احتراق ناقص خودروهای داخلی؛ عاملی برای افزایش مصرف سوخت

مصرف سوخت
مصرف سوخت

مصرف بالای بنزین توسط خودروهای داخلی به یکی از معضلات جدی کشور تبدیل شده و به نظر می رسد که این مساله در آینده نزدیک جدی تر نیز خواهد بود، مصرفی که یکی از دلایلش احتراق ناقص خودروهای داخلی است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، مصرف شدید بنزین از جمله موضوعاتی است که در سال های اخیر به یکی از بحران های اقتصادی و ناترازی آن تبدیل شده است. این وضعیت عوامل مختلفی دارد، اما مهم ترین آن را می توان خودروهای داخلی دانست.

این در حالی است که خودروهای داخلی در بسیاری موارد بیش از ۲ برابر استانداردهای جهانی مصرف می کنند و اگر امسال وضعیت آلودگی هوا نسبت به سال های پیش متفاوت بود، به دلیل تردد حجم عظیمی از خودروهای تولید داخل در شهرها و مصرف بالای بنزین بود. وضعیتی که در صورت کنترل نشدن، پیامدهای زیانباری برای مردم و دولت دارد.

خودروسازان داخلی به عنوان اصلی ترین بازیگر جریان مصرف بالای بنزین شناخته می شوند. مساله ای که کارشناسان همواره نسبت به آن هشدار داده اند و خودروسازان در سایه ی حمایت دولت ها به آن بی توجهی کرده و همچنان مشغول به تولید خودروهایی اند که مصرف سوخت بالایی دارد. ادامه این وضعیت نتیجه ای جز تشدید آلودگی هوا و ضربه شدید به اقتصاد کشور ندارد، زیرا با مصرف بالای سوخت راهی جز واردات بنزین برای دولت باقی نمی ماند.
یکی از مسائلی که باعث مصرف شدید بنزین و در نتیجه آلودگی هوا می شود، احتراق ناقص در خودروهای داخلی است که در ادامه به چگونگی آن می پردازیم.

اگر میزان الفین ها، آروماتیک ها، بنزن و گوگرد در بنزین توزیعی از مقادیر استاندارد فراتر رود، آلایندگی ناشی از سوختن بنزین (روزانه به طور متوسط ۱۱۶ میلیون لیتر در ایران در سال ۱۴۰۲) از ابعاد مختلف افزایش می یابد و اگر عدد اکتان بنزین از مقادیر استاندارد کاهش یابد، موضوع احتراق ناقص صورت می گیرد که علاوه بر آسیب زدن به خودرو، به تشدید آلایندگی هوا منجر می شود. کربن معدنی که به دوده اطلاق می شود و مهم ترین منبع آن احتراق ناقص سوخت های فسیلی وسایل نقلیه بنزینی و دیزلی است که بخش بزرگی از ذرات معلق موجود را تشکیل می دهد.
احتراق ناقص در اثر بروز مشکل در موتور و یا سیستم سوخت رسانی ایجاد می شود به طور مثال اگر رینگ های پیستون و یا سوپاپ ها مشکل داشته باشند و مخلوط سوخت و بنزین به اندازه کافی متراکم نشوند، اگر فیلتر بنزین کثیف و یا کیفیت سوخت پایین باشد و یا ناخالصی در آن وجود داشته باشد، اگر شمع، کوئل و یا انژکتور دارای ایراد باشند و یا تایمینگ موتور به هم خورده باشد، می تواند احتراق ناقص را به همراه داشته باشد.

به عبارتی دیگر، احتراق ناقص در واقع یک ایراد در خودرو است که باید رفع شود. اما هزینه های گزاف تعمیر خودروها و همچنین نبود سیستم های دقیق عیب یابی و استهلاک بالای خودروها به دلیل کیفیت پایین سوخت مصرفی، کار را به جایی می رساند که تعمیر این خودروها از دستور کار خارج می شود.

علاوه بر این کیفیت پایین خودروهای سنگین، موتورسیکلت ها، اتوبوس های شهری و خودروهای تولید داخل منجر به احتراق ناقص آنها شده که مشکلات آلودگی هوا و افزایش مصرف بنزین را به همراه دارد.

از این رو بدون شک خودروسازان را می توان یکی از اصلی ترین عوامل مصرف بالای سوخت و همچنین آلودگی هوا دانست. خودروسازانی که پس از سال ها آلوده شدن به رانت و انحصار، میلی برای توسعه ندارند و تنها به دنبال کسب سود از راه تورم اند.

۳.۷ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.