بایدها و نبایدهای خرید SWM G01

تست و بررسی SWM G01

تعداد خودروسازان چینی روز به روز در حال افزایش است؛ این شرکت های نوپا که به شکلی قارچ گونه در استان های مختلف چین رشد کرده اند، با وجود سابقه کم در عرصه خودروسازی، پیشرفت های چشم گیری را به نمایش می گذارند. شرکت «برلیانس» از خودروسازان چینی نسبتاً به نام در کشور ما و سایر نقاط جهان است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

برلیانس که سابقه همکاری مستقیم با «ب ام و» را در کارنامه خود دارد، پس از توافق هسته ای ایران با شرکت «پارس خودرو» وارد مذاکره شد. محصولات برلیانس به ایران آمدند و مورد پسند قرار گرفتند. پس از چندی، با خروج آمریکا از برجام، برلیانس هم‌پا با شرکت های اروپایی از اولین چینی هایی بود که عطای فروش در ایران را به لقایش بخشید! به این ترتیب، تولید محصولات برلیانس در پارس خودرو به بن بست رسید. از ماه های پایانی سال ۹۸، بار دیگر، گشایش هایی جزئی پیرامون حضور خودروسازان چینی در ایران به وجود آمد. در این دوران، پای برخی چینی های جدید به کشورمان باز شد. یکی از این برندهای جوان، شرکت دوملیتی “SWM” است. شرکتی که در حقیقت یک موتورسیکلت ساز قدیمی در ایتالیا بوده است، اما از سال ۲۰۱۴ با خریده شدن از سوی چینی ها رو به خودروسازی آورده است. ممکن است بپرسید خریدار SWM کدام شرکتی بود؟ گروه تجاری «شین ری»، یک هلدینگ صنعتی بزرگ که خودروهای سواری اش را تحت برند برلیانس به بازار می فرستد! به این ترتیب، برلیانس در دور جدید حضورش در ایران ترجیح داده برای در امان ماندن از تهدیدهای آمریکا، به جای فعالیت مستقیم، زیرمجموعه جدیدش را به قلب خاورمیانه بفرستد! شرکت «سیف خودرو» پس از تجربه های ناموفق «سوبارو» و «بیسو»، به سراغ مونتاژ SWM رفت و برای این منظور، کراس اوور خوش آتیه “G01” را انتخاب کرده است.

در چند صباحی که از ورود G01های مونتاژی به خیابان ها می گذرد، ممکن است برخی از خریداران به انتخاب این خودرو فکر کرده باشند. از این رو تصمیم گرفتیم در مقاله ای جامع، تمام نقاط مثبت و منفی این خودرو را مورد بررسی قرار دهیم.

لازم به ذکر است که تست و بررسی اختصاصی پایگاه خبری «اسب بخار» از SWM G01 در هفته های گذشته به عمل آمده و در قسمت های آتی فصل ششم اسب بخار، ویدیوی تست و بررسی این کراس اوور مونتاژی منتشر خواهد شد. همچنین متن جامع تست و بررسی SWM G01 در چهار روز، پس از پخش ویدیوی تست و بررسی این خودرو، منتشر خواهد شد.

طراحی: یک کپی دلربا

بی تعارف، هم ما و هم شما می دانیم که این روزها مهم ترین گزینه برای فروش یک محصول، شکل و ظاهر آن است. شرکت «اپل» اگر هر سال به فروش «آیفون»هایش می افزاید، قطعاً در کنار ارتقای سخت افزاری، تمرکز بر زیبایی ظاهری را هم فراموش نکرده است! در صنعت خودروسازی نیز همین موضوع صدق می کند. خودروهای جدید و به خصوص کراس اوورها برای دیده شدن، نیاز به جلوه گری دارند. SWM به خوبی از این موضوع آگاه بوده است. G01 در نگاه اول، اصلاً خودرویی آسیایی به نظر نمی آید، چه رسد به محصولی که ساخت یک کمپانی درجه دو چینی است! البته این جذابیت، چندان دشوار هم به وجود نیامده است، چراکه کپی کاری های فراوان در بخش های مختلف بدنه G01 را به آسانی می توان رؤیت کرد! نمای جلو، ته چهره شاسی بلندهای «آئودی» را فریاد می زند! فرم شش ضلعی جلوپنجره و نحوه قرارگیری چراغ ها در کنار آن، دقیقاً برداشتی از یک آئودی هستند. چراغ ها گرافیک زیبایی دارند و ابعاد بزرگ جلوپنجره در کنار شبکه های ورودی هوای سپر، چهره ای خشن و باجسارت به G01 می بخشند. حالت عضلانی و پف کرده کاپوت هم این خشن بودن را دوچندان می کند. در نمای کناری، اولین نکته، طول زیاد خودروست که جلب توجه می کند. به گونه ای که با کراس اوور بزرگ تری نسبت به خودرویی همچون «جک S5» مواجه هستیم. طراحی برش لچکی و سایر خطوط بدنه، متفاوت و جذاب به نظر می آید. درها بسیار بلند هستند و حتا ارتفاع خودرو از سطح زمین هم کاملاً قابل توجه است. آینه ها ابعاد بزرگی دارند و رینگ ها به شکلی خلاقانه دیزاین شده اند. در نمای عقب، خوشبختانه طراحان شتاب زده عمل نکرده اند و توانسته اند چهره ای متناسب و خوش ترکیب از یک کراس اوور شرقی را به تصویر بکشند. چراغ ها بزرگ و کشیده هستند و گرافیک آن ها هم بسیار دوست داشتنی است. بر روی سپر، یک دیفیوزر نسبتاً بزرگ دیده می شود که سراگزوزهای تقلبی و نوارهای شب‌رنگ را دربر می گیرد. وجود این دیفیوزر حال و هوای اسپرت طراحی G01 را در نمای عقب نیز حفظ کرده است. البته ناگفته نماند که نسخه ای از این خودرو با پسوند F هم عرضه شده است که با یک بادی کیت جذاب، به مراتب اسپرت تر از نسخه معمولی به نظر می رسد.

کابین: اسپرت، جادار، اقتصادی!

هر چه قدر طراحان SWM برای استایل بیرونی خودرو سنگ تمام گذاشته اند، در طراحی کابین نیز رسالت خود را به فرجام می رسانند. دیزاین کابین G01 کاملاً با شخصیت اسپرت بیرونی آن در تناسب است. فرم طراحی کنسول و دریچه های تهویه در عین سادگی، مدرن به نظر می آید. با استفاده زیاد از قطعات طرح کروم و چرم دوزی داشبورد سعی کرده اند فضا را مرغوب و لوکس نشان دهند. با وجود اینکه متریال استفاده شده در کابین G01 را نمی توان مانند خودروهای لوکس و نیمه لوکس اصیل دانست، اما می توان گفت که این سطح کیفی در متریال کابین، می تواند رقابت SWM با سایر رقبایش در ایران را آسان تر کند. نمایشگر چندرسانه ای ابعاد خوبی دارد. طراحی رودری ها و به خصوص دستگیره آن ها آینده نگرانه جلوه می کند. صفحه پشت آمپر خودرو کاملاً دیجیتال است. اما این صفحه نمایش دو تکه طراحی شده و نمایشگر دمای آب و میزان بنزین، مستقل از نمایشگر دیجیتال جلو آمپر طراحی شده اند! غربیلک فرمان G01 نسبتاً خوش دست است و با فرم D کات به مذاق جوان ها هم خوش می آید. نورپردازی مخفی کابین G01 از آپشن های جذاب این خودروست که شب ها فضای کابین را بسیار آرامش بخش می کند. نکته قابل توجه، فضای بسیار زیاد کابین است که از فاصله محوری بلند خودرو ریشه می گیرد. لازم به ذکر است که در نسخه های F، هیچ آپشن اضافه ای در کابین وجود ندارد و تنها از رنگ زرد فسفری برای اسپرت تر نشان دادن تزیینات استفاده کرده اند.

SWM G01

شتاب: معمولی تر از حد انتظار

با مشاهده چنین طراحی اسپرت و کابین هیجان انگیزی، طبیعتاً این انتظار ایجاد می شود که با خودرویی چست و چابک، سر و کار داریم، اما SWM G01 نمی تواند شتاب فوق العاده را برای شما فراهم کند. شاید با مشاهده کاتالوگ مشخصات فنی این خودرو تصور کنید وجود پیشرانه توربو قطعاً بالا بودن شتاب را تضمین می کند، اما اشتباه نکنید! در شتاب گیری یک اتومبیل، فاکتورهای بسیاری تأثیرگذارند که وجود توربو شارژر فقط یکی از آن هاست. نسبت قدرت به وزن و هماهنگی گیربکس با موتور از مهم ترین موارد مؤثر در شتاب خودرو هستند، دو فاکتوری که معمولاً در خودروهای چینی به درستی رعایت نمی شوند! به هر حال، بر روی G01 از پیشرانه ای ۱.۵ لیتری استفاده شده است که به مدد توربو، ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. چنین قدرت و گشتاوری برای یک پیشرانه ۱.۵ لیتری، قطعاً منطقی به نظر می رسد. SWM برای انتقال این قدرت به چرخ های جلو هم از جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک استفاده کرده است، اما مشکل اصلی در جرم بالای خودرو نهفته است، جایی که پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو نمی تواند شتاب اولیه فوق العاده ای را به راننده بدهد. البته نه این که کلاً G01 خودروی تنبلی باشد! بلکه نباید در این کراس اوور به دنبال شتاب و هیجان بگردید! در کنار مسئله جرم زیاد نسبت به رقبا، اس دبلیو ام G01 به جعبه دنده AT مجهز است که می تواند سواری راحت و کم استهلاک تری را در اختیار راننده بگذارد. اما باید بدانید که این نوع از جعبه دنده AT امکان انتقال قدرت سریعتی مانند جعبه دنده های دوکلاچه در رقبای G01 را ندارد و برای همین این کراس اوور چینی نمی تواند در بحث شتاب اولیه با خودرویی چون چری تیگو ۷ رقابت کند. اگر نیت شما از خرید آن سفرهای آخر هفته خانوادگی است در توانایی هایش شک نکنید.

سواری و هندلینگ: قابل قبول

باوری در میان ماشین‌بازها وجود دارد که می گویند کراس اوورها و شاسی بلندها، ذاتاً خشک تر از سدان ها هستند. این باور کاملاً درست است! چراکه ارتفاع بیش تر و نوع طراحی سیستم تعلیق شاسی بلندها سبب می شود هرگز نرمی سواری سدان ها را با آن ها تجربه نکنید. اما این موضوع در کراس اوورهای جدید کم تر صدق می کند! چراکه بسیاری از خودروسازان، کراس اوورها را بر پایه همان پلت فرم سدان ها و هاچ بک ها طراحی می کنند و خبری از طراحی شاسی مستقل برای آن ها نیست. این موضوع سبب می شود هرگز کوبش ها و ضرباتی که در شاسی بلندهای قدیمی تجربه می کردیم در کراس اوورهای جدید نداشته باشیم، اما در هر صورت، باز هم نمی توان کیفیت سواری یک کراس اوور را با یک سدان مقایسه کرد. SWM G01 از آن دسته کراس اوورهایی است که سواری نسبتاً مطلوبی ارائه می دهد. خشکی فنربندی در این خودرو چندان احساس نمی شود. فقط یادتان باشد که در زمان رسیدن به دست اندازها از سرعت خود بکاهید!

امکانات رفاهی: فهرست تناقض ها!

پس از طراحی ظاهری، بدون شک تأثیرگذارترین گزینه در بازار خودروی امروز، فهرست آپشن های یک خودروست. چینی ها معمولاً با ارائه فهرستی کامل از امکانات سعی می کنند توجه مشتریان را به محصول خود جلب کنند. SWM G01 هم به عنوان یک کراس اوور چینی نسبتاً گران قیمت، تجهیزات خوبی ارائه می دهد. فقط نکته عجیب در فهرست آپشن های این خودرو آن جاست که اگرچه برخی آپشن های لوکس در کابین آن گنجانده شده اند، اما جای بعضی موارد ضروری خالی مانده است! به عنوان مثال، آپشن های خوبی همچون ترمز پارک الکتریکی، رادار نقطه کور، رادار خطی، سامانه کمکی ترمز، رادار پیشگیری از تصادف با خودروی جولیی، دوربین ثبت وقایع، دوربین ۳۶۰ درجه، سقف شیشه ای پانورامیک، گرم کن صندلی جلو و سردکن صندلی راننده در G01 تعبیه شده اند که بسیار جای تقدیر دارند. اما از سویی دیگر، برخی امکانات بدیهی که امروز در خودروهای ارزان تر هم یافت می شوند، در SWM G01 وجود خارجی ندارند! مثلاً آینه دید وسط این خودرو از نوع الکتروکرومیک نیست و به صورت دستی تنظیم می شود! یا حداقل انتظار می رفت تنظیمات صندلی سرنشین جلو هم به صورت برقی باشد و گرمکن صندلی هم در آن دیده شود. هیچ اثری از حافظه تنظیمات آینه ها و صندلی نیز برای راننده به چشم نمی خورد. دیگر کمبود اساسی در فهرست آپشن های G01، عدم حضور سنسور نور است.

وضعیت خدمات و بازار: نیازمند ارتقاء

وضعیت عملکرد سیف خودرو در چند سال گذشته به گونه ای بوده است که مشتریان ایرانی آن چنان آشنایی را با این نشان تجاری نداشته اند. این شرکت تجربه نه چندان خوبی را در عرضه گسترده «سوبارو» ژاپن داشته و در اصل، فعالیت تولیدی خود را با نشان «بیسو» و تولید کراس اوور «بیسو T3» آغاز کرده است. در چند ماه گذشته هم تولید SWM G01 آغاز شده و به تازگی نیز نسخه اسپرت این خودرو هم به بازار آمده است. با توجه به اینکه تولید بیسو در سیف خودرو کم رنگ شده و اس دبلیو ام G01 محصول اصلی این خودروساز بخش خصوصی شده است، قطعا با این سبد محصول سیف خودرو نمی تواند در در بحث تیراژ با شرکت هایی چون مدیران خودرو، کرمان موتور و… رقابت کند. لذا با توجه به تیراژ محصولات این شرکت هم قطعا شبکه خدمات پس از فروش سیف خودرو هم گستردگی کمتری نسبت به رقبا دارد. مهم ترین نگرانی کسانی که قصد خرید G01 را دارند هم از این بابت است! اگر حضور این برند در ایران استمرار داشته باشد و تیراژ تولیدش بالاتر رود، قطعاً عرضه کننده وطنی نیز مجبور به گسترش شبکه خدمات پس از فروشش خواهد شد. یکی دیگر از نکات مربوط به خدمات پس از فروش G01، گسترش حضور قطعات و لوازم یدکی پرمصرف و میان مصرف آن در بازار و نمایندگی ها است. قطعا اگر لوازم یدکی این کراس اوور جدید با حجم قابل قبول در بازار یافت شود، سطح خدمات پس از فروش این خودرو هم ارتقا پیدا می کند. از سویی وجود برخی ویژگی ها در G01 مانند رادار خطی و پیشگیری از تصادف، کاسه چراغ ها با فناوری به روز و… سبب می شود که در زمان تصادف ها، این خودرو به قطعات گران قیمتی نیاز داشته باشد و در صورت عدم تامین سریع این اجزا توسط شرکت تولیدکننده، مشکل مشتریان در شرایط این چنینی دو چندان می شود.

سپهر عظیمی

پایگاه خبری اسب بخار

عکس ها: عرفان حمیدی

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.