، ترمز ABS و EBD، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، کیسه هوای راننده سرنشین، سیستم تهویه الکتریکی دستی، سنسور پارک عقب، چراغ های همراهی تا درِ منزل، کامپیوتر سفری، چراغ های روز، رادیو پخش (AUX ،USB و بلوتوث)، سنسور پایش فشار باد تایرها (TPMS)، سنسور نور، صفحه نمایش ۷ اینچ مالتی مدیا، دوربین عقب، کنترل صدا از روی فرمان، روکش چرم مصنوعی صندلی ها، آینه های تاشو برقی، آنتن سقفی کوسه ای، تریم داخلی دورنگ، سانروف برقی، سقف رنگی و… داریم.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲

پژو 206 تیپ 2
پژو ۲۰۶ تیپ ۲

پژو ۲۰۶ با حالت تخم مرغی بدنه و چراغ هایی کشیده، خودرویی قابل قبول در نگاه عموم است. خودرویی با تناسبات جذاب بدنه که همچنان هماهنگی بخش های مختلف بدنه آن نسبت به خودرویی همچون اطلس بسیار بهتر است.

پژو ۲۰۶ همان طور که در طراحی بیرونی، خودرویی ماندگار و عامه پسند است، در طراحی داخلی هم حرف هایی برای گفتن دارد. طراحی کابین ۲۰۶ در سال های اولیه عرضه جلوتر از زمان خود بود. بنابراین عجیب نیست که اکنون با گذشت سال ها از آن زمان، هنوز هم نسبت به خودرویی همچون کوییک و اطلس بسیار بهتر باشد.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از پیشرانه TU3 بهره مند است. این پیشرانه با حجم دقیق ۱۳۶۰ سی سی، ۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۱۸ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این پیشرانه از نظر مشخصات فنی، شباهت زیادی به پیشرانه های سایپا دارد، اما ایران خودرو از اواسط دی ماه سال ۹۸، تولید انبوه نمونه یورو ۵ این پیشرانه را آغاز کرد و روی پژو ۲۰۶ تیپ ۲نصب کرده است. این خودرو به یک گیربکس ۵ دنده دستی مجهز است. همان گیربکسی که بر روی رانا هم نصب می شود. این گیربکس با کد BE4 شناخته شده و نمونه اصلاح شده همان گیربکس BE3 پژو ۴۰۵ است.

امکانات ۲۰۶ تیپ ۲

پژو 206 تیپ 2
پژو ۲۰۶ تیپ ۲

از امکانات ایمنی و رفاهی تیپ دو می توان به مواردی همچون ترمزهای دیسکی در جلو و کاسه ای در عقب، سیستم ترمز ضد قفل، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، دسته کنترل سیستم صوتی در پشت فرمان، تهویه مطبوع با تنظیم دستی، بلندگوهای جلو، چراغ های مه شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو، چراغ همراهی تا منزل، تنظیم دستی آینه های کناری، شیشه بالابرهای برقی درهای جلو، سیستم ضد سرقت (ایمو بلایزر)، قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی، سیستم کنترل بخار بنزین، سنسورهای دنده عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده و قابلیت تاشوندگی صندلی های عقب، اینترفیس و… اشاره کرد.

سوالات متداول

سایپا اطلس چه مشخصاتی دارد؟

سایپا اطلس در همه تیپ ها، پیشرانه ۱.۵ لیتر چهار سیلندر هشت سوپاپ با نام M15-GSI دارد. تفاوت این پیشرانه نسبت به موتور M15 معمولی، اضافه شدن هدرز و زمان بندی متغیر سوپاپ هاست که باعث می شود گشتاور بیش تری در دورهای پایین تر در دسترس باشد. این پیشرانه توان تولید نهایت قدرت ۹۰ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر را دارد و همان طور که گفته شد، قدرت از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو می رسد.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ چه مشخصاتی دارد؟

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از پیشرانه TU3 بهره مند است. این پیشرانه با حجم دقیق ۱۳۶۰ سی سی، ۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۱۸ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این پیشرانه از نظر مشخصات فنی، شباهت زیادی به پیشرانه های سایپا دارد، اما ایران خودرو از اواسط دی ماه سال ۹۸، تولید انبوه نمونه یورو ۵ این پیشرانه را آغاز کرد و روی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نصب کرده است. این خودرو به یک گیربکس ۵ دنده دستی مجهز است. همان گیربکسی که بر روی رانا هم نصب می شود. این گیربکس با کد BE4 شناخته شده و نمونه اصلاح شده همان گیربکس BE3 پژو ۴۰۵ است.

۵ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.