مف سنسور و وف سنسور چیست؟

سنسور هوا

­­در خودروهایی که سیستم سوخت‌رسانی آن ها به صورت تزریقی (Injection) است، باید به تزریق کننده ها (Injector) دستور مناسب جهت میزان پاشش سوخت داده شود.

مدیران 777 مدیران 777

از این رو ECU به اطلاعاتی از جمله میزان هوای واردشده به سیلندر نیاز دارد تا بتواند میزان سوختی که باید به سیلندر تزریق شود را با توجه به نسبت مناسب سوخت به هوا مشخص کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

برای به دست آوردن اطلاعاتی از میزان هوای واردشده به منیفولد هوا به سنسوری نیاز داریم تا جرم یا حجم واردشده به منیفولد را اندازه‌گیری کند و به ECU گزارش دهد تا ECU با تجزیه و تحلیل آن داده ها میزان سوخت تزریقی را مشخص کند. این سنسور بین فیلتر هوا و منیفولد هوا قرار دارد و ممکن است از نوع سنسور MAF و یا سنسور VAF باشد. هر یک از انواع سنسورهای ذکرشده به نحوه خاصی میزان هوای وارده را اندازه گیری می کنند.

سنسور هوا

سنسور MAF:

سنسور هوا

در این سنسور با استفاده از یک سیم، که تحت ولتاژ ثابت قرار دارد و مانند المنت عمل می کند، مقدار جرم هوای عبوری را می سنجند. از این رو به سنسور سیم گرم (Hot-Wire) معروف است.

سنسور هوا

از سیم، که تحت ولتاژ ثابت قرار دارد، جریان الکتریکی عبور می کند. این در حالی است که سیم در تماس مستقیم با هوای عبوری قرار دارد. تماس هوا با سیم باعث می شود از دمای سیم کاسته شود، با کاهش دمای سیم از مقاومت آن نیز کاسته می شود، پس جریان الکتریکی عبوری از سیم، طبق قانون اهم (Ohm’s Law)، افزایش می یابد. با افزایش جریان و یا چگالی هوای عبوری به دمای سیم افزوده می شود تا جایی که مقاوت سیم به تعادل برسد. افزایش یا کاهش جریان الکتریکی عبوری از سیم با جرم هوای عبوری متناسب است. مدار الکترونیکی موجود در سنسور، داده های دریافتی سیم گرم را به سیگنالی خوانا برای ECU تبدیل می کند و برای آن ارسال می کند.

سنسور VAF:

سنسور هوا

این سنسور با استفاده از پره ای (Vane)، حول یک پیچ که تحت بار یک فنر قرار دارد، کار می کند. این گونه که با عبور جریان هوا از راهگاه های آن پره به سمت پایین و در جهت فشردن فنر حرکت می کند. پره مورد نظر به یک مقاومت متغیر (Reosta) متصل است و با چرخش پره حول پیچ مقاومت رئوستا تغییر می کند و میزان پاشش سوخت نیز با توجه به تغییر مقاومت (افزایش یا کاهش) تغییر می کند.

بسیاری از این سنسورها دارای پیچ تنظیم هستند. از این پیچ برای کنترل مخلوط سوخت و هوا استفاده می شود. با تغییر در وضعیت پیچ می توانیم در میزان هوای ورودی تغییر ایجاد کنیم. مثلاً با چرخاندن پیچ در جهت ساعت‌گرد از میزان هوای ورودی بکاهیم و مخلوط غنی تری را وارد سیلندر کنیم.

سنسور هوا

برخی از سنسورهای VAF دارای سنسور دما نیز هستند تا به ECU این امکان را دهند که چگالی (Density) هوای ورودی را محاسبه کند و میزان سوخت تزریقی را با توجه به آن مشخص کند.

در مقایسه این دو سنسور، MAF نسبت به VAF از برتری بیش تری برخوردار است و در خودروهای تولیدی تقریباً همیشه از MAF استفاده می شود و سنسور VAF منسوخ شده است.

از برتری های سنسور MAF این است که نسبت به تغییرات جریان هوا سریع تر واکنش نشان می دهد، فضای کم تری را اشغال می کند، به علت این که از قطعات متحرک در آن ها استفاده نشده است عمر طولانی تری دارند، ارزان تر است و در آن سنسور دما جاگذاری شده است و نیازی به سنسور دمای جداگانه نیست.

اگر سنسور MAF خودرو دچار مشکل شود اطلاعات نادرستی را برای ECU می فرستد و ECU با در اختیار داشتن این اطلاعات نادرست در محاسبه هایش میزان سوختی را که برای موتور در آن شرایط مناسب نیست به دست می آورد. در این موقعیت شاهد کاهش شتاب، کاهش قدرت، استارت نخوردن و حتا عملکرد نادرست گیربکس اتوماتیک هستیم.

محمد جبارزاده شیاده
پایگاه خبری اسب بخار

۳.۲ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.