تفاوت پیشرانه های XU7 و XU7 پلاس

پیشرانه XU7 و XU7 پلاس
پیشرانه XU7 و XU7 پلاس

بررسی تفاوت های پیشرانه XU7 و XU7 پلاس که در حال حاضر بر وری خودروهای ایران خودرو نصب می شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

سری موتورهای xu7 توسط گروه صنعتی psa در کشور فرانسه ساخته می شدند، این گروه صنعتی برای خودروسازی های بزرگ کشور فرانسه اعم از پژو، سیتروئن، اپل و دی اس وظیفه ساخت موتور را برعهده داشت، باتوجه به آن که استفاده از سری موتورهای xu در سال های اخیر در ایران رایج شده است، در این مقاله قصد داریم تاریخچه، مزایا، معایب و نمونه جدید این موتورها را به شما معرف کنیم.

سری موتورهای xu در کارخانه پژو و در لاین خودروسازی این کمپانی جایگاه ویژه ای داشتند، برای اولین بار موتور xu  برای پژو ۳۰۵ در سال ۱۹۸۱ رونمایی شد. طراحی و شکل بلوکه سلیندر یا سر سیلندر در آن سال ها با دو یا چهار دریچه ورودی و خروجی هوا همراه بود و همچنین سوخت مصرفی انجین، بنزین نیز بود.

در کمپانی خودروسازی پژو، موتورهای xu به تدریج جایگزین موتورهای خانواده EW در اواخر دهه ۱۹۹۰ در این شرکت خودروساز شدند. در واقع باتوجه به ماسائل اقتصادی و تکنولوژی محدود آن زمان، قطعه سازی برای موتور xu به طور کامل انجام نشد و برخی قطعات از موتور  EW، به سری موتورهای xu انتقال پیدا کردند، تا علاوه بر رشد تکنولوژی، صرفه اقتصادی برای کارخانه سازنده حفظ شود. موتورهای خانواده Xu تنوع زیادی دارند و در حجم‌های مختلف از ۱.۶ لیتر تا ۲ لیتر عرضه می‌شدند، در این خانواده موتورهای پیشرفته‌تری وجود دارند، از موتورهای کاربراتوری قدیمی گرفته تا انژکتوری و توربوشارژر، که امروزه در خودروهای ایرانی برخی از آن ها را شاهد هستیم، که در ادامه به بررسی بیشتر آن‌ها می‌پردازیم.

مزایا و معایب سری موتورهای xu7

پیشرانه XU7 و XU7 پلاس
پیشرانه XU7 و XU7 پلاس

مزایا موتور XU7 عبارت اند از:

دسترسی راحت به تمام لوازم یدکی و تعویضی

گیربکس هماهنگ با موتور و کشش قابل قبول

قیمت کمتر لوازم یدکی نسبت به سایر موتور های ایرانخودرو

آشنایی اکثر مکانیک های بازار با تعمیرات و حل مشکلات موتور

شتاب اولیه و حداکثر سرعت قابل قبول در مقایسه با خودروهای داخلی

قابلیت تیونینگ آسان و کم هزینه تر نسبت به سایر موتور ها

معایب موتور XU7 عبارت اند از:

مصرف سوخت نسبتا بالا

انتقال زیاد سر و صدای موتور به کابین

استهلاک بالا موتور نبست به رقبا

احتمال بالای سوختن واشر سر سیلندر در کارکردهای مختلف

تکنولوژی قدیمی موتور

بیشتر بخوانید: پیشرانه جدید پژو پارس، سمند و سورن چه ویژگی هایی دارد؟

راهکارهایی برای جلوگیری از واشر زدن موتور XU7

پیشرانه XU7 و XU7 پلاس
پیشرانه XU7 و XU7 پلاس

یکی از شایع ترین ایرادات در موتور xu7، مشکل حرارت بالای موتور و سوختن واشر سر سلندر در این انجین است، علت این مشکل در این پیشرانه را می توان نزدیکی سیلندر ها را به یکدیگر دانست،  که باعث افزایش دما و در نهایت سوختن واشر سر سیلندر میگردد. اما چگونه می توان از این ایراد جلوگیری کرد؟

۱) سیستم خنک کننده خودرو سالم باشد

۲) از ضدیخ با نسبت درست استفاده کرده باشید، در این صورت، آب تا ۱۱۰ درجه جوش نخواهد آمد و در نتیجه واشر سرسیلندر مستهلک نمی شود

۳) پیچ های سرسیلندر را با استفاده از ترکمتر سفت کرده باشید

۴) دور موتور را بالای ۵۰۰۰ دور بر دقیقه نگه نداشته باشید

۵) استفاده از ترموستات با عددی پایین تر سبب می شود تا خنک کاری موتور در دمایی پایین تر صورت بگیرد

مقایسه موتورهای XU7 و XU7P

پیشرانه XU7 و XU7 پلاس

موتور XU7 پلاس یا xu7p در حقیقت نمونه جدید و ارتقا یافته سری موتورهای xu7 است. به گفته شرکت خودروسازی ایران خودرو، اسب بخار و گشتاور این موتور نسبت به سری قبلی خود افزایش یافته است و مشکلات رایج آن مانند سوختن واشر سرسیلندر تا حد قابل قبولی برطرف شده است، مزایا و معایب این موتور نسبت مدل قدیمی آن را در ادامه مطلب برای شما گردآوردی کرده ایم.

ویژگیپارس XU7pپارس XU7 
موتور۴ سیلندر ۱.۸ لیتر۴ سیلندر ۱.۸ لیتر
قدرت۹۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه۱۰۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور۱۴۶ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه۱۵۳ نیوتن متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه
نسبت تراکم۱۰.۵۹.۳
تعداد سوپاپ۸۸
سیستم انژکتوریپاشش چند نقطه ایپاشش چند نقطه ای
حداکثر سرعت۱۸۵۱۹۰
۰ تا ۱۰۰۱۲ ثانیه۱۱ ثانیه
گیربکس۵ دنده دستی۵ دنده دستی
طول/عرض/ارتفاع۱۴۱۰/۱۷۰۴/۴۴۹۸ میلیمتر۱۴۱۰/۱۷۰۴/۴۴۹۸ میلیمتر
فضای بار(لیتر)۴۷۰۴۷۰
مصرف ترکیبی (لیتر)۷۹.۱
وزن۱۱۶۵ کیلوگرم۱۱۶۵ کیلوگرم

در موتور xu7p برخی از اجزاء و قطعات داخلی موتور، از جمله میل بادامک، میل لنگ، بستار، پوسته یاتاقان، مجموعه دسته سمبه، حلقه و سمبه در XU7 پلاس از نظر طراحی شکل جدیدی پیدا کرده اند و همچنین مسیر گازهای خروجی از محفظه لنگ و کلاچ نیز دچار تغییراتی شده است.

یکی دیگر از مواردی که در سری پلاس موتور xu7، نسبت به نمونه قبلی بروز شده است، افزایش طول عمر شمع ها و تسمه مورد استفاده در موتور است.

استفاده بهینه از چندراهه سوخت و انژکتور گاز برای هر سیلندر برای مدل دوگانه سوز این پیشرانه.

استفاده از سرسیلندر مشابه موتور XU7 دوگانه سوز در موتور XU7P برای افزایش عمر و جلوگیری از سوختن واشر سرسیلندر انجین.

همچنین سامانه خنک کاری جدید و خودکار، مشابه موتورهای TU5 و EF7 با اضافه کردن منبع انبساط مجزا و هواگیری سیستم خنک کاری به موتور xu7p افزوده شده است.

افزایش توان و گشتاور به مقدار ۱۰ درصد و افزایش نسبت تراکم از ۹.۳ به ۱۰.۵.

بزرگتر شدن دیسک و صفحه کلاچ به دلیل افزایش توان، اما در این بخش آنگونه که توسط مهندسان طراح ایران خودرو بیان شده، افزایش توانی در کار نیست و از طرفی در بعضی مواقع، با کاهش توان در موتور xu7p همراه هستیم.

کاهش صدا در سرعت‌های بالاتر نسبت به xu7 و همچنین کاهش مصرف سوخت در سری xu7p مشهود است.

موتور جدید xu7p، دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ می باشد، البته با وجود بنزین بی کیفیت یورو ۲ در داخل کشور، این اقدام، تلاشی بیهوده است.

همچنین در بخش پایانی، بیان شده است که ۹۵ درصد از قطعات موتور XU7 پلاس در داخل کشور تولید و ساخته می شوند.

البته این موضوع رو هم باید بیان کرد که، موتور xu7p در بعضی از بخش ها نسبت به نمومه قبلی، کمی و کاستی هایی دارد یا باتوجه به تکنولوژی روز، بروز رسانی های لازم انجام نشده است، که این مشکلات عبارت اند از:

استفاده دوباره از ۸ سوپاپ به جای ۱۶ سوپاپ، کاهش گشتاور حقیقی و قدرت موتور نسبت به نمونه قبلی، به کارگیری دریچه گاز مکانیکی به جای دریچه برقی و افزایش زمان شتابگیری نسبت به نمونه قبلی از مشکلاتی است که در تست های اولیه این موتور مشخص شده است.

روغن موتور مخصوص موتور xu7p چیست؟

پیشرانه XU7 و XU7 پلاس

تمام خودروهای باتوجه به حجم موتور یا انجین خود، نیاز به مقدار خاصی از روغن برای روانکاری دارند، که باید به صورت کامل آن را دریافت کند تا بتواند فعالیت بهتری داشته باشد. خودرو آریسان دو یا پژو پارس جدید مدل xu7p نیز باید متتاسب با حجم مورد نیاز موتور خود روغن دریافت کند، در صورتی که شما فیلتر روغن را تعویض نکنید همواره خودرو نیاز به حجمی معادل ۴٫۴ لیتر روغن نیاز دارد اما در صورتی که به همراه روغن فیلتر آن را هم تعویض نمایید باید حدودا ۴٫۷۵ لیتر روغن درون مخزن موتور روغن بریزید. اصولا یک ظرف روغن برای پژو پارس جدید ۵ لیتر وزن دارد که زمان تعویض روغن موتور خودرو، تمام روغن موتور استفاده می‌شود.

روغن مناسب برای پیشرانه XU7 پلاس 0W-20 است.

توجه:

مصرف روغن موتور ۱۰W40 و ۲۰W50 در موتور پژو پارس یورو ۵ ممنوع است.

۴.۱ امتیاز از ۱۰ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.