جک S5 یا تیگو 5 ؛ با بودجه یکسان به سراغ کدام کراس اوور چینی برویم؟ 

جک S5 تیگو 5
جک S5 تیگو ۵

جک S5 را می توان یکی از موفق ترین کراس اوورهای بازار بازار دانست که توانست به فروش بالایی در بازار دست پیدا کند. از طرفی چری تیگو ۵ نیز یکی از محصولات پرطرفدار در بازار بوده و حضورش در بازار سبب شد تا بازار کراس اوورهای چینی داغ تر شود. در این محتوا قصد داریم ببینیم با بودجه یکسان کدامیک از این دو‌خودرو ارزش خرید بالاتری دارند؟ 

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

خودروهای کراس اوور طی سال های اخیر محبوبیت فراوانی در بازار خودروی کشور پیدا کرده اند. خودروهای کراس اوور به دلیل دارا بودن فضا و ارتفاع بیشتر از خودروهای سدان و همچنین کمتر بودن قیمت نسبت به خودروهای SUV بیشتر در معرض دید بوده و اقشار مختلفی از جامعه را به سمت خود کشانده اند. در ایران نیز این کلاس خودرویی مخصوصا در سال های اخیر با ورود طیف وسیعی از خودروهای چینی بسیار پرطرفدار شده و رقابت تنگاتنگی میان خودروسازان در عرضه این خودروها صورت گرفته است.

جک یکی از بزرگترین خودروسازان چینی است که سال ها از حضور آن در ایران گذشته و محصولاتش توسط شرکت کرمان موتور مونتاژ و عرضه می شود. جک S5 از جمله محصولات پرطرفدار این برند در ایران بوده که در دهه ۹۰ به بازار خودرو کشور عرضه شد و توانست به فروش بالایی دست پیدا کند. پس از عرضه جک S5 در دو‌ مدل دنده ای و اتوماتیک در اواخر سال ۱۳۹۹ نوبت به نسخه فیس لیفت این خودروی کراس اوور رسید تا با نام جک S5 جدید یا S5 نیوفیس وارد بازار شود. 

تیگو ۵ هم این سوی میدان دیگر کراس اوور چینی بازار کشور بوده و محصولی از برند پر آوازه چری است که توسط مدیران خودرو در دهه ۹۰ با تیپ های مختلف عرضه شد. این محصول نیز از جمله خودروهای چری و مدیران خودرو بود که به دلیل شباهت زیاد به خودروهای شاسی بلند خیلی زود توانست در بازار کم رقیب آن زمان تبدیل به خودرویی پر فروش شود. تیگو ۵ تا سال ۱۴۰۰ بر روی خط تولید مدیران خودرو حضور داشت و سرانجام جای خود را به محصولات جدیدتر چری در ایران داد و اکنون تنها با نسخه های کارکرده مانند خودروی رقیب به فروش می رسد. 

طراحی ظاهری، قدیمی اما همچنان محبوب

در بخش طراحی ظاهری هر دو خودرو نسبت به طراحی های امروزی ظاهری ساده و قدیمی دارند. جک S5 بواسطه ظاهری کلاسیک، ساده و البته وجود هماهنگی میان تمام ابعاد آن همچنان جذاب تر از خودروی رقیب بوده اما چری تیگو ۵ جذابیت های بصری بیشتری از جمله گرافیک چراغ های اصلی نسبت به محصول جک دارد. لازم به ذکر است که طراحی جک S5 الهام گرفته از AUDI Q5 بوده و این مورد را کاملا می توان دریافت. 

جک S5 در نمای جلو چراغ هایی بزرگ و یکدست و تا حدودی ساده داشته و در نسخه قدیمی هم جاوپنجره‌ای دو تکه را داشته که در نمونه فیس لیفت این طراحی کاملا متحول شد. در نمای جانبی این کراس اوور چینی نیز با اینکه شاهد برخی حجم پردازی های مختلف هستیم اما همچنان ظاهر خودرو ساده بوده و به سبب بیرون زدگی گلگیر خودرو کمی عضلانی به نظر می رسد. در بخش عقب جک S5 هم همچنان همان سادگی ظاهری وجود داشته اما این سادگی سبب شده تا ماندگاری آن همچنان ادامه دار باشد. در این نما شباهت جک S5 با آئودی Q5 به اوج رسیده و شاید این یکی از نکات موفقیت آمیز این خودرو در بازار بوده باشد. 

چری تیگو ۵ اما در بخش جلو چراغ هایی کشیده و نسبتا بزرگی دارد که گرافیک داخلی به مراتب جذاب تری داشته و جلوپنجره نیز در راستای چراغ ها طراحی شده است. چراغ های دیلایت و مه شکن هم به صورت جداگانه بر روی سپر تعبیه شده اند. در نمای جانبی تیگو ۵ موردی که به چشم می خورد طراحی کشیده و ارتفاع زیاد آن است که خودرو را بیشتر شبیه به MPV ها کرده تا یک کراس اوور! نمای عقب تیگو ۵ نیز همچنان همان ارتفاع بالای خودرو ادامه یافته به حدی که بخش از زیربندی خودرو کاملا نمایان است. در این خودرو نیز خبری از بهم پیوستگی چراغ ها وجود نداشته اما گرافیک داخلی آنها نسبت به خودروی رقیب جذاب تر است. 

کابین، ساده اما با امکانات مطلوب برای هردو محصول

در بخش کابین هر دو کراس اوور شاهد داشبوردی به مراتب ساده و قدیمی نسبت به خودروهای روز بازار هستیم که دیگر حرف چندانی برای گفتن ندارند. با اینکه سال هاست از طراحی هر دو خودرو گذشته اما همچنان شاهدیم که امکانات به کار رفته بر روی این دو خودرو سطح مطلوبی داشته و توان رقابت با بسیاری از خودروهای صفرکیلومتر را دارند. 

جک S5 در بخش کابین به مراتب نسبت به نسخه های جدیدتر تیگو ۵ کابین و داشبورد ساده تری دارد. در بخش میانی داشبورد این خودرو طراحی ادوات بسیار شبیه به هیوندای توسان همان سال ها بوده که در بخش بالایی سیستم مالتی مدیا به همراه دریچه های جداگانه تهویه مطبوع قرار دارند. پس از آن نیز پنل سیستم تهویه مطبوع قرار گرفته و انتهای داشبورد خبری از بخش خاصی نیست. 

مقابل راننده نیز یک فرمان معمولی قرار گرفته که در دل خود یک غربیلک ۳ شاخه نسبتا اسپرت به همراه کلید های کنترلی را جای داده است. کلاستر خودرو نیز که به صورت آنالوگ به همراه یک کامپیوتر سفری کوچک بوده که مشابه آن را در برخی از خودروهای چینی حال حاضر هم می بینیم! یکی از نکات مثبت کابین جک S5 متریال به کار رفته در قسمت های مختلف داشبورد و کابین بوده که کیفیت قابل قبولی داشته و در بلند مدت دچار افت کیفیت چندانی نمی شوند. 

تیگو ۵ اما در این سوی میدان نسبت به جک S5 یک بار دچار تغییر و تحول در بخش کابین و داشبورد شد که البته چندان تاثیر بالایی بر روی فروش آن نگذاشت. نسخه های اولیه این کراس اوور مدیران خودرو داشبوردی مشابه نسخه های اولیه ام وی ام آریزو ۵ داشتند که اتفاقا شباهت بالایی نیز به جک S5 داشت اما در نسخه های جدید طراحی داشبورد میانی به کل تغییر پیدا کرد. 

در نسخه های جدید سیستم مالتی مدیای خودرو و سیستم تهویه مطبوع به صورت یکپارچه تبدیل شده و داخل یک صفحه نمایش بسیار بزرگ و عمودی در وسط داشبورد قرار گرفتند که به اصطلاح به آن تسلایی می گویند. البته تنها تغییر نسخه های جدید تیگو ۵ نسبت به قبل همین مورد بوده و دیگر بخش ها ثابت ماندند. مقابل راننده در این خودرو نیز یک فرمان ساده با غربیلک ۳ شاخه مولتی فانکشن قرار گرفته که پشتش نیز یک صفحه کیلومتر شمار آنالوگ خودنمایی می کند. کیفیت متریال به کار رفته در کابین این خودرو هم مانند رقیب قابل قبول است. 

مشخصات فنی، گرم کننده رقابت دو خودرو

جک S5 فیس لیفت ؛ برخورد نزدیک با نخستین نمونه تولیدی
جک S5 تیگو ۵

در بخش مشخصات فنی هر دو خودرو در طول حیات خود شاهد تغییرات بزرگی بودند و با یک مشخصات فنی ثابتی تولید نشدند. در این بخش هر خودرو مزایا و معایبی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت و خواهیم دید چه تغییراتی کرده اند. 

جک اس ۵ کرمان موتور تا قبل از فیس لیفت شدن یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ مجهز بود که می توانست حداکثر ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. اما این خودرو پس از فیس لیفت شدن دچار پسرفت شد! قلب تپنده نسخه فیس لیفت جک S5 حالا یک پیشرانه ۱.۵ لیتر ۴ سیلندر توربوشارژ شده بود که قدرتی معادل ۱۷۱ اسب بخار و گشتاوری حدود ۲۵۰ نیوتن متر را تولید می کرد. اما در هر دو نسخه گیربکس تفاوتی نداشته و همان گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه تر را شاهدیم که نیرو را به محور جلو منتقل می کند. 

لازم به ذکر است که در همان سال های اولیه ورود جک S5 به بازار نسخه ۶ سرعته دستی آن هم تولید می شد که امکانات کمتری نسبت به نسخه اتومات داشت. طبق گفته شرکت پیشرانه جدید در نسخه فیس لیفت با اینکه با افت قدرت و گشتاور همراه بوده اما به مراتب مصرف سوخت و استهلاک آن نیز کمتر شده و با گیربکس دو کلاچه‌اش هماهنگی بالاتری دارد. البته پیشرانه جدید همچنان با توجه به دارا بودن فناوری GDi به کیفیت بنزین پیش از پیش حساس بوده که یک نکته منفی است.

تیگو ۵ نیز در طول مدتی که بر روی خط تولید مدیران خودرو حضور داشت یکبار دچار تغییری بزرگ شد اما هیچگاه نتوانست با تعداد بالا در نسخه جدید پا به میدان رقابت بگذارد. تیگو ۵ ابتدا با یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتر تنفس طبیعی معرفی شد که حداکثر ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۱۸۲ نیوتن متر گشتاور را تولید می کرد. این قدرت به واسطه یک جعبه دنده اتوماتیک CVT با شبیه ساز ۷ سرعته به محور جلوی خودرو منتقل می شد. 

همین گیربکس CVT در کنار پیشرانه تنفس طبیعی نه چندان پرقدرت سبب شد تا تیگو ۵ از خودروی رقیب با وجود بروز رسانی های متعدد خودروی کم فروش تری لقب گیرد. اما مدیران خودرو در سال ۱۴۰۰ اقدام به معرفی نسخه توربوشارژ تیگو ۵ کرد که یک پیشرانه ۱.۵ لیتر توربو شارژ به همراه گیربکس اتوماتیک CVT این بار با شبیه ساز ۹ سرعت را زیر کاپوت خود داشت. اما این اقدام دیر صورت گرفت و مدیران خودرو برای اینکه بازار کراس اوور جذاب آن سالش یعنی تیگو ۷ خدشه دار نشود از عرضه رسمی تیگو ۵ توربو دست کشید. 

در مجموع تیگو ۵ از نظر رانندگی مختص کسانی است که یک رانندگی آرام و بی دردسر را ترجیح داده و هیجان رانندگی را فدای استهلاک پایین می کنند. اما جک S5 بیشتر به درد افرادی می خورد که رانندگی با شتاب بالا را دوست داشته و لذت تعویض دنده را با هیچ چیز عوض نمی کنند. البته وجود پیشرانه توربوشارژ در جک S5 سبب شده تا حساسیت های آن نسبت به نمونه های تنفس طبیعی تیگو ۵ بیشتر باشد ولی در عوض شتاب اولیه بالاتر و قدرت و گشتاور بیشتری را با خود به همراه دارد. 

امکانات رفاهی و ایمنی، برابر و یکسان

در بخش امکانات هر دو خودرو جزو پر آپشن های بازار در زمان عرضه بوده اما نماینده مدیران خودرو یعنی تیگو ۵ از زمان ورود تا پایان عمر خود با تیپ های مختلفی از جمله لاکچری و اکسلنت به فروش رسید که تفاوت هر کدام با دیگری تنها در آپشن ها خلاصه می شد. 

نسخه فول تیگو ۵ در بخش امکانات به مواردی همچون کیسه هوا جلو و جانبی برای سرنشینان جلو (جمعاً ۴ عدد)، سیستم‌های ترمز و پایداری شامل ABS, EBD, ESP, TCS، سیستم کنترل حرکت در شیب، امکان انتخاب دو حالت رانندگی اقتصادی و اسپرت، چراغ های رانندگی در روز LED، گرمکن صندلی‌ های جلو، تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت، آینه‌های جانبی تاشو برقی مجهز به گرمکن، سیستم ورود و استارت بدون کلید، تهویه مطبوع الکتریکی، کروز کنترل، سانروف برقی، کامپیوتر سفری، نشانگر فشار و دمای باد تایرها، سنسور باران، سیستم صوتی و تصویری جدید با نمایشگر ۱۰ اینچی مجهز به رهیاب ماهواره‌ای، بلوتوث، دوربین عقب، سنسورهای پارک جلو و عقب، تریم چرمی دو رنگ و فرمان برقی مجهز شده است. 

جک اس ۵ نیز این سوی میدان به مواردی همچون سانروف، گرمکن آینه ‌های کناری، آینه ‌های کناری تاشونده برقی، سنسور نور (اتولایت)، چراغ ‌های روشنایی در روز، کامپیوتر سفری، تنظیم برقی صندلی راننده به همراه حافظه، سیستم ترمز ضد قفل ABS به همراه توزیع کننده الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم ترمز کمکی هیدرولیکی HBA، سیستم کنترل پایداری ECS، ترمز پارک برقی EPB، سامانه کنترل سرعت خودرو در سرازیری HDC، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی HAC، کروز کنترل، ۴ کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی)، نمایش فشار باد تایرها TPMS، فرمان برقی، دکمه ‌های کنترلی روی فرمان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دنده عقب، سیستم مولتی مدیا به همراه نمایشگر لمسی و درگاه USB و بلوتوث، سنسور باران، گرمکن شیشه جلو، استارت دکمه‌ ای و سامانه ورود بدون کلید تجهیز شده است. 

کلام پایانی

جک S5 و تیگو ۵ همانطور که اشاره کردیم دو خودروی پرطرفدار در بازار کشور بوده که دیگر تولید نمی شوند اما همچنان در بازار محبوبیت مشهودی دارند. علاوه بر اینکه هر دو خودرو با تیپ های مختلف تقریبا در یک رده قیمتی حضور دارند اما از بسیاری جهات دو نودروی ناهمسان هستند که هر کدام به درد یکسری افراد می خورد. 

تیگو ۵ با ظاهر بزرگ تر و مرتفع تر خود به درد خانواده ها و افرادی می خورد که به دنبال یک خودروی جادار، خانوادگی با یک رانندگی بسیار معمولی و استهلاکی پایین بوده و برایشان شتاب بالا و لذت تعویض دنده اصلا مهم نیست! تیگو ۵ هم امکانات خوبی دارد و هم خدمات پس از فروش قابل قبولی، از این نظر همچنان ارزش خرید دارد و می توان روی آن حساب باز کرد. 

جک S5 نیز این سوی میدان مختص افرادی است که به دنبال یک کراس اوور با شتاب بالا و رانندگی جذاب هستند که می توان با کشیدن دنده معکوس این لذت را دو چندان کرد! جک اس ۵ هم مانند رقیب خدمات پس از فروش خوبی داشته و همچنان جزو کراس اوورهای کارکرده پرطرفدار در بازار است اما به شرطی که قیمت های عجیب و غریبی نداشته باشد. 

۳.۷ امتیاز از ۱۰ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.