تاریخچه سری ۴ پژو ؛ 90 سال با کد ۴

تاریخچه سری ۴ پژو
تاریخچه سری ۴ پژو

در این محتوا به سراغ معرفی و تاریخچه خودروهای سری ۴ پژو آمده ایم؛ خودروهایی که معمولاً خانوادگی و اتفاقاً از جمله پرطرف‌دارترین محصولات این شرکت بوده اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در نمایشگاه رتروموبیل ۲۰۲۳ در پاریس، پژو یک تاریخ دیدنی از سری ۴ خلق کرد که شامل برخی از مدل‌های کلکسیونی، نمادین و ارزشمند بود. از ۴۰۱ تا ۴۰، از ۴۰۵ که ملکه رالی ها نامیده می شد، تا ۴۰۶ تاکسی که بی تردید معروف ترین مدل پژو در بین مردم جهان است.

پژو ۴۰۱؛ شروع مسیر ماجراجویی

ماجراجویی کد ۴ پژو از دهه ۱۹۳۰ آغاز شد؛ پژو ۴۰۱ یک مدل سایز متوسط ​​از پژو بود که در سال‌ های ۱۹۳۴ و ۱۹۳۵ تولید شد؛ در نمایشگاه خودروی پاریس در اکتبر ۱۹۳۴ معرفی شد و دوباره در بیست و نهمین نمایشگاه پاریس در سال ۱۹۳۵ به نمایش درآمده است.

پژو ۴۰۱، که توسط توسط کاروسری پورتو طراحی شد، اولین خودرویی بود که به عنوان یک کوپه کانورتیبل، با سقف سخت جمع‌ شدنی برقی ساخته شد. این نسخه با پسوند Eclipse در آن سال ها نام‌گذاری شد. یک نسخه ویژه از مدل Eclipse نیز در آن سال ها برای مدل معروف فرانسوی به نام Mistinguett ساخته شد که در طراحی بدنه آن از رنگ و المان های خاصی بهره گرفته شده بود.

پژو ۴۰۲؛ سدان آیرودینامیک پژو در آن سال ها

پژو ۴۰۲ از سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۴۲ روی خط تولید قرار داشت. پژو ۴۰۲ یک سدان خانوادگی رده بالا بود که سبک جدید طراحی آیرودینامیک پژو را، که توسط هانری توماس ایجاد شد، عرضه می کرد. نمای جلوی آن ساده و چراغ‌های جلو، که در پشت جلوپنجره قرار داشتند، از بارزترین المان های طراحی این خودرو به حساب می آمدند. این مدل به عنوان دوک سوشاکس شناخته شد. پژو ۴۰۲ نسل دوم خودروهای سری ۴ این کمپانی است.

پژو ۴۰۳؛ ورود پینین فارینا به صحنه

پژو ۴۰۳ با بدنه ای ظریف و در عین حال پویا، طراحی شده توسط طراح معروف خودرو ایتالیایی پینین فارینا (Pininfarina)، هم محتاط و هم جذاب بود. برای اولین بار، شیشه جلوی منحنی را می بینیم؛ ظاهری آینده نگر که در مقابل دیگر طرح های همان دوران متمایز بود.

این مدل به لطف کارآگاه تلویزیونی ستوان کلمبو (با بازی پیتر فالک)، که در سکانس هایی پژو ۴۰۳ کابریولت را به تصویر می کشید، نمادین شد.

پژو ۴۰۴؛ سدان و کابریولتی دوست داشتنی

پژو ۴۰۴ در دو نوع سدان و کوپه کابریولت بین سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۸روی خط تولید قرار داشت.

پژو ۴۰۴ یک سدان خانوادگی رده بالا به حساب می آمد. مانند ۴۰۳، ۴۰۴ نیز توسط پینین فارینا طراحی شده است. نکته جالب در خصوص ۴۰۴، ایجاد نسخه ای لیموزین از آن برای به کارگیری در فیلمی در سال ۲۰۱۳ بود.

پژو ۴۰۵؛ ملکه مسابقات رالی و نامی آشنا برای ایرانی ها

پژو ۴۰۵ در بازار جهانی از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۶ روی خط تولید قرار داشت، اما این اعداد برای ایرانی ها و شرکت ایران خودرو یک شوخی بزرگ است، چراکه ۴۰۵ در دو گونه GLX و SLX در ایران تا سال ۱۴۰۰ به تولید رسیدند و اکنون نیز پژو پارس، که در واقع فیس لیفتی از ۴۰۵ به حساب می آید، همچنان روی خط تولید شرکت ایران خودرو حضور دارد و به این ترتیب، پژو ۴۰۵ در اصل هنوز بازنشسته نشده است.

مدل دیگری که در نمایشگاه Rétromobile امسال به نمایش درآمد، پژو ۴۰۵ Mi16 Le Mans مدل ۱۹۹۳ بود. این خودرو نسخه ویژه ای از ۴۰۵ Mi16 اسطوره ای بود که برای جشن گرفتن پیروزی پژو در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز ۱۹۹۳ ساخته شد. این خودرو از موتور ۲ لیتری ۱۶ سوپاپ ۱۶۰ اسب بخاری Mi16 استفاده می کند و دارای تودوزی چرم آلکانتارا و رینگ های آلیاژی ۱۵ اینچی است.

پس از هفت پیروزی Grand Raid در سال ‌های ۱۹۸۸ و ۱۹۸۹ در رالی ‌های اطلس (مراکش)، فراعنه (مصر)، تونس و باجا (اسپانیا)، ۴۰۵ T16 Grand Raid چهارمین قهرمانی مسابقه پاریس-داکار متوالی را برای پژو در سال ۱۹۹۰ کسب کرد.

پژو ۴۰۶؛ تاکسی به یاد ماندنی

پژو ۴۰۶ در سال ۱۹۹۵ معرفی شد و تولید آن تا سال ۲۰۰۴ ادامه یافت. در خودروی پژو پارس ایرانی نیز دقیقاً سعی شد زبان طراحی ۴۰۶ بر پیکره پژو ۴۰۵ پیاده سازی شود و به این ترتیب، یکی از بهترین فیس لیفت های ایرانی خلق شد.

پژو ۴۰۶ به طور کلی المان های طراحی خود را از ۴۰۵ به عاریت گرفت و نقاط قوت ۴۰۵ را پرورش داد تا محصولی نسبتاً کم نقص را خلق کند. پژو ۴۰۶ به فضای بزرگ کابین و راحتی و نرمی سواری معروف است.

تاکسی! اگر این یکی آشنا به نظر می رسد، به این دلیل است که ستاره فیلم های داستانی فوق العاده موفق تاکسی است. یکی از مدل های مورد استفاده در فیلم‌برداری را می توان در موزه Peugeot Adventure Museum در سوشا مشاهده کرد.

پژو ۴۰۷؛ کوپه ای جذاب و سدانی شکست خورده

پژو ۴۰۷ از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ روی خط تولید قرار داشت و برخلاف پدر و پدربزرگ، ۴۰۵ و ۴۰۶، اصلاً نتوانست موفقیت مورد نظر را کسب کند و ضعف های زیادی در زمینه طراحی داشت. البته ۴۰۷ را باید شروع پوست اندازی پژو در زمینه طراحی دانست و بر همین اساس شاید کمی از ایرادهای وارد به این خودرو، قابل اغماض باشد. نکته دیگر در خصوص ۴۰۷ آن است که این خودرو به تعداد محدودی توسط ایران خودرو به ایران آمد که سیاست های غلط شرکت در قیمت گذاری موجب شکست آن شد.

البته با تمام تفاسیری که گفته شد، پژو ۴۰۷، تیراژ تولید بالایی را در کارخانه رن فرانسه به ثبت رساند و هر چند در قیاس با ۴۰۵ و ۴۰۶، خودرویی شکست خورده به حساب می آید، اما به خودی خود، سودآوری مناسبی را برای شرکت رقم زد.

پژو ۴۰۸؛ خودرویی با دو نسخه متفاوت برای چین و مارکت جهانی

پژو ۴۰۸ را در نسخه جهانی باید سبک جدیدی از طراحی دانست. سبکی که بین یک کراس اوور کوپه و یک سدان لیفت بک قرار می گیرد و اخیراً برخی خودروسازان نظیر سیتروئن و تویوتا هم محصولاتی را در این سگمنت ارائه کرده اند. پژو ۴۰۸ طراحی بسیار تهاجمی و در عین حال، قوای فنی مناسبی دارد و تا امروز توانسته است آمار فروش خوبی را از خود به‌جا بگذارد. با نگاهی به نسخه جهانی ۴۰۸، به خوبی می توان مسیر تکامل و پیشرفت را احساس کرد، جایی که ما هنوز ۴۰۵ را می بینیم و کمپانی پژو از نسخه ۴۰۸ با آن همه ظرافت در طراحی و تکنولوژی مدرن پرده برداشته است. البته ۴۰۸ یک نسخه نیز ویژه بازار چین دارد که یک سدان نرمال محسوب می شود و اتفاقاً فروش بالایی را هم در چین دارد، سدانی با ابعاد بزرگ و امکانات مناسب به همراه کیفیت خوب متریال داخلی کابین.

سخن پایانی

زمانی که ما سمند را بر مبنای پلت فرم پژو ۴۰۵ به تولید رساندیم، این خودرو در زمینه طراحی حرف هایی برای گفتن داشت و می توانست پایه گذار شروع یک ماجرای جالب برای صنعت خودروی ایران باشد، اما امروز در حالی که کمپانی های درجه دومی همچون پژو، محصولات بسیار به‌روز، زیبا و پرفروشی همچون ۴۰۸، ۵۰۸ و ۳۰۰۸ را در سبد خود دارند، ما بعد از گذشت دو دهه نهایتاً به تارا به عنوان پرچم‌دار محصولات تولید داخل رسیده ایم، خودرویی که آن هم اساس و بنیادش البته به پژو و به طور خاص مدل ۳۰۱ بازمی گردد!

کد ۴ پژو از چه سالی متولد شد؟

ماجراجویی کد ۴ پژو از دهه ۱۹۳۰ آغاز شد؛ پژو ۴۰۱ یک مدل سایز متوسط ​​از پژو بود که در سال‌ های ۱۹۳۴ و ۱۹۳۵ تولید شد. این کد اکنون قریب به ۸۸ سال است که در خطوط تولید پژو قرار دارد.

کد ۴ پژو شامل چه خودرو هایی است؟

این کد شامل انواع مدل های ۴۰۱، ۴۰۲، ۴۰۳، ۴۰۴، ۴۰۵، ۴۰۶، ۴۰۷ و دو مدل ۴۰۸ است.

۳.۹ امتیاز از ۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.