واردات نیسان به ایران؛ خودنمایی شرکت های تازه کار

دو محصول نیسان برای واردات آماده می شوند

در این دور از واردات خودرو به ایران، اتفاقات عجیب و نادر کم نیست. اما در این بین بی تردید یکی از جالب ترین و نادر ترین موارد، سپرده شدن واردات نیسان به سه شرکت متفاوت است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

نیسان یکی از نام های قدیمی در ایران است که می توان آن را به دو بخش تقسیم کرد.یک بخش به نیسان وانت اختصاص پیدا می کند و بخش دیگر به محصولات و شرکت های متعددی که در ایران نیسان را مونتاژ یا به صورت وارداتی به فروش رسانده اند. در واقع طی سال های گذشته خودروهایی مانند تینا، رونیز، نیسان پیکاپ، ماکسیما، قشقایی و مورانو در پارس خودرو تولید شده است و وانت نیسان هم که با نام زامیاد گره خورده است. پیش از تحریم ها نیز جهان نوین آریا توانست با محصولاتی مانند جوک و ایکس تریل به بازار خودرو نفوذ کند. اما در عین حال به رغم تمام تلاشی که به کار بسته بودند و سعی می کردند با ابداع واژه هایی مانند فروش ناب ، خدمات پس از فروش ناب و تحویل ناب راه خود را برای کسب سهم بیشتر از بازار باز نمایند، عملا در مقابل کیا و هیوندای شکست سنگینی نصیبشان شد.

دور جدید واردات نیسان به ایران :

در دور جدید واردات از شرکت های قدیمی که دارای نمایندگی رسمی بودند خبری نیست و در مقابل با توجه به وضعیت بازار و پیش بینی سود مناسب از خودروهایی که حداقل ۱۵ هزار دلار به بالا قیمت دارند، پای شرکت های تازه تاسیس و جدیدی به عرصه واردات برند نیسان باز شده است. یکی از این شرکت ها نامی خودرو پیشرو است که در حال حاضر یکی از  مدعیان اصلی واردات نیسان به شمار می آید. در کنار این شرکت اما دو نام دیگر هم به چشم می آید. یکی از آنها معین خودرو الوند و دیگری پارس ساتر هوشمند است.

در این شرایط هر یک از سه شرکت نامبرده برای برتر نشان دادن خود، ادعا هایی را مطرح می کنند.
به عنوان مثال، نامی خودرو پیشرو مدعی است که  تمرکز شرکت بر ۳ محور نو آوری، کیفیت و مشتری مداری بنا شده است. این در حالی است که بیشتر مدیران این شرکت سابقه حضور در شرکتی را دارند که به عدم تعهد و تحویل به موقع ، خدمات پس از فروش نه چندان مطلوب و گران فروشی قطعات معروف شده بود. پارس ساتر هوشمند نیز که تکلیفش از پیش تعیین شده است چراکه این شرکت پس از رونمایی شتاب زده از محصولات اشکودا در ایران، تا امروز حتی نتوانسته یکی از آن ها را به سامانه یکپارچه برساند.

از دیگر مواردی که در این بین جلب نظر می کند، محصولات قابل عرضه نیسان در بازار ایران است. به نظر می رسد از سبد محصولات این خودروساز ژاپنی، در بهترین حالت سه مدل کیکس، روگ (ایکس تریل) و سیلفی در بازار ایران قابلیت عرضه در وهله نخست را دارند و این یعنی سه شرکت متفاوت، به یک باره برای عرضه تنها سه محصول آستین بالا زده و در پی کسب سود خود برآمده اند.

شرکت های تازه تاسیس بجای کهنه کار ها :

اینکه چگونه وزارت به راحتی توانسته است شرکت های نامدار در زمینه واردات را کنار بگذارد و مجوز واردات را به شرکت های تازه تاسیس و بدون تجربه واگذار نماید، واقعا جای بحث و سوال دارد. دوم اینکه اگرچه برند نیسان ژاپن، برندی بسیار با سابقه و با کیفیت است، اما هر برندی قطعا به جز عاملیت فروش، به شبکه خدمات گسترده نیز نیاز دارد. این درحالیست که شرکت های نامبرده در بهترین حالت یک نمایندگی آن هم در شهر تهران دارند. پس چنانچه خودروی یک مشتری به طور مثال در شهری همچون اهواز مشکل پیدا کند، تکلیفش چیست؟ باید به تهران مراجعه نماید؟ و سوال دیگر اینکه این سه شرکت مذکور در بهترین و رویایی ترین حالت بتوانند روی هم ۳ الی ۵ هزار محصول وارد بازار ایران نمایند. آیا برای این تعداد خودرو کسی حاضر به گرفتن عاملیت از شرکت های مذکور است؟

در پایان به نظر می رسد شرکت های تازه تاسیسی چون سه شرکت نامبرده در بالا، تنها به فکر سودآوری برای خود بوده و حتی احترام و تکریم مشتری را نیز به خوبی نمی دانند و در سال های آینده، مشتریان می مانند و خودروهایی که نه نمایندگی دارند، نه تامین قطعات و نه شبکه خدمات رسانی. پاسخگو چه کسی خواهد بود؟؟؟

۳.۴ امتیاز از ۱۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.