بررسی موتورهای سری RB از شرکت نیسان (بخش دوم)

موتور RB نیسان

در بخش اول، سه موتور ۲ لیتری ، ۲٫۴ لیتری و ۲٫۵ لیتری از سری موتورهای RB شرکت «نیسان» مورد بررسی قرار گرفت. در این بخش به بررسی RB26، RB28 و RB30 می پردازیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

RB26DETT:

موتور RB نیسان

کورس جابه‌جایی پیستون (Stroke) این موتور برابر با ۷۳٫۷mm و قطر سیلندر (Bore) آن برابر با ۸۶mm است که با این تفاسیر حجم دقیق آن برابر با ۲۵۶۸٫۶ سی سی می شود. بلوک سیلندر RB26 از جنس چدن (Cast Iron) و سرسیلندر آن آلومینیومی است. موتورهای ۲۶۰۰ سی سی از سری  RB همگی مجهز به دو توربوشارژر و دو میل بادامک اند، به بیانی دیگر، نام تجاری آن ها “RB26DETT” است. توربین توربوشارژر اول از سیلندر اول، یعنی سیلندر ۱ و ۲ و ۳، تغذیه می کند و توربین دومین توربوشارژر از سه سیلندر دوم تغذیه می کند. اولین RB26DETTها توانی در حدود ۲۸۰ اسب بخار در دور ۶۸۰۰rpm و گشتاوری حدود ۳۵۳N.m در دور ۴۴۰۰rpm تولید می کردند، اما در نسخه های نهایی، این موتور با حفظ قدرت ۲۸۰ اسب بخاری، گشتاوری حدود ۳۹۲N.m در همان دور ۴۴۰۰rpm تحویل می داد. در اندازه گیری های انجام شده مشخص شد که موتور RB26DETT، بدون این که ارتقا داده شود، قادر به تولید قدرت ۳۳۰ اسب بخاری است. این اختلاف به این معنی است که موتور RB26DETT توسط شرکت خودروساز محدود شده است، چراکه انجمن خودروسازان ژاپن تعیین کرده که هیچ موتوری با توان بیش از ۲۸۰ اسب بخار نباید تولید شود. پتانسیل این موتور به حدی بالاست که حتا بدون ارتقا قطعات داخلی موتور، قادر است قدرت ۶۰۰ اسب بخاری را به دست دهد. نکته حیرت انگیز زمانی است که این موتور کاملاً ارتقا داده شود، آن زمان است که شاهد قدرتی بیش از ۱۳۴۰ اسب بخار هستیم. از این موتور در نیسان اسکای لاین (Skyline) با اتاق R32 استفاده می شد، اما تا پیش از سال ۱۹۹۲ این موتورها به علت این که پمپ روغن (Oil Pump) کوچکی داشتند در سرعت های بالا به خوبی توسط روغن تغذیه نمی شدند. این مسئله موجب بروز مشکلاتی می شد تا این که شرکت نیسان پمپ روغن بزرگ تری را جایگزین پمپ قبلی، که متعلق به موتور RB24 بود، کرد.

RB26DETT N1:

انجمن مهندسان “Nismo” (Nissan Motorsports) به این نتیجه رسیدند که موتور RB26DETT برای حضور در مسابقات نیازمند مراقبت های پیچیده و سخت دارد، از این رو موتور N1 را طراحی کردند.

موتور RB نیسان

در این موتور از میل لنگی با استحکام بیش تر استفاده کردند، زیرا موتورهای مسابقه ای اکثراً در دورهای بالا (بین ۷۰۰۰rpm و ۸۰۰۰rpm) کار می کنند و میل لنگ های سابق در برابر این دورها دوام نمی آوردند. از دیگر تغییرات اعمال شده می توان به اضافه شدن کانال های آب و روغن در بلوک سیلندر جهت خنک کاری موتور، تغییر پیستون و رینگ پیستون ها، و به کار گرفتن میل بادامک های ارتقایافته اشاره کرد. در موتورهای N1 از توربوشارژرهای Garrett استفاده کردند. جنس توربین های این توربوشارژرها، برخلاف توربوشارژرهای قدیمی که از سرامیک ساخته شده بود، از جنس استیل بود.

موتور RB نیسان

توربین های سرامیکی در دورهای بالا خوب عمل نمی کردند و استحکام لازم را نداشتند، اما توربین هایی که از جنس استیل بودند این مشکلات را نداشتند و در دورهای بالا قابل اعتماد بودند. در نهایت، Nismo توانست با اعمال تمام این تغییرات قدرت دریافتی از این موتور را به ۱۹۰۰ اسب بخار برساند.

RB28S2:

موتور RB نیسان

این موتور با قطر سیلندر (Bore) 87mm و کورس جابه‌جایی ۷۷٫۷mm، حجمی برابر با ۲۷۷۱٫۴ سی سی دارد. بلوک سیلندر آن بسیار پیشرفته تر از بلوک سیلندر موتورهای N1 است. قدرت دریافتی از این موتور برابر ۵۱۰ اسب بخار و گشتاور تولیدی آن ۵۴۰N.m است.

RB30:

موتور RB نیسان

یکی از ویژگی های مهم این موتور این است که قطر سیلندر (Bore) و کورس جابه‌جایی پیستون (Stroke) یکسانی دارد. مقدار قطر سیلندر و کورس پیستون آن برابر ۸۶mm و حجم آن برابر با ۲۹۹۷٫۳ سی سی است.

مدل های پایه RB30:

مدل های پایه این موتور از یک میل بادامک استفاده می کردند، اما سیستم سوخت رسانیِ برخی کاربراتور و برخی دیگر انژکتور بود. در برخی مدل های انژکتور نیز از توربوشارژر برای افزایش قدرت استفاده شد. تغییرات صورت گرفته در موتورهای پایه بیش تر مخصوص میل بادامک ها بود، مهندسان با بهینه سازی آن ها توانسته بودند تنفس موتور را ارتقا دهند و به دنبال آن قدرت و گشتاور بیش تری دریافت کنند.

RB30DE:

در این موتور از دو میل بادامک برای کنترل سوپاپ ها استفاده می شود و از انژکتورهایی برای تزریق سوخت بهره برده شد تا توان موتور به ۲۴۰ اسب بخار در دور ۷۰۰۰rpm و گشتاور ۲۹۴N.m در دور ۴۸۰۰rpm برسد.

RB30DET:

موتور RB نیسان

این موتور به صورت افترمارکت و در کشور استرالیا ساخته شد و شرکت نیسان هیچ نقشی در تولید موتور RB30 با دو میل بادامک و به صورت پرخوران شده نداشته است. در کشور استرالیا با استفاده از بلوک سیلندر موتور RB30 و سرسیلندر موتورهای RB25 و RB26 که برای قرارگیری دو میل بادامک طراحی شده بودند، موتور RB30 با دو میل بادامک ساخته شد. به کارگیری دو میل بادامک موجب شد نسبت تراکم موتور RB30 به مقدار ۸٫۲ برسد که این مقدار برای موتورهای پرخوران شده درون شهری بسیار مناسب بود. حجم موتور RB30DET از موتور RB26DETT بیش تر است و با توجه به این اختلاف حجم انتظار می رود قدرت موتور RB30 بیش تر باشد، اما به دلیل استحکام کم قطعات داخلی موتور RB30 و مشکلاتی که در دورهای بالا (حدود ۷۰۰۰rpm) و در اثر پدیده تشدید به وجود می آید، نمی تواند دورهای بالا را برای رسیدن به بیشینه قدرت تحمل کند. بنابراین موتور RB26DETT قدرت بیش تری نسبت به موتور RB30DET دارد. برای غلبه بر لرزش های به وجود آمده، این موتور در دورهای پایین گشتاور بالایی تولید می کند. با استفاده از سرسیلندر موتور RB26 و بالانس کردن این موتور می توان به دورهای بالایی مانند ۱۱۰۰۰rpm، که دور بالایی است، دست یافت. RB30DET در این شرایط قدرت بیش تری نسبت به RB26DETT تولید می کند. کیت دوتوربو از این موتور نیز توسط یک شرکت ژاپنی به نام “OS Giken” ارائه شد تا بیش از ۶۰۰ اسب بخار تولید کند.

محمد جبارزاده شیاده
پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.