چالش جدید بنزینی برای خودروها

کمبود بنزین

کمبود بنزین مدتی است که به یکی از مهم ترین چالش های انرژی کشور تبدیل شده است و با وجود مصرف روز افزون و عدم امکان رشد قابل توجه تولید، چالش موجود هر روز جدی تر می شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

دولت اما به جای رفع اساسی معضل موجود به رفع و رجوع کوتاه مدت آن می پردازد و اکنون نیز شاهد آن هستیم که تنها مصرف کنندگان نهایی را هدف گرفته است و تلاش دارد از این درگاه مصرف بنزین را کنترل کند. در آخرین اقدام، وزیر نفت اعلام کرده است که به زودی همه خودروها باید از کارت سوخت شخصی استفاده کنند و در جایگاه های بنزین تنها کارت سوخت اضطراری وجود خواهد داشت. این مسئله در شرایطی که میزان سوخت موجود در کارت خودروها محدودیت های متفاوتی دارد و چنین موضوعی می تواند مشکلات متعددی را برای دارندگان خودرو ایجاد کند.

یکی از این چالش ها، عدم امکان دو مرتبه سوخت گیری در یک روز است؛ به این معنی که با کارت سوخت خودروی خود تنها یک بار در روز می توانید سوخت گیری کنید و پس از آن امکان سوخت گیری برای خودرو با همان کارت سوخت وجود نخواهد داشت. مسئله دیگر محدودیت سوخت سهمیه ای و آزاد است و بسیاری از مردم، بیش از سهمیه موجود در کارت سوخت به بنزین نیاز دارند و در این شرایط امکان سوخت گیری نخواهند داشت. این در حالی است که بسیاری این پررنگ سازی جدی کارت های سوخت را پیش زمینه ای برای تغییر نرخ سوخت می دانند که این موضوع نیز بارها توسط مسئولان مربوطه تکذیب شده است.

در این بین می توان دریافت که هدف دولت از چنین اقداماتی کنترل مصرف تا سرحد توان است و این در شرایطی است که اصل مصرف از جای دیگری آب می خورد با این اقدامات نمی توان مانع مصرف شد. خودروهای بی کیفیت و پرمصرفی که طی سال ها توسط خودروسازان تولید شده و اکنون بخش قابل توجهی از آن ها در خیابان ها فرسوده شده اند، هیچ چاره ای برای مدیریت مصرف سوخت توسط مردم را باقی نگذاشته اند و صاحبان خودروهای ایرانی راهی جز پرمصرفی ندارند.

در این شرایط، خط و نشان کشیدن وزیر برای مردم نیز کاری از پیش نمی برد و چنین اقداماتی به هیچ عنوان نمی توانند ریشه مصرف بی رویه سوخت را برچینند. اقدامات کوتاه مدت و سطحی، تنها مصرف کنندگان نهایی را دچار مشکل می کنند و نهایتاً کمبود شدید بنزین را چند روزی به تعویق می اندازند، اما چالش اصلی مصرف سوخت که از خودروهای پرمصرف داخلی نشئت می گیرد همچنان پابرجاست و به نظر می رسد با زیرساخت هایی که در سال های اخیر برای خودروسازان داخلی فراهم شده است، در آینده نزدیک نیز رفع نخواهد شد.

۴.۱ امتیاز از ۸ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.