توقف روی خودروی احتراق داخلی کار غلطی است

خودروی احتراق داخلی
خودروی احتراق داخلی

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان این که گفته می شود خودرو برقی نهایت کار است از نظر من چندان درست نیست، تأکید کرد: «لزوماً توقف روی خودروی احتراق داخلی کار غلطی است، راه حل میانی در واقع خودروهای هیبریدی است که انواع مختلف دارد.»

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، امیرحسن کاکایی در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست در نشستی با عنوان نقش خودروهای برقی در حفظ محیط زیست گفت: «در جایی مانند آمریکا ۳۰ درصد سبد انرژی، انرژی هسته ای و پاک است. جایی مانند نروژ بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد از انرژی آبی استفاده می کنند، یعنی پکیج انرژی این کشورها به سمت انرژی های نوین می رود. در آمریکا انرژی های نوین و هسته ای در کنار هم سهم ۴۵ درصدی دارند. این در حالی است که در کشور ما در زمستان به دلیل استفاده از مازوت، تهران رو به خفگی می رود. این مباحث بسیار مهم است.»

بدون خودروی برقی هم مشکل برق داریم

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: «اگر قرار است مصرف کنندگان خودروهای برقی را افزایش دهیم، نمی توانیم از آن ها بخواهیم که یک ماه در سال از این خودرها استفاده نکنند. این کار درستی نیست. باید در تمام سال امکان سرویس دهی داشته باشیم. این که گفته می شود شب تا صبح خودروها شارژ می شوند، درست نیست. با استفاده از شارژر خانگی، شارژ این خودروها حداقل بین ۱۲ تا ۲۰ ساعت زمان می برد. بنابراین یک شب تا صبح مشکل شارژ این خودروها حل نمی شود. اگر بخواهیم شارژر ۱۰۰ آمپری استفاده کنیم، باید دنبال فضای مناسب در کشور بگردیم.»

وی ادامه داد: «اگر بخواهند برق را به تمام افراد برسانند؛ در دنیا گفته می شود که معادل شبکه های برق موجود باید دوباره سرمایه گذاری شود، یعنی زیرساخت ها دو برابر شود. این در حالی است که هنوز بدون خودروهای برقی هم مشکل برق داریم. بسیاری از برج ها و شهرک های ایران غیراصولی ساخته شده است و با اضافه شدن کولر گازی به جایی رسیده که ظرفیت پر شده است.»

دنیا فقط لزوماً به فکر خودرو برقی نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت اضافه کرد: «معتقدم که باید با تکنولوژی های مخرب مخالفت کرد، چراکه تجربه ثابت کرده است افراد مخالف بعدا شکست می خورند. زمانی که قصد داریم دنباله روی کنیم باید با اصول پیش برویم. چند نکته فنی وجود دارد؛ دنیا فقط لزوماً به فکر خودرو برقی نیست، بلکه به فکر برقی سازی است. خودرو هیبرید به عنوان یک آپشن خیلی جدی دنبال می شود و پیش بینی ها می ‎گوید که در دهه آینده خودروهای برقی به نوعی کنار می روند و مدل های هیدروژنی وارد می شوند.»

کاکایی افزود: «در حال حاضر، در خصوص خودروهای برقی شاهد یک هیجان رسانه ای و اقتصادی هستیم. چینی ها سرمایه گذاری کرده اند و قصد دارند معادنی را که در اختیار گرفته اند به کار ببرند و هم با تولید تکنولوژی، اروپایی های را دور بزنند و جهش داشته باشند. در کنار این مقوله خودرو هیبرید به طور جدی دنبال می شود. زمانی که، صحبت از مدرنیزاسیون می شود به این معنا نیست که تنها راه حل خودرو برقی به معنای کامل است.»

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: «نکته دیگر این است که لیتیوم در دنیا محدود است. همان طور تویوتا گزارش داده است که یک واحد خودرو برقی معادل ۶ واحد خودرو هیبرید و ۹۰ واحد خودرو فول هیبرید می شود. بنابراین نقطه اپتیموم، هیبریدسازی است نه تمام برقی. ادعا شده که قرار است سدیم را به جای لییتوم استفاده کنند که تنها یک ادعاست و جای کار بسیاری دارد.»

در بلندمدت ما همگان مرده ایم

وی تصریح کرد: «کینز در کتابی عنوان می کند که “در بلندمدت ما همگان مرده ایم”. یعنی راه های آتی را باید کنار بگذاریم. چند سالی است که با بحران برق و گاز روبه‌رو هستیم. وزیر نیرو اعلام کرده است که در تابستان سال آتی وضعیت بحرانی تر هم می شود. در آمریکا هم خودرو تسلا ۳ با سبد سوخت آمریکایی، معادل ۳ لیتر در صد کیلومتر مصرف معادل بنزینی دارد. با فرض این که راندمان نیروگاهی مشخصی داشته باشیم، اما سبد سوخت ما متفاوت است و راندمان سیستم انتقال ما حداقل ۱۰ درصد پایین تر است، این عدد برای تسلا ۳ برای ما به ۷ لیتر می رسد. مجموع بی وای دی و غیره این عدد به بالای ۸.۵ لیتر رسیده است.

خودروی هیبرید می تواند مصرف ما را تأمین کند

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: «کانسپت خودروی هیبریدی به گونه ای است که می تواند مصرف را از ۸ تا ۹ لیتر به ۴ لیتر برساند. برای این کشور که در دریایی از گاز و نفت نشسته و در درازمدت این نفت و گاز را نمی خواهند. بنابراین می تواند مصرف ما را تأمین کند. اگر مدیریت درستی انجام شود، هم می توانیم در مجموع مصرف را نصف کنیم و هم در عین حال از تکنولوژی موجود هم استفاده کنیم.»

خودروی هیبرید برای ما منطقی تر است

این کارشناس صنعت خودرو افزود: «هر کشوری در این مسیر برای خود برنامه ریزی می کند. این طور نیست که کپی برداری کنند. مثلاً چینی ها از ابتدا مدل های هیبریدی را رد کردند و به سمت خودروهای الکتریکی رفتند و به همین دلیل هم معادن لیتیو دنیا را خریداری یا اجاره کردند. خودرو هیبرید برای ما منطقی تر است و می توانیم هم‌زمان زیرساخت های موجود را استفاده کنیم. البته بحث کیفیت بنزین پابرجاست. همان طور که، کیفیت بنزین روی کیفیت خودرو اثرگذار است، به همان نسبت هم روی کیفیت گاز و مازوت اثر می گذارد. ما معمولاً در ذهن‌مان این است که نیروگاه برقی قرار نبوده است با مازوت کار کند، چون کمبود تولید گاز یا مازوت زیادی داریم، از این سوخت استفاده می کنیم. اگر بخواهیم راه حل جدیدی به کار ببریم، خودرو هیبرید مناسب ایران است.»

چرا وضع حمل و نقل عمومی ما بسیار خراب است؟

کاکایی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «در مورد خودرو و تحولات این صنعت سؤال من این است که به رغم این که می دانیم اتوبوس و مترو بهتر از خودرو سواری است، چرا وضع حمل و نقل عمومی ما بسیار خراب است؟ جز این است که ما پول نداریم؟ بیش از ۶ سال است که طرح نوسازی ۳۰۰ هزار ناوگان خودرو فرسوده سنگین داریم که متوقف شده است. می توان دلیل آن را در ناکارآمدی حکمرانی جست‌وجو کرد، اما به نظر من این ناکارآمدی حکمرانی بخشی مربوط به نبود بودجه لازم است. مگر نه آن که گفته می شود خودرو برقی خوب است، پس چرا این را به مردم عادی منتقل کنیم، چرا دولت از خود مایه نمی گذارد. دولت هر چه می تواند خودرو برقی برای اتوبوس‌رانی تولید یا وارد کند.»

خودروهای گازسوز به دردسری برای مردم تبدیل شد

وی اضافه کرد: «اتوبوس‌رانی یک شرکت بزرگ است که می تواند نیروگاه مخصوص خود را افتتاح کند و شب تا صبح زمان کافی برای شارژ این خودروها دارد. دولت باید اتوبوس‌رانی براساس خودروهای برقی راه بیاندازد. حتا اگر این خودروها در بین راه ماندند، می توانند از خدمات اتوبوس‌رانی استفاده کنند، اما اگر مصرف کننده شخصی با این خودروها دچار مشکل شود، چه کسی خدمات رسانی می کند.»

این کارشناس خودرو با اشاره به این که من مخالف خودرو برقی نیستم بیان کرد: «اما در اولویت بندی سبد سوختی اعتقاد دارم که پول به اندازه کافی نداریم و داستان هایی در مورد انتقال تکنولوژی داریم. گفتن کار راحتی است، همه ما حرف های خوب می زنیم، اما بعداً مردم می مانند و راه حل هایی که ارائه داده ایم. نمونه آن خودروهای گازسوز است که قرار است کشور را نجات دهد اما چه شد؟ این خودروها کنار گذاشته شد. خودروهای گازسوز سی ان جی هم با بی برنامگی به دردسری برای مردم تبدیل شد. من جزو طرف‌داران خودروهای گازسوز هستم. این همه سرمایه گذاری در این بخش به کجا رسیده است؟ اگر منافعی وجود دارد پس چرا این مسیر را ادامه نداده ایم؟»

باید عملیاتی کار کنیم

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت تأکید کرد: «به جای این که بحث علمی در این مورد کنیم، باید عملیاتی کار کنیم. مگر مدعی نیستند که پول دارند، پس کار را شروع کردند. چه کسی قرار است پول این تاکسی های الکتریکی را بدهد؟ تاکسی که قیمت آن ۴ میلیارد تومان است، چه کسی سوار می شود؟ باید برقی سازی در دو بخش اتوبوس و سواری دنبال شود که به نظر من پول کافی برای برقی سازی اتوبوس ها وجود ندارد چون دو برابر خودرو هیبرید هزینه دارد. توان خرید خودروهای هیبرید را داریم. به نظر من باید این خودروها را توسعه دهیم و ۵ سال تکنولوژی آن را بشناسیم و نباید به یک‌باره کار قبلی را کنار بگذاریم.»

وی تصریح کرد: «خودرو برقی تکنولوژی مخصوص خود را برای امداد، تعمیر و نگهداری، بیمه و تصادفات دارد. این موضوعات باید رفته رفته در ایران بررسی شود و اگر نتیجه بخش بود و مصرف سوخت و آلایندگی کاهش پیدا کرد، ادامه دهیم، اما در غیر این صورت، باید یک راه حل منطقی برای آن پیدا کرد. من مخالف ارتقای تکنولوژی نیستم، اما هر تغییر تکنولوژیک باید با برنامه متوازن باشد، یعنی سوخت درست باشد و سیستم انتقال قدرت آن درست باشد.»

دولت باید هزینه خودرو و اتوبوس برقی را بدهد

کاکایی اظهار کرد: «موضوع مهم دیگر قیمت سوخت است که باید درست باشد. خودرویی که یورو ۵ شد، مردم را راضی کرد؟ حسی از یورو ۵ در مردم به وجود آمد؟ طبق هر محاسبه ای نه تکنولوژی گازسوز به نفع مردم شد و نه تکنولوژی برقی سازی به نفع مردم خواهد شد. هر چه تکنولوژی کهنه تری در مملکت مورد استفاده قرار گیرد، چون سوبسید بیش تری برمی دارید، به نفع است. باید هم‌زمان فکری به حال موضوع کرد. دولت باید در بخش دولتی از جیب خود هزینه خودروهای برقی و اتوبوس برقی را بدهد.»

۳.۹ امتیاز از ۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.