تویوتا با معین خودرو و نیسان با نامی خودروپیشرو می آیند

معین خودرو و نامی خودرو پیشرو
معین خودرو و نامی خودرو پیشرو

در حالی که، به نظر می رسد تویوتا با ایرتویا و نیسان با جهان نوین آریا وارد شوند، شنیده حاکی از آن است که این برندها با معین خودرو و نامی خودرو پیشرو وارد کشور خواهند شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، دور جدید واردات یک سال پیش در شرایطی آغاز شد که علاوه بر محدودیت هایی که داشت برخی قیدها نیز به آن اضافه شد؛ از جمله آنان می توان به ضرورت انتقال تکنولوژی، اولویت داشتن خودروهای اقتصادی و همچنین سقف ۲۰ هزار یورو اشاره کرد. در کنار این قیود عدم رایزنی و مشورت با واردکنندگان قدیمی و انجمن واردکنندگان منجر به اعتراض شدید آنان شد. اعتراضی که بی فایده بود و وزارت صمت مسیر جدید را ترسیم و براساس آن حرکت را آغاز کرده بود.

در این شرایط، وضعیت بازار، نیاز و عطش شدید حاصل از ممنوعیت ها و البته سر به فلک کشیدن قیمت ها باعث شد شرکت های جدید بخت خویش را برای اخذ مجوز واردات امتحان کنند. این بخت آزمایی موجب شد برخی شرکت ها سراغ برندهایی بروند که پیش تر توسط شرکت های شناخته شده عرضه می شدند، اما در دور جدید، دیگر خبری از امتیاز و انحصار نبود.

در همین زمینه، اواخر خردادماه سال جاری رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به این که فرآیند مذاکره و پیگیری شرکت‌ها ادامه دارد گفت: «قطعاً فهرست خودروهای وارداتی نیز تغییر خواهد کرد، اما تاکنون دو شرکت توانسته‌اند برای واردات تویوتا مدارک خود را ارائه کنند.»

به عنوان مثال، آن گونه که شنیده می شود تویوتا دیگر با ایرتویا وارد نخواهد شد. هر چند این شرکت پس از ممنوعیت ها با سرگذشت عجیب و غریبی همراه شد، با این حال، باز هم برای این که بتواند نماینده شاخص و اصلی عرضه تویوتا در ایران باشد درخواست خود را ارائه داده بود.

به نظر می رسد همچنان این ایرتویا (آریتا) با چالش هایی همراه است، چراکه بنابر شنیده ها معین خودرو به جای ایرتویا قصد دارد این برند ژاپنی را عرضه کند و گویا تعدادی نیز وارد کرده است. البته این که چه مدل یا مدل ها و در چه تیراژی وارد و یا ثبت سفارش شده معلوم نیست، اما در هر حال، معین خودرو فعلاً گزینه اصلی عرضه تویوتا به شمار می آید.

نامی پیشرو به جای جهان نوین آریا

نیسان نیز به سرنوشت مشابهی دچار شده است؛ این برند ژاپنی در دور قبلی واردات و پس از برجام توسط شرکت نوپای جهان نوین آریا پا به عرضه رقابت گذاشت. این شرکت به رغم این که تنها دو خودروی نیسان جوک و ایکس تریل را در سبد محصولاتش داشت، توانست سهم مناسبی از بازار دریافت و به رقابت با سرآمدان و خودروهای شاخص بازار بپردازد.

با توجه به تجربه خوب شرکت عرضه کننده و خاطره خوبی که خریداران از نیسان داشتند به نظر می رسید در دور جدید جهان نوین آریا نیز باز هم برای عرضه این برند پا پیش بگذارد، اما شنیده ها حاکی از آن است که این بار نیسان با نامی خودرو پیشرو به کشور وارد خواهد شد، ضمن این که، ۵ هزار دستگاه نیسان نیز ثبت سفارش شده است.

البته با توجه به تحریم ها به نظر می رسد این بار نیسان های واردشده به ایران جزء آن دسته خودروهایی هستند که در چین مونتاژ می شوند. با این حال، هنوز به طور قطع مشخص نشده نیسان هایی که قرار است به ایران بیایند ژاپنی هستند یا این که آن ها نیز از چین وارد کشور خواهند شد.

۵ امتیاز از ۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.