میس فایر چیست؟ + نشانه های آن

میس فایر
میس فایر

میس فایر (Misfire) یکی از اتفاقاتی است که هنگام عملکرد موتورهای احتراق داخلی رخ می دهد و طی آن، احتراق درون محفظه یا کاملاً صورت نمی گیرد و یا احتراق به گونه‌ای‌ست که ناقص انجام می شود و انرژی لازم و مطلوب از مخلوط سوخت و هوا دریافت نمی شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

موتورهای احتراق داخلی، مخصوصاً موتورهای بنزینی، به دلیل وجود سیستم برق و جرقه زنی در آن ها، معمولاً با مشکلاتی مواجه می شوند. این مشکلات به وجودآمده اغلب موجب می شوند زمان جرقه زنی متغیر شود و یا این که جرقه شمع به خوبی صورت نگیرد و موتور نتواند از سوخت و هوای ورودی انرژی لازم را دریافت کند.

از این رو، علاوه بر سیستم برق با توجه به تغییراتی که در بخش های دیگر مانند نسبت سوخت به هوا، سنسورهای به کاررفته و… رخ می دهد، پدیده هایی مانند ناک (Knock) یا کوبش و میس فایر رخ می دهد.

حتماً بخوانید: ناک زدن یا کوبش موتور چیست؟

میس فایر (Misfire) چیست؟

میس فایر پدیده ای در موتورهای احتراق داخلی است که بنابر دلایلی یا شمع جرقه نمی زند و مخلوط سوخت و هوا اصلاً محترق نمی شوند (Zero Combustion) و یا این که احتراق به صورت ناقص رخ می دهد و انرژی لازم و مطلوب از احتراق مخلوط سوخت و هوا دریافت نمی شود.

نشانه های میس فایر زدن چیست؟

هر کدام از پدیده هایی که در موتور بروز پیدا می کند دارای نشانه هایی است و راننده با دانستن آن ها می تواند متوجه بروز مشکل شود. بروز این پدیده نیز نشانه هایی دارد که در ادامه به آن می پردازیم:

۱. سخت کار کردن موتور در حالت درجا (Rough Idle)

یکی از نشانه ها، عملکرد موتور در حالت درجا یا Idle است. اگر در حالت درجا، موتور به سختی سعی کند روشن بماند و دور موتور نشان داده شده درون کلاستر بالا و پایین برود و نوسان کند، نشان از این قضیه است که موتور در حال میس فایر زدن است. اکثراً علت این پدیده که در حالت Idle رخ می دهد به خاطر به هم ریختن نسبت هوا به سوخت یا Air Fuel Ratio است.

۲. شتاب گیری ضعیف (Rough Acceleration)

یکی دیگر از نشانه ها زمانی رخ می دهد که موتور تحت بار کامل و یا خودرو در حال شتاب گیری است. در این زمان دور موتور مانند حالت عادی زیاد نمی شود و به عبارتی شتاب گیری به سختی رخ می دهد.

۳. لرزش موتور

موتور خودروهای جدید طوری عمل می کنند تا هنگام عملکرد آن ها لرزش زیادی به خودرو وارد نشود، اما در زمان بروز این پدیده یک یا چند سیلندر، موتور از حالت بالانس خارج می شود و شما درون کابین حس می کنید که خودرو می لرزد.

۴. روشن شدن چراغ چک

یکی از علت های بروز میس فایر این است که سنسورهای موتور مانند سنسور مَپ، سنسور مَف و سنسور اکسیژن به خوبی کار نکنند یا از کار بیافتند. در این صورت، ECU متوجه عملکرد نادرست یا عمل نکردن آن ها می شود و چراغ چک را روشن می کند. در صورت روشن شدن چراغ چک حین میس فایر، کد خطا در ECU ذخیره می شود و شما می توانید با مراجعه به تعمیرگاه و به کارگیری دستگاه دیاگ متوجه شوید که بروز میس فایر در کدام سیلندر بوده است و عیب یابی را از آن سیلندر انجام دهید.

حتماً بخوانید: چرا چراغ چک خودرو روشن می‌شود؟

۵. تغییر در صدای تولیدی موتور

یکی از نشانه های بروز این پدیده تغییر در صدای تولیدی موتور است که اغلب همراه با لرزش آن نیز همراه می شود. صدایی که در اثر میس فایر از موتور تولید می شود مانند زمانی است که موتور سه کار می کند. اصطلاح سه کار کردن بیش تر برای موتورهای ۴ سیلندر استفاده می شود و به معنای کارکردن ۳ تا از سیلندرها به جای هر ۴ تای آن است.

این اتفاق ممکن است در موتورهای ۶ و یا ۸ سیلندر هم بیافتد، با این تفاوت که در آن ها نمی توان گفت که موتور ۳ کار می کند. در موتور ۶ و یا ۸ سیلندر نیز احتمال از کار افتادن یک یا دو سیلندر در اثر بروز این پدیده وجود دارد.

میس فایر چه آسیب هایی به موتور وارد می کند؟

مانند همه مشکلاتی که در پروسه عملکرد موتور برای آن به وجود می آید، این پدیده نیز می تواند مخرب باشد.

۱. کوتاه کردن عمر مبدل کاتالیست (Catalytic Convertor)

یکی از آسیب هایی که در اثر بروز این اتفاق وارد می شود، کوتاه شدن عمر مبدل کاتالیست است. در اثر بروز این پدیده، سوخت و هوای نسوخته وارد منیفولد خروجی می شوند و از آن جا به مبدل کاتالیست راه می یابند. سوخت خام واردشده به مبدل می تواند مواد سرامیکی به کاررفته در آن را ذوب کند و از بین ببرد. در این صورت، کاتالیست دیگر کارایی سابق خود را ندارد و نمی تواند به خوبی از ورود آلایندگی ها به محیط جلوگیری کند.

حتماً بخوانید:

کاتالیزور خودرو چیست و چه تأثیری در کاهش آلودگی هوا دارد؟

نشانه های خرابی کاتالیزور خودرو

۲. آسیب رسیدن به اجزای تشکیل دهنده موتور

یکی از علت های بروز، فقیر (Lean) شدن بیش از اندازه مخلوط سوخت و هواست. در صورت فقیر شدن بیش از اندازه مخلوط، دمای موتور بالا می رود و به دنبال آن پدیده ناک یا کوبش رخ می دهد، زیرا دمای محفظه احتراق از حد خود بالاتر رفته است و مخلوط واردشده قبل از جرقه زدن شمع خودبه‌خود مشتعل می شود. در نتیجه، به دنبال بروز کوبش آسیب هایی به بخش های تشکیل دهنده موتور وارد می شود.

از طرفی دیگر، در صورت غنی (Rich) شدن بیش از اندازه مخلوط نیز احتراق یا صورت نمی گیرد و یا به صورت ناقص انجام می شود. بنابراین مجدداً دمای موتور زیاد می شود. به همین دلیل است که نسبت هوا به سوخت (λ : Air Fuel Ratio) در موتور باید در محدوده مشخصی که عمدتاً بین ۰.۸ تا ۱.۲ است باقی بماند تا موتور به شرایط ایده آل خودش نزدیک تر باشد.

محمد جبارزاده شیاده

پایگاه خبری اسب بخار

میس فایر (Misfire) چیست؟

میس فایر پدیده ای در موتورهای احتراق داخلی است که بنا بر دلایلی یا شمع جرقه نمی زند و مخلوط سوخت و هوا اصلاً محترق نمی شوند (Zero Combustion) و یا این که احتراق به صورت ناقص رخ می دهد و انرژی لازم و مطلوب از احتراق مخلوط سوخت و هوا دریافت نمی شود.

نشانه های میس فایر زدن چیست؟

۱- سخت کار کردن موتور در حالت درجا (Rough Idle) 2- شتاب گیری ضعیف (Rough Acceleration) 3- لرزش موتور ۴- روشن شدن چراغ چک ۵- تغییر در صدای تولیدی موتور

آیا میس فایر زدن موتور (Engine Misfiring) می تواند به آن آسیب بزند؟

مانند همه ی مشکلاتی که در پروسه عملکرد موتور برای آن به وجود می آید، میس فایر نیز می تواند مخرب باشد.
۱- کوتاه کردن عمر مبدل کاتالیست (Catalytic Convertor) 2- آسیب رسیدن به اجزای تشکیل دهنده موتور

۵ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.