تکمیل شاهکار وارداتی وزارت صمت با ششمین مدعی نیسان

بازار خودرو در حالی که هنوز نمی تواند چشم انداز شفافی برای آینده خود تصور کند،شاهد تکمیل شاهکار وارداتی وزارت صمت با ششمین مدعی نیسان شده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار،با ورود جهان نوین آریا به واردات نیسان تعداد مدعیان این برند محبوب ژاپنی در ایران به عدد ۶ رسید.با توجه به نحوه مدیریت و اعطای مجوز هنوز معلوم نیست که بازی تمام شده است یا چندی بعد باز هم نیسان یک مدعی دیگر پیدا خواهد کرد.

همین حالا نیز غیر از جهان نوین که با توجه به سابقه عرضه نیسان در دوران پسا برجام و پیشا تحریم به نوعی خود را مدعی اصلی می داند،این برند هم اکنون هم خواهان دیگر را نیز معرفی کرده است؛ نامی خودرو، پارس ساتر هوشمند، معین خودرو اروند، بهمن موتور و پارس خودرو .

از میان این ۶ مدعی تنها دو شرکت هستند که علاوه بر در اختیار داشتن زیرساخت های تولید (البته نه برای نیسان)، با توجه به شبکه نمایندگی ها توانایی ارائه خدمات پس از فروش را دارند

مابقی شرکت ها اما مشخص نیست که چگونه توانسته مجوزهای مرتبط را اخذ کنند.درحال حاضر نمایندگی ای در اختیار ندارند.ضمن اینکه فاقد زیرساخت های مناسب برای انتقال تکنولوژی هستند.

بنابراین در وهله اول این موضوع مطرح می شود که این شرکت ها بر اساس چه مکانیزمی و با ارائه چه مدارکی توانسته اند مجوز واردات خودرو را اخذ کنند.

نکته دوم بحث خدمات پس از فروش است.جهان نوین آریا هم با توجه به عرضه نیسان پیش از ممنوعیت ها نسبت به مدعیان گمنام و تازه واردات وضعیت بهتری دارد.

با این وجود چرایی این تعداد وارد کننده آن هم برای یک محصول جای سوال دارد.

دلیل این اتفاق را باید در نگاه خاص و ویژه دولت به دور جدید واردات و تغییر نقش و شان نزولی جست و جو کرد که آنها برای خود در نظر گرفته اند.

پیشتر واردات هربرند در اختیار یک شرکت قرار داشت. حتی اگر آن برند برای تولید شریک تجاری هم داشت ،سازوکار و نوع محصول مشخص و تکلیف روشن شده بود.

در دور جدید با توجه به عطش بازار و فشار سرسام آور تقاضا و افزایش شدید قیمت ها در بازار،دولت به این نتیجه رسید که غیرازتولید،این بار عنان واردات را هم در دست بگیرد.

آنها به بهانه جلوگیری از اجحاف در حق مردم، اجازه فعالیت مجدد به بسیاری از شرکت های واردکننده قدیمی را ندادند. اما دغدغه و نگرانی اصلی آنها مردم و مصرف کننده نبود،بلکه تحقق عددی بود که دربودجه سال جاری برای کسب درآمد از واردات خودرو در نظر گرفته بودند.

در واقع دولت در امر واردات خودرو خود را در حد یک هولدینگ اصلی تعریف کرد که سایر زیرمجموعه ها به طور مستقل برای او کار می کنند.

نتیجه کار هم که تا امروز کاملا مشخص شده است.نه دولت به خواسته خود رسیده  و نه واردات آش دهن سوزی شده است. بعد از یکسال هنوز وضعیت افرادی که در سامانه ثبت نام و ۵۰۰ میلیون بلوکه کرده اند مشخص نیست. واردات نیز از قطعیت گذشته است و به پتانسیل رسیده است. در حال حاضر اعلام می شود که پتاسیل واردات ۴۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال فراهم است. اینکه محق شود یا خیر هنوز معلوم نیست.

طی این مدت نیز واردات با چالش های زیادی همراه شد.در نیمه اول سال که بحث استانداردها و مجوزهای لازم برای شماره گذاری در میان بود . بعد ازعبور سخت از این مرحله ،خودروهای برقی عزیز دردانه شدند.فعلا برای این خودروها فرش قرمزپهن شده است و برای بخش دیگر واردات ارزی در کار نیست.

اما در مقابل محصولات جدید معرفی و اعلام می شود که فروش آنها رد سامانه به زودی آغاز خواهد شد. اینکه چه زمانی و چه تعدادی تحویل داده شود هم مشخص نیست.

به بیان ساده تر واردات خودرو به یک کلاف سردرگم تبدیل شده است.این مساله بازهم ریشه در دخالت همه جانبه دولت در امری دارد که هیچ تخصصی در آن ندارد .

در واقع واردات خودرو به رغم تمام تبلیغات وسیع و گسترده ای که برای آن صورت گرفته است،بار دیگر ثابت می کند که ورود دولت در هر بخشی از اقتصاد منجر به فاجعه خواهد شد.

اما  درک این موضوع زمان زیادی می خواهد و تازه بعد از آن هم مرحله مقصرسازی و درست بودن سازوکارها و انکارها آغاز می شود وقیمت ها بی تفاوت و بدون توجه به این نوع حرف های تکراری توخالی،به وضعیت توزیع محدود بازار نگاه کرده و بازهم میل صعود پیدا می کنند.

۳.۵ امتیاز از ۲۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.