خودرو برقی پیش از تکنولوژی اعتماد می خواهد

برقی سازی خودروها
برقی سازی خودروها

به نظرمی رسد یک حرکت و مسیر جدید برای صنعت خودروسازی کشور با تغییر رویکرد به برقی سازی خودروها به وجود آمده است، اما با توجه به عملکرد حکمرانی اقتصادی، به نظر می رسد تولید خودرو برقی پیش از تکنولوژی اعتماد می خواهد، وگرنه کاری از پیش نخواهد رفت.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو با هر کم و کیفی دیروز (جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲) به پایان رسید. این که شرکت ها دستوری یا به اختیار آمده بودند، این که نمایشگاه تحول نمایشی از دستاوردهای قدیمی تر خودروهای برقی چین بود، یا این که بخشی از تلاش شرکت های ایرانی به معرض دید عموم درآمد، دیگر تمام شد.

با این حال، برخی با توجه به نمایشگاه سال قبل، چشم انداز مثبتی برای این رویداد قائل نیستند؛ بسیاری از اهالی رسانه و مردم نه از دستاوردهای اولین نمایشگاه چیزی دیده اند، نه دیگر مسئولان و متولیان راجع به آن صحبت کرده اند. بعضی معتقد هستند که نفس برگزاری چنین همایش و نمایشگاه هایی هم می تواند کم و کاستی ها را نمایان کند و هم می تواند نشان بدهد تا چه اندازه در این زمینه پیشرفت کرده ایم و با سطح اول توسعه فاصله داریم. برخی می گویند حرکت به سمت برقی سازی و فرهنگ سازی برای استفاده از این خودروها از همین نمایشگاه ها آغاز می شود. مردم از نزدیک با آن چه داریم و آن چه باید باشیم آشنا می شوند، مردم متوجه می شوند که چرا استفاده از این خودروها خوب است، به ضرورت و درک چرایی نیاز به این خودروها زودتر دست پیدا می کنند.

اما این یک بخش این ماجراست، بخش دیگر آن، تمام و کمال به رفتار و عملکرد دولت‌مردان و اهمیت و عزم حاکمیت مرتبط می شود. واقعیت این است که صنعت خودروسازی کشور مانند بسیاری از صنایع و فعالیت های اقتصادی به رغم تمام شعارها و ادعا و دارا بودن اتاق های بازرگانی، به شدت وابسته به حاکمیت و سیاست گذاری آنان است. این سیاست گذاری در زمینه های سیاسی و اقتصادی، سمت و سوی حرکت فعالان اقتصادی را مشخص می کند.

در صنعت خودروسازی وضعیت به شکل دیگری پیش می رود. این صنعت هم دچار تصمیم ها و سیاست های داخلی است و هم با تحریم ها مستقیم همراه شده است. این مسائل به شدت خودروسازی را با بحران های خرد و کلان همراه کرده است. در عین حال، از یک سو، دور بودن از سطح اول تکنولوژی و فقدان ابزار و ماشین آلات به‌روز و از سوی دیگر، عدم توجه به حمل و نقل عمومی از سوی حاکمیت، میزان استفاده از خودروهای شخصی را به شدت افزایش داده است.

این موضوع نیز به نوبه خود افزایش های زیادی را همراه خود آورده است؛ ترافیک، آلودگی و مصرف بنزین. در همین حال، افراد با دلایل و توجیه های مختلف استفاده از خودروهای شخصی را حق خود می دانند. در این شرایط، بسیاری از کشورها برای از بین بردن و یا کاهش معضلات ناشی از خودروهای بنزینی راهکارهای متنوعی را در پیش گرفته اند. یکی از مرسوم ترین و رایج ترین راه ها، افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی است، راهکار دیگر، که طی سال های اخیر با حجم بیش تری مورد استفاده قرار گرفته، خودروهای برقی است. این خودروها در وهله اول به ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص یافته و سپس با فراهم شدن زیرساخت ها و فرهنگ سازی با پذیرش عموم همراه شده است.

دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو نیز با همین رویکرد برگزار شد؛ هدف برگزارکنندگان معرفی توانمندی ها و فرهنگ سازی بود تا بتوانند مردم را همراه کنند. اما مسئله این است که مردم بارها و بارها از یک سو، همراهی خود را ثابت کرده اند و از سوی دیگر، این همراهی و عزم در سطح کلان کشور باید ایجاد و عملی شود، چراکه سرچشمه های صنعت و تصمیم گیری در این خصوص در دستان مردم نیست و دولت‌مردان باید بتوانند به درک و ضرورت این مسئله برسند، اما به عقیده برخی، دستیابی به این مهم، یعنی جاری شدن فرهنگ استفاده از خودروهای برقی با اقبال عمومی میسر است.

اما آیا واقعاً مردم باید اهداف متولیان و برگزارکنندگان این نمایشگاه را باور کنند؟ آیا نشانه ای از برنامه های بلندمدت دیده می شود؟ با توجه به خلف وعده های مکرر در زمینه های مختلف، آیا واقعاً می توان باور کرد که قرار است تغییر و تحولی به وجود بیاید؟ آیا وزارت صمت و سایر نهادها و دستگاه های مرتبط می توانند به مردم ثابت کنند که این بار قضیه جدی است و برگزاری نمایشگاه صرفاً کارنامه سازی و یا به هر بهانه دیگری نبوده است؟

دولت و در اصل حکمرانی اقتصادی برای این که بتوانند مردم را با خود همراه کنند، ابتدا باید اعتماد از دست رفته را ترمیم کنند. مردم به بهانه افزایش کیفیت، رقابت و کاهش قیمت با خودروهای وارداتی میلیاردی مواجه شده اند. به بهانه ارزان سازی با افزایش صددرصدی تعرفه ها همراه شده اند. بنابراین اگر حاکمیت در زمینه برقی سازی خودروها به مشارکت و همراهی مردم نیاز دارد، به نظر می رسد بیش از هر چیز باید اعتبار خود را بازسازی کند؛ برای اولین قدم هم می تواند از نیاز مردم سوءاستفاده نکند و تعرفه ها را کاهش دهد.

۵ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.